Satiksmes ministrija izsludinājusi konkursu par tiesībām noteikt tehniski un finansiāli optimālākus dzelzceļa kravu maršrutus uz ostu Daugavas kreisajā krastā un dzelzceļa savienojumus ar Rīgas lidostu, ko aktīvi atbalstīja iepriekšējais ministrs Ainārs Šlesers (LPP/LC). Pašreizējais ministrs, “tēvzemietis” Kaspars Gerhards par izsludināto konkursu neko nezinot, otrdien ziņo “Dienas Bizness”. Savukārt SM uzsver, ka laikrakstā sajaukti projekti.
Par iepirkumu atbildīgais Satiksmes ministrijas ierēdnis - Kohēzijas fonda un Eiropas komunikāciju tīkla projektu uzraudzības nodaļas vadītājs Egils Stoķis laikrakstam atzinis, ka Šlesera laikā dzelzceļa infrastruktūras attīstīšana lidostas virzienā bija ministrijas prioritāro uzdevumu sarakstā.

Gerhards (TB/LNNK) par šādu konkursu gan nekā nezina un laikrakstam apgalvojis, ka ministrija nav veikusi nekādus pasākumus vai izsludinājusi kādus konkursus par izpēti saistībā ar dzelzceļa infrastruktūras izveidi uz lidostu.

Dzelzceļa līnijas izbūve no Rīgas centra līdz lidostai var izmaksāt vairāk nekā
55 miljonus latu, liecina “Latvijas Dzelzceļa” aptuvenās aplēses. Dzelzceļa trases un viadukta uzbūve, posma elektrifikācija, sakaru un signalizācijas iekārtu aptuvenās izmaksas būs 32 miljoni latu.

Bez tam ir jāveic lidostas ēkas, centrālās stacijas ēkas un Dubultu stacijas rekonstrukcija. Lauvas tiesu no šīs naudas varētu segt ES struktūrfondi: no tiem ir plānots piesaistīt ap 47 miljoni eiro (aptuveni 32 miljoni latu) .

“Latvijas dzelzceļa” pārstāvji laikrakstam atklājuši, ka dzelzceļa līnijas izveide starp Rīgas centru un lidostu ir politisks uzstādījums, tomēr kompānija arī uzskata, ka šajā līnijā ir ekonomiska pamatotība un potenciāls.

Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) paziņojums liecina, ka konkurss izsludināts aprīļa sākumā, kad Gerhards jau bija satiksmes ministrs. Tiesa, šis konkurss izsludināts ne pirmo reizi, kas varētu būt iemesls ministra nezināšanai, norāda laikraksts.

Konkurss izsludināts atkārtoti, jo iepriekšējā reizē saņemtas vairākas sūdzības, tādēļ tas izbeigts bez rezultātiem. Tagad, nedaudz izmainot iepirkuma priekšmeta saturu, konkurss izsludināts atkārtoti.

Iepriekš apturētajā iepirkumā uzvarēja Lielbritānijas kompānija “Faber Maunsell Limited”, kas daļu darbu domāja deleģēt apakšuzņēmumiem. Kompānija sevi pozicionē kā daudzfunkcionālu konsultāciju uzņēmumu, kas sniedz plānošanas, projektēšanas un inženiertehniskos pakalpojumus būvniecības, transporta un vides sfērā. Uzņēmums darbus bija gatavs veikt par 282 500 eiro (aptuveni 200 000 latu). Laikraksts norāda, ka konkursa prasības Latvijas firmām nav izpildāmas, jo Latvijā jaunas dzelzceļa līnijas nav būvētas.

Satiksmes ministrija (SM) izplatījusi paziņojumu medijiem, kurā aicina nejaukt lidostas attīstības plānu ar dzelzceļa infrastruktūras izpētes projektiem!

Kā uzsver SM, zpētes projekts par dzelzceļa infrastruktūru uz Daugavas kreisā krasta ostu teritorijām un starptautisko lidostu „Rīga” ir Satiksmes ministrijas dienaskārtības jautājums un tiks veikts neatkarīgi no ministru politiskās piederības.

Ministrs akcentē, ka lidostas „Rīga” attīstības plāns pašlaik tiek pārstrādāts un visi iesāktie pasākumi, tajā skaitā līguma slēgšana ar Turcijas konsorciju „TAV Havalumanlari Holding AS”, ir apturēti. Jaunu attīstības plānu lidosta iesniegs līdz šā gada 7. jūlijam.

Savukārt, izpētes projekts par dzelzceļa infrastruktūru uz Rīgas ostu un lidostu nav saistīts ar kādu konkrētu lidostas termināla attīstītāju vai kādu citu konkrētu projektu.

Daugavas kreisā krasta dzelzceļa infrastruktūras izpētes rezultāti tiks iekļauti Rīgas un Pierīgas mobilitātes plānā. Izpēte tiek finansēta no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem un tiek veikta, lai nodrošinātu kompleksu transporta sistēmas attīstību. Izpētes projekta viens no uzdevumiem ir arī iespējamo dzelzceļa savienojumu un attīstības variantu tehniski ekonomiskā pamatojuma izstrāde, pēc kuras Satiksmes ministrija lems par labāko risinājumu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!