Foto: DELFI Aculiecinieks
Rīgā jau vairākus gadus daži aktīvisti cīnās par veloceliņu izveidošanu. Valsts iestādēm ir labs arguments, lai viņiem atteiktu - ēkas nevar pastumt malā un ielas paplašināt nav iespējams. Bet tas nemaz nav vajadzīgs.

Zināma taisnība jau valsts darbiniekiem ir - diez vai Rīgai kādreiz būs tik daudz naudas, lai pārvietotu ēkas un paplašinātu ielas. Tātad jāsamierinās ar esošo situāciju un jāmeklē citas opcijas.

Paskatīsimies uz šo situāciju filozofiski. Rīga ir nosacīti gatavs objekts - ēkas, ielas, trotuāri jau ir izbūvēti, "saspiesti" kopā maksimāli tuvu un nekam jaunam vairāk nav vietas. Tātad variants, pievienot vēl kaut ko, atkrīt, bet ir otra iespēja - aizvietot. Pameklēsim kaut ko, ko mēs neizmantojam, no kā mēs varētu atteikties. Paceļosim laikā - pārcelsimies uz Rīgas ielām ziemā. Ziemā pusi trotuāra un daļu ceļa braucamās daļas aizņem sniega kupenas. Vienkārši milzīgi sniega blāķi bez jebkāda praktiska pielietojuma stāv un aizņem diezgan lielu daļu no saspiestās pilsētas telpas.

Šāda situācija izveidojas uz katras ielas - pie tam abās tās pusēs. Bet vai kādam tas traucē? Cilvēki tāpat normāli var pārvietoties pa trotuāru un mašīnas divās joslās brauc pa ceļu. Lūk, mēs esam atraduši lietu, bez kuras mēs pilnīgi mierīgi varam iztikt - tā ir platība zem sniega kupenām. Ja pamērītu šo sniega aizņemto kvadratūru, tad rezultātā iegūtu milzīgu ciparu. Un ja bez šīs zonas cilvēki var iztikt ziemā, tad var iztikt arī vasarā. Šī "nevajadzīgā" zona kā reizi ir piemērota veloceliņam:

1. tā ir pietiekoši plata;

2. šāda zona atrodas uz pilnīgi katras ielas - pietam abās pusēs. Tātad Rīgā varētu izveidot veselu veloceliņu tīklu. 

Savādi, ka citām lietām Rīgas dome atvēl vietu uz trotuāra - piemēram, automašīnām un vasaras kafejnīcām. Izveidojot uz trotuāra vasaras kafejnīcu, obligāti ir jāatstāj 1m plata zona gājējiem. Izveidojot veloceliņus uz trotuāra, gājējiem paliks pat vairāk nekā viens metrs.

Vēl valsts ierēdņi operē ar argumentu, ka Rīgā neesot pietiekoši daudz velobraucēju. Interesanti, cik daudz būtu autovadītāju, ja Rīgā nebūtu ielu?


DELFI Aculiecinieks turpina projektu "Ceļu reportieris". Šoreiz vairāk uzmanību pievērsīsim satiksmes drošībai un aculiecinieku vērojumus lūgsim komentēt Valsts policijas ekspertiem.

Ja arī jūs vēlaties iesūtīt reportāžu "Ceļu reportierim", rakstiet uz e-pastu aculiecinieks@delfi.lv vai reģistrējieties un izmantojiet Aculiecinieka satura iesūtīšanas formu. Labāko reportāžu autori tiks pie vērtīgām balvām. Vairāk par "Ceļu reportiera" projektu lasiet šeit. Vairāk par reportāžu publicēšanas noteikumiem uzzināsiet šeit.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!