"Visi mani kolēģi, ieskaitot pasaulslavenos vijolniekus Baibu Skridi un Sandi Šteinbergu, izvairās lidot ar "airBaltic". Tas ir ļoti neērti, jo par vienu vijoļkasti plēš baigu naudu, ja atmiņa neviļ, tad 80 eiro. Citas lielākās aviosabiedrības, piemēram, "British Airways", "KLM", "Lufthansa" naudu par instrumenta pārvešanu neprasa. Tas ir nepatīkami, ka nacionālā aviosabiedrība plēš naudu no tautiešiem mūziķiem," neizpratni neslēpj Lielmane.

"airBaltic" preses pārstāvji portālam "Delfi" pastāstīja, ka trauslus priekšmetus un mūzikas instrumentus, kuru pārvešanai atsevišķa sēdvieta nav nepieciešama, var vest kā papildu rokas bagāžas vienību. Par to jāmaksā 40 eiro, ja izmanto tiešsaistes maksājumu formu, vai arī 60 eiro, ja maksā lidostas biļešu kasēs. Maksa ir par vienu lidojuma virzienu.

Aptaujājot citas lielākās aviosabiedrības, kuras apkalpo pasažierus lidostā "Rīga", portāls "Delfi" noskaidroja, ka lielākoties aviokompānijas norāda, ka mūzikas instrumentus iespējams pārvadāt bez maksas, taču reāli to izmēri neatbilst atļautajam, kas nozīmē, ka jāmaksā papildus.

Aviosabiedrība "SAS" atļauj instrumentu pārvest bez maksas, ja tā svars un izmērs nepārsniedz lidmašīnas salonā atļautās bagāžas izmēru. Instrumentam jābūt ieliktam cietajā koferī, tas nedrīkst būt smagāks par astoņiem kilogramiem un nedrīkst pārsniegt izmēru 55x40x23 centimetri.

"Lufthansas" noteikumi paredz, ka pasažieris lidmašīnā līdzi var ņemt vienu vienību, kas nepārsniedz 32 kilogramus un kas nav lielāki par 158 centimetriem (ieskaitot garumu, augstumu un platumu). Instrumentiem, kuri ir smagāki par 32 kilogramiem un lielāki par noteikto izmēru, ir nepieciešama atsevišķa reģistrēšana un atļauja.

Savukārt lidsabiedrība "Ryanair" pieļauj mūzikas instrumenta pārvešanu bez maksas, ja tā svars nepārsniedz 20 kilogramus un izmērs nepārsniedz 55x40x20 centimetrus. Mūzikas instrumentus, piemēram, ģitāru, vijoli, kas pārsniedz atļautos izmērus, kabīnē iespējams pārvest, ja tam rezervēta vieta un atbilstoši samaksāts.

Instrumentu pārvadāšana ir aktuāls problēmjautājums mūziķiem visā pasaulē. Mūziķu federācijas un apvienības veikušas dažāda veida apkopojumus un pētījumus par instrumentu pārvadāšanai pretimnākošajām un mazāk draudzīgajām lidmašīnām. Piemēram, Parīzē bāzētā Starptautiskā Mūziķu federācija (International Federation of Musicians) savā aviosabiedrību vērtējumā "airBaltic" ierindojusi starp "oranžajām" jeb mūziķiem vidēji draudzīgajām aviosabiedrībām. Tikmēr "SAS" un "Ryanair" ierindotas pie sarkanajām jeb mūziķiem nedraudzīgajām aviokompānijām.

Vērtējums balstīts uz to, vai aviosabiedrības strādā saskaņā ar ASV Federālās Aviācijas Administrācijas izstrādātajām regulām, kas stājās spēkā 2015. gadā. Kompānijas, kas pieņēmušas regulu, gaisakuģos ļauj pārvest instrumentus, ja vien tie ietilpst bagāžas nodalījumā vai zem sēdekļa, neierobežojot izmērus. Šīs kompānijas tiek vērtētas kā draudzīgas jeb "zaļas".

Savukārt "sarkanās" aviokompānijas ir nedraudzīgas, jo mūzikas instrumentu pārvēšanai piemēro tādus pašus izmēra ierobežojumus kā jebkurai salona bagāžai. Piemēram, vijoles kofera izmērs vidēji ir ap 79x25x14. Tas nozīmē, ka "SAS" un "Ryanair" noteiktajos 55x40x20 centimetros vijole neiekļausies.

"airBaltic" kā vidēji draudzīga kompānija novērtēta, jo, lai gan nedarbojas saskaņā ar jauno regulu, tomēr nepiemēro striktus kabīnē pārvadājamā mūzikas instrumenta izmēra ierobežojumus.