Foto: LETA
Kā zināms, diskusijas par tematu 'Vai Tērbatas ielu pārvērst par gājēju ielu?' beidzās 2010. gada jūnijā, kad Rīgas Domes Investīciju un uzņēmējdarbības padome apstiprināja šo projektu. Galvenā teorētiskā jautājuma atrisināšana izraisīja daudz praktisku jautājumu, proti: 'Kuru Tērbatas ielas posmu pārvērst par gājēju ielu?', 'Ko darīt ar transporta plūsmu?', 'Ko darīt ar perpendikulārajām ielām?' un tā tālāk tajā pašā garā. Tādēļ jūnija vidū tika izsludināts konkurss pētījumam par to, kādas ir iespējas pārvērst Tērbatas ielu par gājēju ielu. Par konkursa uzvarētājiem kļuva kompānija IMINK un Transporta un sakaru institūts (TSI). No institūta puses par transporta plūsmas un tās modelēšanu atbild Lietišķo programmu sistēmu laboratorija (LAS – Laboratory of Applied Software Systems).

Sīkāk par pirmo jaunā imitācijas transporta modeļa izstrādes fāzi mums pastāstīja Lietišķo programmu sistēmu laboratorijas vadītājs un TSI veicamās projekta daļas koordinators Mihails Savrasovs:

"Projekta realizācijas pirmais posms sastāv no divām daļām - transporta plūsmas izpēte un transporta kustības posmā no Tallinas līdz Elizabetes un no Brīvības līdz Čaka ielai imitācijas modeļa izveidošana. No organizatoriskā viedokļa sarežģītākais ir informācijas par transporta plūsmu apkopošana. Šajā darbā tika iesaistīts ap 160 cilvēku. Vajadzēja savākt datus par kustības intensitāti rīta un vakara sastrēgumstundās, t. i. no 7.30 līdz 9.30 un no 16.30 līdz 18.30.

Interesanti, ka datu vākšanai der tikai trīs dienas nedēļā: otrdiena, trešdiena un ceturtdiena. Tieši šajās dienās satiksmes intensitāte atbilst parastajai situācijai. Piektdien cilvēki sāk izbraukt no pilsētas , tādēļ ka seko brīvdienas, bet pirmdien satiksme ir intensīvāka, jo pilsētnieki atgriežas darbā. Turklāt informācijas vākšanai par transportu ir piemēroti tikai divi periodi gadā. Vasara ir atvaļinājumu sezona, bet ziemā daudzi autovadītāji izmanto sabiedrisko transportu, tādēļ informācijas vākšanai par satiksmes kustību pilsētā paliek vien rudens un pavasaris.

Braucošā transporta līdzekļu uzskaite notika vienlaikus 37 krustojumos visos iespējamos virzienos. Šai nolūkā katrā krustojumā dežurēja četri cilvēki (galvenokārt TSI studenti), katrs no viņiem skaitīja transporta līdzekļus, kas brauca noteiktā virzienā. Šo darba grupu koordinēšanai izpētes apgabals tika sadalīts iecirkņos un katrā no tiem norīkots kurators. Vienīgais krustojums, kurā studenti neveica transporta uzskaiti, bija Elizabetes un Brīvības ielas krustojums. Šeit satiksmes kustību novēroja videokamera. Informācijas vākšana beidzās 30.septembrī.

Projekta otrajā posmā notika informācijas vākšana, tā sakot, no barikāžu otras puses - sabiedriskā transporta pasažieriem, kuri pārvietojās pa Tērbatas ielu. Izpratne par to, no kurienes, uz kurieni, cikos un cik bieži cilvēki izmanto sabiedriskā transporta pakalpojumus, arī ir ļoti svarīga, lai izveidotu precīzu transporta plūsmas modeli.

Visa iegūtā informācija tiks izmantota transporta mezgla - Tērbatas ielas ar tai piegulošajām un paralēlajām ielām - imitācijas modeļa izstrādē. Ir ļoti svarīgi izveidot maksimāli ticamu modeli, ņemot vērā visus ierobežojumus, ceļu satiksmes noteikumus šajā iecirknī, datus par transporta plūsmu utt. Tieši uz LAS radītā modeļa tiks izspēlēti dažādi projekta "Gājēju Tērbatas iela" varianti. Rezultātā no tiem tiks izraudzīti veiksmīgākie. Un tikai pēc piedāvāto priekšlikumu izskatīšanas Rīgas Dome pasludinās spriedumu."

Projekta zinātniskā vadītāja TSI profesore Irina Jackiva piebilda: "Mūsu institūts pēdējos gadus ir bijis cieši saistīts ar līdzīgu pētījumu labākajiem paraugiem. Mēs piedalāmies Eiropas projektos - tā saucamajās COST akcijās transporta attīstības jomā. Divas akcijas ir tieši saistītas ar Tērbatas ielas projekta tematiku - "Transporta izpētes harmonizācija" un "Imitācijas modeļu kalibrēšanas un validēšanas metodes". Tādēļ var droši apgalvot, ka mēs ne tikai agrāk esam realizējuši līdzīgus projektus, bet arī zinām, kā tagad rīkoties!"

Vēl jāatgādina, ka Transporta un sakaru institūts, šķiet, pirmais Rīgā studiju programmā ieviesa studiju priekšmetu "Transporta modelēšana", kurā studenti profesionālos programmas produktos veido vienkāršus modeļus. Līdz ar to dalība informācijas vākšanā projektā par gājēju ielas izveidi Rīgā studentiem bija ne vien noderīga sabiedriskā slodze, bet kļuva arī par praktisku ieguvumu, veicināja konkrētu uzdevumu izpratni. Bez tam TSI studentiem tagad ir iespēja piedalīties arī savākto datu apstrādē.
Pašlaik modelis atrodas izstrādes stadijā. Lai apstrādātu datus un izanalizētu transporta modelēšanas rezultātus, būs nepieciešamas vēl pāris nedēļas. Jau novembra sākumā kompānija IMINK, kas realizē projektu, ar pirmajiem rezultātiem iepazīstinās Rīgas Domi, un tad radīsies izpratne par to, kur šī raksta virsrakstā ir liekams komats.

Degi Karajevs
A/S Transporta un sakaru institūts

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!