Foto: DELFI Aculiecinieks

Izlasīju DELFI rakstu "Riteņbraucējs–terminators Lāčplēša ielā" un biju bez valodas par to, cik neaptēsti var būt cilvēki. Šoreiz negribējās apmierināties ar vienkāršu komentāru "tu esi muļķis".

Šobrīd pastiprināti interesējos par CSN, tāpēc šis raksts jo īpaši aizkaitināja. Viena no mūsdienu problēmām ir pagātnes mantojums - pa mūsdienu ielām pārvietojas padomju izglītības ražojumi ar aizspriedumainu domāšanu. Neko nezinu par tā raksta autoru, bet spriežot pēc izvelētā nika "vladimiriljich" tas ir cilvēks, kurš ir audzis Latvijas okupācijas laikā, uzskata, ka tas bija pareizi un Ļeņins tik bija viens foršs čalis. Piedodiet, ja kļūdos.

Un šis autors nav vienīgais cilvēks, kurš pārvietojas ar auto pa mūsdienu ielām ar tiesībām, kuras iegūtas laikā, kad prasības, lai nokārtotu eksāmenu bija pazīt 3 zīmes un iedarbināt auto. Un kā jūs domājat, cik daudz Ceļu Satiksmes Noteikumi [CSN] ir mainījušies kopš tiem laikiem? Ja palasa Ceļu Satiksmes Likumu [CSL], tad varam redzēt, ka izmaiņas notiek gandrīz katru gadu. Un cik no autovadītājiem zina par šādām izmaiņām? Lielākā daļa pat nezina tos noteikumus, kurus vajadzēja zināt kārtojot autovadītāja apliecību [AA]. Cik ātri mēs aizmirstam CSN? Gada laikā? Divu? Desmit - divdesmit? Jocīgākais ir tas, ka pat 30-40 gadus pēc AA iegūšanas, kad apliecībai beidzas termiņš, viņu var apmainīt CSDD pret jaunu - un nekādi noteikumi nav jāzina. Šitais jau nu ir riktīgs WTF? Kāda jēga dod AA uz desmit gadiem, ja viņu var pagarināt mūžīgi? Tad jau uzreiz iedod uz 100 gadiem un miers. Mans personiskais viedoklis ir, ka pēc tiem 10 gadiem, kad AA termiņš ir beidzies, vajadzētu atkal kārtot testu. Nezinu, kā ir no likumu puses - vai drīkstētu neizsniegt jaunu AA gadījumā, ja testu nenokārtotu. Bet varētu uzlikt kaut vai vienkārši informatīvu testu, lai pārbaudītu vadītāju vispārīgās zināšanas. Kaut vai vadītāja paša pēc. Domāju, ka viena daļa pēc šāda nenokārtota testa būtu šokēta un mājās atkal atvērtu CSN grāmatu.

Lai gan mainījušies ir daudzi likumi un paaudzes - domāšana ir palikusi tāda pati, kā agrāk. Mūsdienās, pēc CSN, velosipēda vadītājs ir līdzvērtīgs satiksmes dalībnieks. Viņš, tāpat kā motorolleru, motociklu un automobiļu vadītājs, drīkst pārvietoties pa ceļa brauktuvi. Drusku paanalizēsim tā raksta video:

1. Čalis brauc ar velosipēdu pa labo joslu, un, tā kā priekšā ir ceļa remonts un ceļš sašaurinās, viņš ir spiest ieņemt kreiso joslu, bet neparāda pagriezienu.

2. Automobiļa vadītājs, no kura tiek filmēts video, paātrinot braukšanas ātrumu apsteidz velosipēda vadītāju vietā, kur ceļš ir sašaurināts, plus vēl pa pretējo braukšanas joslu pretim brauc automašīna.

3. Pēc paātrinātas velosipēda apdzīšanas, automašīnas vadītājs pārkārtojas uz kreisās joslas labo malu, traucējot velosipēdista pārvietošanos. Viņš ir spiests apsteigt automašīnu pa kreiso malu, kura ir spiesta apstāties pie luksofora, jo tajā deg sarkanā gaisma.

4. Luksoforā iedegas zaļais gaismas signāls un kustība atsākas. Velosipēda vadītājs ieņem pareizu pozīciju, lai veiktu kreiso pagriezienu. Vai tas bija atļauts vai nē, es neņemos spriest, jo video nevar saskatīt laika posmu, kurā ir aizliegts veikt pagriezienu, plus vēl nav zināms, cikos šis video tika uzņemts - tas, ka video augšējā malā ir redzams laiks, neko nenozīmē, jo laiku tur var pielikt, kādu vien vajag.

Man sanāk, ka vienīgais pārkāpums, ko veica velosipēda vadītājs, ir pagrieziena neparādīšana. Par to kreiso pagriezienu krustojumā pēc video nevar adekvāti spriest. Autovadītājs acīmredzot jūtas pārāks par velosipēda vadītāju un šāda "nekaunība" no velosipēda vadītāja puses - braucamās joslas ieņemšana autovadītājam priekšā - izraisa autovadītājā dusmas un viņam par katru cenu šis velobraucējs ir jāpazemo un jāparāda, kurš te ir "galvenais". Viņš apdzen velosipēdu ceļa sašaurinātā vietā, kad pretī brauc cits auto, un vēlāk vēl "nogriež" ceļu. Bet uz kurieni tad autovadītājam bija tā jāsteidzas? NEKUR! Priekšā luksoforā dega sarkanais gaismas signāls un viņš nekur tālu aizbraukt nevarēja - pēc paātrinātās apdzīšanas, viņam nācās strauji bremzēt. TAD KĀDA JĒGA BIJA APDZĪT UN IZRAISĪT BĪSTAMU SITUĀCIJU? Runājot ar citiem velosipēda vadītajiem, esmu secinājis, ka šādi braucēji ir pilna Rīga, un viena daļa no viņiem vada sabiedriskos transporta līdzekļus - trolejbusus un autobusus. Pats arī esmu piedzīvojis tādas situācijas, kad autobuss mani apdzen, bet pāris metrus vēlāk sāk bremzēt, jo viņam ir jāstājas pie luksofora. Un šāda rīcība ir kā sērga, ar kuru ir aktīvi jācīnās. Velo nedēļas laikā gribējām a/s Rīgas Satiksme ieskaidrot, ka viņiem ir jāveic transportlīdzekļu vadītāju izglītošanas semināri, kuros skaidrotu šādas elementāras lietas. Bet viss, ko panācām, lai viņiem nosauc transportlīdzekļa numuru un tad viņi paši tiks galā. Starpcitu, ja gribat pasūdzēties par kāda sabiedriska transporta vadītāju - jūs to varat izdarīt zvanot pa bezmaksas tālruni 80001919 - tās ir ne tikai jūsu tiesības, bet arī pienākums.

Pētot CSN arī neatradu norādījumus, kā ir pareizi rīkoties šādā situācijā, kad ir jāapsteidz velosipēda vadītājs. Pie vispārējiem noteikumiem atradu termina "apsteigšana" skaidrojumu, bet tas arī viss. Sīkāk paskaidrots, kad drīkst un kad nedrīkst kādu apsteigt, netika. Atradu norādījumu, ka pa priekšu braucošs motocikls ir jāapdzen iebraucot pretējā braukšanas joslā. Ja pieņem, ka velosipēds ir līdzvērtīgs satiksmes dalībnieks kā motocikls, tad sanāk, ka arī velosipēda braucēju drīkstētu tikai "apdzīt" nevis "apsteigt". Uz video redzamo situāciju vienīgi vēl varētu attiecināt CSN 125. punktu - "Ja samainīšanās ar pretim braucošo transportlīdzekli ir apgrūtināta, transportlīdzekļa vadītājam, kura pusē atrodas šķērslis (kavēklis), jādod ceļš pretim braucošajam transportlīdzeklim." Šajā situācijā varētu uzskatīt, ka šis šķērslis bija velosipēda vadītājs - tādā gadījumā automobiļa vadītājam vajadzēja mierīgi braukt aiz velosipēda un nestresot, nevis dzīt garām sašaurinātā ceļa posmā. Šķiet, ka ikvienam pieaugušam cilvēkam vajadzētu saprast, ka IKVIENAI dzīves situācijai nebūs iespējams piemeklēt atbilstošu likuma pantu un būs brīži, kad vajadzēs situāciju novērtēt pašam un rīkoties pēc loģikas, kas šim video autoram šķiet stipri pieklibo. 

Secinājums par CSN - pagaidām ir ļoti niecīgs informācijas daudzums par velosipēdu vadītājiem un noteikumi būtu vēl jāpapildina.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!