Foto: DELFI

Sergejs novembrī nolēma pirkt dzīvokli, taču darījums izjuka, jo laikus nebija aizpildījis "Swedbank" anketu par saviem ienākumiem. Sergeju par nepaklausību "Swedbank" sodīja, nobloķējot kontu un liedzot iespēju izņemt skaidru naudu, raksta "rus.delfi.lv".

Kopš aizvadītā gada Latvijā bankas uzsākušas aktīvi īstenot principu "Zini savu klientu", iedzīvotājiem pieprasot aizpildīt anketas par saviem ienākumiem. Šādu rīcību bankas pamato ar normatīvo aktu prasībām, proti, Finanšu un kapitāla tirgus komisijas darbību izstrādāto "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumu".

Arī Sergejs šādu anketu bija saņēmis, bet nebija aizpildījis. Ap to laiku, novembrī, pēkšņi parādījās iespēja iegādāties dzīvokli par labu cenu. Taču bija jārīkojas nekavējoties. Sergejs dzīvokli bija meklējis jau sen, tāpēc nolēma tai pat dienā doties uz tikšanos ar pārdevēju. Viņš izsauca taksometru, piegāja pie bankomāta, lai izņemtu nelielu naudas summu, taču operācija nenotika, vien uz ekrāna parādījās uzraksts ar aicinājumu vērsties bankā.

Nonācis tuvākajā "Swedbank" filiālē, Sergejs uzzināja, ka naudu no konta nevar noņemt neaizpildītas anketas dēļ. Vīrietis mēģinājis skaidrot, ka ārkārtīgi steidzas un ka viņu jau gaida taksometrs. "Piedāvāju anketu aizpildīt vēlāk, taču man atbildēja: "Jūs nevarēsiet veikt itin nekādas operācijas ar savu kontu!"" stāsta lasītājs, kurš sevišķi sadusmots par to, ka banka tā vienkārši var liegt pieeju paša naudai.

Darbiniece Sergeju esot pārliecinājusi, ka anketas aizpildīšana aizņemšot vien dažas minūtes. Anketu Sergejs aizpildīja un parakstīja, palūdzot arī kopiju sev, bet bija pagājušas jau 30 minūtes. "Iznākumā man nācās apmaksāt taksometra dīkstāvi, bet pats nepatīkamākais, ka es nokavēju tikšanos un nedabūju dzīvokli. Pieeju manai naudai gan tai pat dienā atjaunoja," teic Sergejs.

Taču jau 2. februārī kontu Sergejam nobloķēja atkārtoti. Apvaicājies bankā, Sergejs noskaidroja, ka viņam 2. janvārī sūtīts bankas ziņojums par pievienotu vēstuli ar aicinājumu bankai sniegt informāciju un uzrādīt dokumentus. 1. februārī banka joprojām nebija saņēmusi prasīto, tāpēc apturēja konta darbību līdz brīdim, kad Sergejs sniegs informāciju un dokumentus.

"Tā ir mana nauda un es tai nevaru piekļūt! Bankas rīcības dēļ nevaru nomaksāt laikus savus rēķinus un izpildīt citas saistības, pret mani vērš soda sankcijas. Tā ir pilnīgi vājprātīga rīcība no bankas puses," sašutumu neslēpj Sergejs.

"Swedbank" paskaidro, ka par konkrētā klienta situāciju informāciju sniegt nav tiesīga. Tāpat bankā pauž, ka tās pienākums ir zināt savu klientu, kā to pieprasa "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likums”.

"Uzsākot sadarbību ar banku, klients aizpilda anketu. Savukārt bankas pienākums ir regulāri sekot līdzi aktuālajai informācijai, ja kaut kādi dati mainās,” teic “Swedbank” pārstāve Kristīne Jakubovska.

Ja bankai informācijas pārbaudes procesā rodas jautājumi, tā pieprasa papildu dokumentus, lai varētu izpildīt principu "Zini savu klientu". Ja klients nesniedz informāciju noteiktajā termiņā, bankai ir tiesības ierobežot piekļuvi saviem pakalpojumiem līdz brīdim, kad pieprasītā informācija saņemta. Banka arī var pieņemt lēmumu vispār pārtraukt sadarbību ar klientu, norāda "Swedbank".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!