Rīgas Dome un citas Latvijas pašvaldības demonstrē vienaldzību pret savu iedzīvotāju veselību ignorējot ES Gaisa struktūrdirektīvas prasības.
Rīgā cieto daļiņu (putekļu)- PM10, gaisa piesārņojums sasniedzis jau trīskāršas cilvēka veselības drošībai noteiktās un ES obligātās robežvērtības! Arī Liepājā gaisa piesārņojums ar cietajām daļiņām pārsniedz ES obligātās robežvertības. Paaugstināts PM10 (putekļu) koncentrācija gaisā pēc ANO Pasaules Veselības organizācijas un Eiropas Komisijas pētījumu datiem nozīmīgi palielina iedzīvotāju saslimstību, piemēram, ar plaušu un asinsvadu, kā arī sirds slimībām.

Tuvojas Rīgas Domes budžeta pieņemšana decembra otrajā pusē. Gaisa kvalitātes nodrošināšanas vajadzībām nauda šobrīd arī nākamajam gadam nav atradusies. Vides nevalstiskās organizācijas aicina deputātus novērst šo neattaisnojamo tumsonību. Eiropas Komisijas dati liecina, ka Eiropā kopumā slikta gaisa kvalitātes dēļ mirst 370 000 eiropiešu gadā.

Konkrēti RD nepilda jau tāpat knapo, turklāt pašas Rīgas Domes izstrādāto un pieņemto Gaisa Rīcības plānu. Plāns ir formāls un paredz rezultātus 2009.gadā, kamēr Latvijas Republikai (atbildīga ir Vides Ministrija) jānodrošina Gaisa strutūrdirektīvas izpildi attiecībā par PM10 jau šogad.

Vai sekos Komisijas brīdinājums un miljonus liels sods? Vai mēs, sabiedrība kopā, piespiedīsim koalīcijas deputātus, JL mēru attapties un finansēt Gaisa rīcības plāna izpildi atbilstoši starptautiskajām saistībām:

1)jaunu ielu laistāmo mašīnu pirkšanu,

2) četru PM10 (2,5) monitoringa staciju iegādi un uzstādīšanu, piemēram, Āgenskalnā, Iļģuciemā, Teikā/Juglā vai Ķengaragā. To pirkšana tiek atlikta jau ceturto gadu un mums nav skaidrs kas vēl jādara, lai pilsētu deputāti sāktu reāli rīkotos, lai uzlabotu iedzīvotāju elpotā gaisa kvalitāti!

3) Attīstības un Satiksmes departamenta neveikto pilsētas sabiedriskā transporta prioritātes noteikšanu ieviešot sabiedriskā transporta joslas visā pilsētā,

4) virzīt gaisa piesārņojuma ar slāpekļa dioksīdu zonējuma kartes precizēšanu, lai būtu iespējams izmantot cilvēkiem un videi nekaitīgāko siltumapgādes veidu pilsētā.

Papildus aicinām sekot citu Eiropas pilsētu praksei un:

1)beidzot reāli sākt veidot veloceliņus!

2) noteikt LIELU vienreizēju iebraukšanas maksu pilsētas dzelzceļu lokā smagajam kravas (>7,5t) un vieglā, stipri piesārņojošam (3) AIZLIEGT un šo aizliegumu pienācīgi kontrolēt un ieviest dzīvē minētās gaisam kaitīgās grupas transporta līdzekļiem lietot tiltus rīta un vakara sastrēgumstundās un

4) apsvērt no Eiropas naudas finansēt nevis jaunus ceļus un TEN-T termināļus pilsētā, bet ērtāka prioritāra sabiedriskā elektriskā transporta tīkla veidošanu lai sasniegtu ES gaisa kvalitātes standartus

5) līdzīgi kā Londonā un Gēteborgā veidot "zema gaisa piesārņojuma zonas" lielā pilsētas centrālajā daļā. Tas izrādās gan uzlabo gaisa kvalitāti, gan ir saimnieciski izdevīgi

6) Rīgas un Liepājas deputātiem būt par paraugu un pārvietoties piesārņotajās pilsētās ar sabiedrisko transportu, nevis īrētiem gaisu piesārņojošām vieglajām automašīnām!

Aicinām Vides Ministriju pildīt savus pienākumus un sekot Gaisa struktūrdirektīvas ieviešanai Latvijā, īpaši Rīgā un Liepājā. Konkrēti līdz neapmierinošās gaisa kvalitātes situācijas ar cietajām daļiņām (putekļiem)- PM10 novēršanai apturēt Rīgas attīstības plāna virzību.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!