Foto: DELFI Aculiecinieks
Mēs turpinām sadarboties ar mūsu lasītāju RSdriver, kurš strādā par Rīgas satiksmes autobusa vadītāju. Mēs publicēsim dažus izvilkumus no viņa bloga publikācijām. Šoreiz atbildes uz pasažieru un mūsu lasītāju jautājumiem par sabiedrisko transportu.

Pirmā daļa -
RSdriver: Labais autobusa vadītājs – sliktais 'Rīgas satiksmes' darbinieks

1. Kāpēc mani iespieda durvīs?

Tāpēc, ka nenostrādāja reversācija – ziņosim tehniskajam dienestam. Tehnika mēdz lūzt.

2. Kāpēc man iesita durvis?

Tāpēc, ka durvju aizvēršanas brīdī, jūs nebijāt vadītāja redzeslokā. Īpaši tas attiecas uz "lēcējiem" vai tiem, kas pēkšņi "ienirst" autobusā. Katrā ziņā, jūs iekāpāt vai izkāpāt ne tā kā tie daudzie tūkstoši, kuriem durvis neko sliktu iekāpšanas brīdī neizdara.

3. Kāpēc autobuss mani nepagaidīja? Es skrēju un rādīju, lai jūs mani pagaidāt.

Septiņi vienu negaida, kā teikts parunā. Visdrīzāk, ka autobuss kavēja grafiku, vai arī aiz tā stāvēja vēl citi autobusi. Ja 5 sekundes pagaidītu jūs, tad priekšā iedegtos sarkanais un citi 170 pasažieri brauktu ilgāk, kāds varbūt nokavētu ko svarīgu. Padomājiet par to! Bet ja mēs iztēlosimies šādu situāciju ar vilcienu... Ja vilciens jūs tikai mazliet pagaida?...

4. Kāpēc autobusi nebrauc pēc saraksta?

Tāpēc, ka to sastāda ne paši vadītāji. Ja to sastādītu paši vadītāji, tad nobīde no grafika būtu +/- viena minūte. Pat sastrēguma stundās, domāju, nebūtu vairāk par trijām minūtēm. Rezultātā +35 grādu temperatūrā jāvelkas ar 35 km/st. Bet ziemā, mīnusos jūs dabūjat gaidīt pusstundu…un vainojat, protams, vadītāju.

5. Kāpēc autobusos ir tāds bezgaiss?

Tāpēc, ka ne visos ir kondicionieris. Bet tajos, kur ir, tas ne vienmēr strādā. Varbūt vadītājs nav atvēris lūku? Tad gan par to viņam paziņojiet. Visiem tā būs labāk.

6. Kāpēc autobusā ir tik karsti?

Paziņojiet par to vadītājam. Viņš izslēgs apkuri vai ieslēgs ventilāciju. Pie stūres sēdošajam ne vienmēr ir skaidrs, kāds klimats ir autobusa aizmugurē. Īpaši, ja tas ir vecs modelis, ar slēgtu kabīni.

7. Bet es vienreiz braucu 36.maršruta autobusā un vadītājs aizmirsa aizvērt durvis. Tā arī visu pieturu nobrauca ar atvērtām durvīm. (citāts no DELFI)

Tā mēdz gadīties. Veci autobusu modeļi var braukt ar atvērtām durvīm. Mēs arī esam cilvēki – mēdzam kļūdīties. Diemžēl, ne reizi, kad tas ir noticis, neviens no pasažieriem mani par to neinformēja. Vienreiz internetā redzēju video filmētu ar mobilo – autobuss brauca ar atvērtām durvīm, bet jaunieši filmēja un priecājās. Pieturā vienreiz redzēju, kā vadītājs nospiež kopējo durvju aizvēršanas pogu, bet te pēkšņi viens pasažieris ielec pēdējās durvīs un nostrādā reversija (t.i. durvis atkal atveras). Tā kā tas bija garais buss (garmoška) un tā aizmugure atradās aiz loka, tad vadītājs notikušo nepamanīja. Ar ko tas viss beidzās, nezinu.

8. Bet kā jūs braucat?

Pa labi – pa kreisi, pa kreisi – pa labi. Tas ir pats populārākais jautājums, kad cilvēks vēlas noskaidrot vai viņš nokļūs sev vajadzīgajā vietā. Jautājiet pareizi un jums pareizi atbildēs. Bet vislabāk – piezvaniet, piemēram, uz bezmaksas telefonu 80001919. Jums nav mobilais? Prasiet pasažieriem. Visdrīzāk, viņi arī zinās, pa kādu maršrutu brauc buss.

Pareizs jautājums skan tā: "Man vajadzīga tāda un tāda pietura vai iela, vai ar šo autobusu es līdz turienei aizbraukšu?"

9. Vai pāri Oktobra tiltam braucat?

Vai tiešām es tik slikti izskatos? Kā 60 gadīgs? Bet es domāju, ka skaistais oktobris man vēl priekšā... Sauciet vietas tā, kā tās patiešām saucas mūsdienās.

10. Vai jūs vispār redzējāt, ka pēdējās durvis atvērāt tieši pretī kupenai?

Jā, redzēju, bet ko man bija darīt? Mans uzdevums ir apstāties pie zīmes "sabiedriskā transporta pietura". Tas ir mans darbs, bet tīrīt kupenas ir sētnieku darbs. Es varu censties apstādināt busu tā, lai vismaz otrās durvis ir iepretī notīrītai vietai, jo tieši caur tām iekāpj un izkāpj lielākā daļa cilvēku. Bet arī tā var būt problēma, jo izrādīsies, ka pārējām durvīm priekšā kupenas. Vispār, ja nu tomēr jums rodas pretenzijas par kupenām pie durvīm, zvaniet uz 80001919.

11. Vadītājs – debīliķis bremzēt nemāk (reiz dzirdēju sakām kādu pasažieri, kad pats braucu mājās pēc maiņas kā pasažieris).

Nu, mākam mēs bremzēt. Lieliski to mākam. Ja sēžam pie labas mašīnas stūres, tad nobremzēsim tā, ka pat jums mats nepakustēsies. Iedomājieties – vairāku gadu garumā, pa 18 – 20 stundām dienā buss tiek darbināts. Ir pat bijuši gadījumi, kad pusnaktī iebraucu garāžā, bet jau 4:40 mašīnai jāatgriežas uz līnijas. Tā kā jums vienkārši nepaveicās ar autobusu. Un ticiet man vēl vairāk nepaveicās tā busa vadītājam.

12. Kāpēc nebraucam?

Tāpēc, ka Rīgas satiksmei nav sadalījuma pēc vasaras un ziemas grafikiem. Ziemā maršrutam pietiek 45 minūtes, bet vasarā to var izbraukt pa 35 minūtēm. Sekojoši ir trīs varianti: ķert sarkanos signālus pie krustojumiem; braukt ar ātrumu 20-30 km/st. vai arī ilgāk stāvēt ar atvērtām durvīm pieturās. Vasarās es izvēlos trešo, kad var nostāties ēnainā pieturā un nedaudz nogaidīt.

14. Kāpēc reģistrēt e-talonu, ja tajā ielādēta mēnešbiļete vai vispār tā ir bezmaksas braucienu karte?

Bet kāpēc jūs braucat ar sabiedrisko transportu? Ekonomijai, visdrīzāk. Bet lai sabiedriskais transports būtu lētāks, nolēma ieekonomēt ne tikai uz konduktoriem, bet arī cilvēkiem, kas nodarbojas ar pasažieru uzskaiti. Bet pasažieru uzskaite savukārt ir vajadzīga tam, lai zinātu, cik un kāda izmēra autobusus likt uz līnijas. Tāpēc pieliekot e-kartiņu pie lasītāja, jūs izdarāt niecīgu, bet vajadzīgu cita cilvēka darbu.

15. Vai gala pieturā es varu palikt autobusā? Man tāpat jābrauc atpakaļ.

Bet vai es varu aiziet uz tualeti un atstāt nepazīstamu cilvēku autobusā, par kuru atbildu? Busu stāvēšana gala pieturās nav izdomāta tāpat vien, bet lai vadītājs varētu atpūsties un smaidošs atgrieztos pie stūres, lai uzņemtu jaunu pasažieru porciju. :)

16. Kāpēc dažreiz tiek paziņots nepareizs pieturas nosaukums?

Vairumā gadījumu tā ir vadītāja kļūda – aizmirsa nospiest pogu vai arī to nospieda ne pārāk stipri. Bet gadās arī, ka streiko sistēma. Man pašam bija gadījums, kad sāka pieturas saukt pretējā secībā, un trokšņa dēļ ne uzreiz to izdevās sadzirdēt. Bet vai tad jūs, rakstot uz tastatūras, ne reizi nedarāt kļūdas?

17. Paldies, ar interesi izlasīju. Mazliet zinu par trolejbusa vadītāja darbu – viss tā, kā jūs aprakstījāt. Lūdzu, noliedziet izplatīto uzskatu par to, ka Rīgas satiksmes vadītāji saņem 600-700 latus mēnesī. Tā RS šefs paziņoja vienā LTV raidījumā. (citāts no DELFI)

Tādas algas bija pirms to samazināšanas.

18. Vai jūs nezināt, kāpēc jaunajos trolejbusos (salona beigās) dažreiz džinkst kaut kāda melodija? (jautājums no bloga)

Tā spēlē brīdī, kad trolejbuss tuvojas pie sadales vietas, tur kur ‚štangas' tiek atkal pievienotas vadiem. Piespiež pogu un motors saņem strāvu. Modeļos Irisbus tādos gadījumos var dzirdēt specifisku "elektrisku džinkstoņu".

19. Kāpēc pa Juglas ielu buss velkas ar ātrumu 30-40 km/st.? Kāpēc uz meža ceļa, kur atļautais ātrums ir 70 un nav pieturu, vajag vilkties tik lēni? (jautājums no bloga)

Saprotiet – pieredzējušam vadītājam braukt ar lielāku par 40 km/st. ātrumu... ja salonā ir nepiesprādzējušies vai stāvoši pasažieri. Un ja nu notiek avārija? Pie ātruma 40 tā ir mazāk bīstama, nekā pie ātruma 70 km/st.. Tāpēc mums arī stāv ātruma ierobežojums – 80 km/st., lai dažs labs nepārcenstos ar grafika pārpildīšanu.

20. Ar 23.autobusu bieži notiek viens un tas pats – tas regulāri kavē. Pie tam kavē pat centrā, kur tas tikko ir izbraucis no galapunkta.

Lai sabiedriskais transports laicīgi izbrauktu no galapunkta, tam laicīgi tajā ir jāatgriežas. Savukārt īpaši rīta vai vakara stundās, kad ielās ir vislielākā satiksme un sastrēgumi, rodas situācijas, kad sabiedriskais transports viņam neatkarīgu iemeslu dēļ kursē ar nokavēšanos.(izraksts no Rīgas satiksmes web-lapas)

Turpinājums sekos…

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!