Kā liecina smart pieredze, sabiedrība vēl nav tik saprātīga, lai masveidā sāktu izmantot mazas, tomēr funkcionālas un gana ērtas divvietīgas mašīnītes. Vismaz Latvijā ne. Tāpēc autokoncerns (DaimlerChrysler) pievērsis savu mazauto ražotāju stipri vien masveidīgākā B segmenta apgūšanai.
smart ForFour

Izskats

Smart neparastais stils jau paguvis ieņemt diezgan stabilu vietu zem saules. Neparastu to padara atraktivitātes, funkcionalitātes un vāciska akurātuma apvienojums. Oriģinālā stila celmlauzis bija omulīgais rausītis City, kurš pēc jaunās modeļu marķēšanas sistēmas ieviešanas tagad nosaukts par ForTwo (auto diviem). Tā sekotājs ir piecdurvju hečbeks ForFour – no skata ne mazāk atraktīvs, toties nu jau divreiz funkcionālāks mazauto.

Kaut arī ForFour būvēts uz vienas platformas ar Mitsubishi Colt (abi top NedCar rūpnīcā Nīderlandē) un ir krietni lielāks par smart pirmdzimto, tā dizainā viegli pazīstams firmas stils: draudzīgā, varbūt nedaudz vieglprātīgā fasādes seja, divdaļīgais virsbūves krāsojums, no apaļīgās, spārniem izbīdītās riteņu arkas, tālu auto stūros novietotie riteņi u. tml. Parādījušās, protams, arī jaunas detaļas, tostarp daži elementi pārņemti no sākotnējās projekta versijas – konceptauto smart tridiron.

Salons

Auto salons ir plašs, gaišs un spilgti krāsains. Mazā gudrinieka interjers izveidots ne mazāk atraktīvs kā tā āriene. Tas projektēts, izmantojot racionālā minimālisma principu, proti, iekārtojuma ziņā it kā askētisks un funkcionāli vienkāršs, taču lietošanas laikā vadītājs apjauš, ka šeit viss ir tā, kā tam jābūt, un būtībā nekā netrūkst.

ForFour primāri veidots četrvietīgs, taču, par spīti nosaukumam, tagad tiek piedāvāts arī piecu sēdvietu variantā. Protams, virsbūve tā pati, un salona gabarīti palikuši nemainīgi, bet uz piecvietīgu variantu norāda vienīgi uz aizmugurējā sēdekļa atzveltnes iekārtots trešais pagalvis un drošības jostu komplekts vidējam pasažierim. Tomēr par piecvietīgu smart var nosaukt visai nosacīti. Nu varbūt četrarpusvietīgs... Otrās rindas sēdeklī māmiņa diezgan ērti varēs aizvizināt uz skolu trīs pusaudžus, taču trim lieliem ļaudīm tur iespiesties grūti. Toties divatā aizmugurējie var baudīt pavisam apmierinošas ērtības. Sēdekli iespējams bīdīt 150 mm diapazonā. Ja tas atstumts līdz galam atpakaļ, pasažieri var jau gandrīz izstiept kājas. Vienīgi, iesēžoties šādi atpakaļ atbīdītajā dīvānā, būs krietni jāpapūlas, lai iegrozītu pēcpusi gar masīvo aizmugurējo statni.

Mazo mašīnu tradicionāla problēma ir bagāžas nodalījums. Arī smart nekādus brīnumus nepiedāvā. Ja tiek izbrīvēta papildu vieta aizmugurējiem pasažieriem, tad nevar cerēt, ka aiz otrās rindas atzveltnes paliks arī apjomīgs bagāžnieks. Tiesa, vērtējot pēc mazās klases standartiem, ietilpība ir visnotaļ apmierinoša – 268 litri minimālajā variantā. Turklāt tilpumu var palielināt, pārvietojot uz priekšu aizmugurējo sēdekļu rindu, protams, ja ar to būs gatavi samierināties pasažieri...

Vadītāja vietā

Vadītāja sēdeklis ir paaugsts, kas atvieglo iesēšanos automašīnā un ceļa pārskatāmību, plakans, ar diezgan formālu sānu noturību. Jau pirmajā izkāpšanas reizē, atsitot galvu pret durvju ailes augšējo malu, ir skaidrs, ka tā ir augstajai sēdvietai neadekvāti zema. Nav jau traģiski, vienīgi pierašanas vaina... Priekšējiem sēdekļiem paredzētas tikai elementāras regulēšanas iespējas – uz priekšu/atpakaļ un atzveltnes slīpuma regulēšana –, tomēr, arī izlīdzoties ar to, kas ir, var iekārtot kaut cik apmierinošu sēdpozīciju. Turklāt iespējams pielāgot arī stūres augstumu.

Jūtams, ka DaimlerChrysler inženieri nopietni domājuši par ForFour ergonomiku. Vadītāja vieta rotaļīgi raibajā salonā sakārtota vāciski korekti, t. i., mērinstrumentu skalas ir labi lasāmas, pedāļu mezgls, visi slēdži un vadības taustiņi atrodas savās (pierastās) vietās, viegli sasniedzami un ērti lietojami.

Mazs, bet sparīgs motorītis

Tehniskajā ziņā ForFour nav gandrīz nekā kopīga ar mazo brāli ForTwo. Šim spēka agregāts novietots līdzīgi kā citām normālām automašīnām, t. i., priekšā, šķērsām, un, protams, ir arī priekšējo riteņu piedziņa. (Dzinējs un transmisija ir DaimlerChrysler un Mitsubishi kopsadarbības augļi.)

NEXT ar interesi novērtēja mazāko no dzinēju gammas – trīscilindru 1,1 litru 75 ZS motorīti. Skaidrs, ka tas nevar kandidēt uz sevišķi sportisku statusu, taču izrādījās pietiekami ņiprs un dzīvīgs. Pateicoties nelielajai auto masai un labi sakārtotai ātrumkārbas pārnesumu attiecībai, mazais spēka agregāts tomēr ļauj gana komfortabli justies raustīgā pilsētas satiksmes plūsmā, turklāt nepaliek kaunā arī ašā izskrējienā pa šoseju. Simts kilometru stundā tas spēj sasniegt nepilnās 14 sekundēs, kā arī viegli turēt vienmērīgu 110 – 120 km/h kreisera ātrumu uz maģistrāles.

Pie maziem apgriezieniem motora skaņa varbūt nedaudz atgādina ledusskapja kompresoriņa ducināšanu, taču augstāku apgriezienu diapazonā dzinējs sāk atskaņot jau visnotaļ sportisku dziesmu. Kā jau pieklājas normālam mazlitrāžniekam, tas savu saimnieku spēj priecēt ar diezgan pieticīgu apetīti.

Gaitā

Smart ForFour gaitas īpašību ziņā ir tipisks vidusmēra mazauto. Piekare ir pacieta, kas tam nodrošina labu stabilitāti dinamiskos līkumos. Turpretī, braucot pa saplaisājušu, izdangātu asfaltu vai, piemēram, galvaspilsētas bruģi, auto kļūst pārlieku drebelīgs. Tiesa, NEXT novērojumi liecina, ka gaita nedaudz izlīdzinās, pieaugot ātrumam, bet ar četru cilvēku ekipāžu tā jau kļūst krietni līganāka.

Mazulis ir viegli vadāms lielpilsētas ielu šaurībā. Elektriskais pastiprinātājs nodrošina precīzas stūres reakcijas, kā arī lielisku manevrētspēju. Bremžu pedālis pirmajā brīdī šķiet pamīksts, taču, kā izrādās, bremzes ir asas. Visiem riteņiem ir disku bremzes, turklāt auto aprīkots ar jaunākās paaudzes antibloķēšanas sistēmu (ABS) ar bremžu spēka sadales palīgfunkciju. ForFour skaņas izolācija izrādās visnotaļ pieticīga, kā dēļ salonā diezgan labi saklausāms gan motora darba pulss, gan rites trokšņi.

Aprīkojums

ForFour aprīkojums nepārprotami atgādina, ka smart ir DaimlerChrysler produkts. Pat vienkāršāko, t. i., Pulse, komplektāciju par trūcīgu nenosauksi. Apsildāmi priekšējie sēdekļi, elektriski verami logi, elektriski regulējami spoguļi, gaisa kondicionieris pagaidām vēl nav gluži pašsaprotama ikdiena B segmentā. Gādīgais smart, līdzīgi kā modernie mersedesi, palīdz savam saimniekam tumsā atrast ceļu no mašīnas mājup. Kad izslēdzat aizdedzi, automašīnas gaismas nodziest, taču pēc tam, kad ar pults podziņu nobloķējat durvis, mašīna iededz gaismas, tādējādi izgaismojot jums mājupceļu. Pēc 12 sekundēm starmeši atkal nodziest...

Standarta drošības komplektā ietilpst arī elektroniskā stabilitātes sistēma (ESP), divi frontālie un divi sānu gaisa drošības spilveni. Papildus var pasūtīt arī sānu logu pneimoaizkarus. Visiem sēdētājiem paredzētas trīspunktu drošības jostas, tostarp priekšējiem tās aprīkotas ar pneimospriegotājiem. Aizmugurējā sēdeklī ierīkota arī bērnu sēdeklīšu fiksācijas sistēma Isofix.

Secinājumi

Ja izlemsiet iegādāties šādas klases mazauto, tad lēmums pirkt vai nepirkt smart ForFour būs atkarīgs no tā, vai esat gatavs būt stilīgs iestīvinātajā ikdienas pelēcībā. Kādam tas patīk, bet kādam ne...

Tehniskie parametri

smart ForFour
Virsbūves tipsPiecdurvju hečbeks
Vietu skaits5
Pašmasa (kg)965
Gabarīti (garums, platums, augstums; mm)3752 x 1684 x 1450
Riteņu bāze (mm)2500
Klīrenss (mm)140
Bagāžnieka tilpums (l)268/910*
Degvielas bāka (l)47
DzinējsČetrcilindru benzīna
Darba tilpums (cm3)1124
Vārstu skaits12
Maksimālā jauda (ZS/apgr. min-1)75/6000
Maksimālais griezes moments (Nm/apgr. min-1)100/3500
PārnesumkārbaManuālā, piecpakāpju
Piedziņas tipsPriekšējo riteņu
Maksimālais ātrums (km/h)165
Dinamika 0 – 100 km/h (s)13,5
Vidējais degvielas patēriņš (l/100 km)6,0
Garantija2 gadi vai 100 000 km
Testētā auto aptuvenā cena (Ls)10 300
Bāzes cena (Ls)9500
Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!