Foto: F64

Nejauši uzskrēju virsū 2012. gada vidusskolas informātikas eksāmenam (pdf). Nav brīnums, ka pēc vidusskolas ir kadri, kas nespēj datorā veikt pat primitīvas darbības – eksāmens neko daudz neatšķiras, no tām "vērtīgajām" zināšanām, kuras tika vērtētas laikā, kad pats gāju vidusskolā pirms gandrīz desmit gadiem.

Teorijas daļā ir labi, ja pieci līdz seši dzīvei pietuvināti jautājumi, bet pārējie ir sastādīti bez jēgas/domāšanas. Var redzēt, ka jautājumi veidoti pēc principa paņemam latviskotus terminus un izveidojam tehniski korektu, bet pilnīgi bezjēdzīgu jautājumu. Bija arī pāris noderīgāki jautājumi, bet es speciāli izvēlējos, piemēram šo:

"15.Kurš no aktīvā loga elementiem parasti ir redzams jebkuram maksimizētam logam?

A Izvēlņu josla
B Ritjosla
C Rīkjosla
D Virsrakstjosla"

Es nesaprotu, kāds ir šāda eksāmena mērķis? Ko domāja cilvēks, kas sastādīja jautājumus? Kāds vispār ir informātikas kā mācību priekšmeta mērķis? Ko cilvēks var iesākt ar šādām zināšanām?

Rodas sajūta, ka informātika vidusskolā šādi tiek mācīta tikai tāpēc, ka kāds nosūnojis ministrijas ierēdnis pats savā nekompetencē tā ir nolēmis un nevienam nebija dūšas iebilst. Es gribētu domāt, ka paši skolotāji ir pietiekami saprātīgi, lai zinātu, ka viņi patiesībā iznieko gan savu, gan skolnieku laiku. Varbūt viņi stundās māca vienu un eksāmenā vērtē, ko citu? Cerams.

Varbūt ir pienācis laiks mācīt to, kas patiešām ir nepieciešams un vērtīgs, to, ko pieprasīs topošais darba devējs un to, ko pieprasa reālā dzīve tur ārā, ārpus skolas sola? Kā šo lietu uztver paši skolotāji, kuriem šis sviests ir jāmāca?

Šobrīd redzu, ka ir cilvēki, kuru datoru zināšanas robežojas ar to, ka viņi prot atvērt "draugiem.lv" un paspēlēt spēlītes internetā, bet pie katra sīkuma ir jāsauc palīgā kāds no malas. Es nesaprotu, kas tiek mācīts skolā, ja pēc tās beigšanas cilvēks savā datorā nav spējīgs tikt galā ar vienkāršākajiem ikdienas darbiem.

Piedāvāju skaidri definēt informātikas priekšmeta mērķi – sagatavot pamata prasmes un zināšanas, lai cilvēks patstāvīgi tiktu galā ar ikdienā nepieciešamajiem uzdevumiem.

Spriežot pēc eksāmenā uzdotajiem jautājumiem, esošā informātikas mācību programma ir jāmet prom un jāveido pilnīgi jauna mācību viela. Tāda, kuras apguve garantētu, ka pēc skolas beigšanas izglītības sistēma nav sagatavojusi darba tirgum nevajadzīgu datoranalfabētu.

Citus autora rakstus lasi onkulis.com.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!