Foto: DELFI Aculiecinieks
Būvfirmas "Re&Re" līdz šim veiktās Zolitūdes projekta pārbaudes liek domāt, ka traģēdijas iemesls nav uz veikala jumta veiktie apzaļumošanas darbi, bet gan kļūda tehniskajā projektā vai arī būvkonstrukcijās izmantotie materiāli, intervijā biznesa portālam "Nozare.lv" sacīja "Re&Re" valdes priekšsēdētājs Ainārs Pauniņš.

Viņš norādīja, ka uzņēmums jau ir piesaistījis ārvalstu ekspertus, lai paralēli Valsts policijas izmeklēšanai veiktu arī savu pārbaudi gan projekta pārrēķinā, gan izmantoto būvmateriālu testēšanu laboratorijā.

Runājot par to, kādas ir traģēdijas iemeslu versijas, Pauniņš uzsvēra, ka tas ir būtiskākais jautājums, kas "Re&Re" neliek miera ne mirkli. Patlaban ir trīs izmeklēšanas pamatversijas, kuras ir izvirzījusi policija - kļūdas projektā, kļūdas pirmās kārtas jeb lielveikala būvniecībā un trešā versija ir kļūdas zaļā jumta būvniecībā.

Pēc Pauniņa rīcībā esošās informācijas, viņš apgalvo, ka jumta konstrukcijas netika noslogotas vairāk kā no 900 līdz 1000 kilogramiem uz kvadrātmetru, bet projektā ir ierakstīts, ka jumta pieļaujamā lietderīgā slodze ir 2000 kilogramu uz kvadrātmetru, neskaitot jumta pašsvaru.

"Pie šādas noslodzes sabrukšana nedrīkstēja notikt. Šobrīd mana pārliecība ir tāda, ka zaļais jumts nav traģēdijas iemesls. Traģēdijas iemesls ir jāmeklē divās pārējās izvirzītajās versijās - projekta aprēķinos un pirmās kārtas būvdarbos izmantotajās konstrukcijās," sacīja Pauniņš.

Kopņu montāžu veica apakšuzņēmējs SIA "Vikom Industry". Jautāts, vai "Re&Re" kontrolēja šos darbus un izmantotos materiālus, Pauniņš atbildēja apstiprinoši.

"Mums ir visa izpilddokumentācija attiecībā uz visiem izmantotajiem materiāliem - kopņu pases, materiālu atbilstības sertifikāti. Patlaban vēlreiz ļoti detalizēti pārbaudām visus materiālus, taču dokumenti liecina, ka izmantotie materiāli atbilst tām prasībām, lai šo jumtu pieņemtu ekspluatācijā. Protams, "Vikom Industry" iesniegtie dokumenti ir jāpārbauda līdz galam un jāsaprot, vai tur viss ir kārtībā," sacīja uzņēmējs.

Uz norādi, ka pastāv arī tāda iespēja, ka ar dokumentiem viss ir kārtībā, bet realitātē ir kaut kas cits, citi materiāli, Pauniņš atbildēja, ka patlaban viņš to nevar komentēt.

"Esam sākuši vairākas ekspertīzes šajā objektā. Pirmkārt, paši savējo. Otrkārt - esam piesaistījuši neatkarīgus būvinženierus. Ir pasūtīta arī ekspertīze no ārvalstīm, lai gūtu pārliecību par to, ka viss ir izdarīts precīzi atbilstoši projektam. Tiks pārbaudīti arī būvniecībā izmantotie materiāli, lai gan patlaban mums nav piekļuves objektam, varam veikt tikai projekta dokumentācijas izpēti," skaidroja Pauniņš.

Viņš informēja, ka jau 21.novembra naktī Valsts policija izņēma projekta tehnisko dokumentāciju un materiālu dokumentāciju, taču arī pēc dokumentu kopijām uzņēmums var veikt visa tehniskā projekta pārrēķinu.

"Tāpat patlaban varam veikt materiālu atbilstības dokumentu pārbaudi. Ja materiālu atbilstības dokumenti ir pareizi un precīzi noformēti, tad atliek pārbaudīt izmantotos materiālus uz vietas objektā tad, kad mums būs atļauts tiem piekļūt. Patlaban izmeklēšanu ļoti aktīvi veic policija, ņem arī visu izmantoto materiālu paraugus. Policija norāda, ka tas vēl aizņems vismaz dažas dienas," sacīja Pauniņš.

Viņš piebilda, ka uzņēmums kā ekspertus piesaistījis divas starptautiskas kompānijas. Viena no tām ir "BRE Global", kas jau ir piekritusi veikt ekspertīzi. Uzņēmums ir uzaicinājis arī inženierkonsultantu kompāniju "Arup Group Limited", un tagad gaida viņu atbildi.

"Pēc tam, kad policija būs pabeigusi lietisko pierādījumu vākšanu, objektu droši vien pārņems tā īpašnieki, un tad "Re&Re" varēs sākt sarunas ar īpašniekiem par nepieciešamo būvmateriālu izņemšanu testēšanai. Jau patlaban esam uzrakstījuši vēstuli ēkas īpašniekiem ar lūgumu mums atļaut piekļuvi objektam," piebilda Pauniņš.

Kā ziņots, Zolitūdē 21.novembra vakarā, iebrūkot lielveikala "Maxima" jumtam, drupās dzīvību zaudēja 54 cilvēki. Bīstamo darba apstākļu dēļ bojāgājušo mirstīgo atlieku meklēšana turpinājās četras dienas.

Policija izvirzījusi trīs versijas par šīs traģēdijas iemesliem. Pirmā versija ir saistīta ar objekta projektēšanas un uzraudzības iespējamiem pārkāpumiem. Otrā versija saistīta ar šī būvobjekta pirmās kārtas būvi, bet trešā versija saistīta ar otrās kārtas būves elementiem, proti, jumta seguma papildināšanu ar dažādiem materiāliem, veidojot ziemas dārzu un bērnu rotaļu laukumu.

Zolitūdes traģēdija ir lielākā Latvijā kopš neatkarības atjaunošanas. Kā ziņots, 2007.gada 23.februārī pansionātā "Reģi" notika plašs ugunsgrēks, ko izraisīja īssavienojums elektroinstalācijā. Ugunsgrēkā gāja bojā 26 pansionāta klienti.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!