Arvien atrodas interesenti, kas vēlas iegādāties nelielu sportiskas dabas automobili, kas tanī pat laikā būtu salīdzinoši komfortabls. Šādām vēlmēm labi atbilst jaudīgi un attiecīgi arī ātri kompaktklases auto, kam piemīt vairāk vai mazāk sportiska dvēsele, ierastas šīs klases ērtības un salīdzinoši pieejama cena.

Foto galerija

Ir ražotāji, kas izgatavo savu kompakto modeļu speciālas ielas sporta versijas jeb tā sauktos "karstos" hečbekus, taču tajos komforts vairāk vai mazāk tomēr ir upurēts sportam. Plašāks piedāvājums ir ar vienkārši jaudīgākām modifikācijām, kas pēc dinamikas īpašībām tiecas "karsto" virzienā. "GM Southeast Europe" pārstāvji "DELFI Auto" piedāvāja izmēģināt pagaidām "karstāko" jaunās "Astra J" modifikāciju ar 1,6 litru benzīna turbomotoru.

Kamēr top "OPC"

Esam radināti, ka niknākās "Opel" mašīnas gatavo rūpnīcas nodaļā "Opel Performance Center" un tās apzīmē ar burtiem "OPC". Jaunajai "Astrai" šādas versijas vēl nav. "OPC" fani joprojām var pasūtīt iepriekšējā modeļa "Astra OPC" ar 2,0 litru 240 Zs motoru. Vienu tādu pat manīju "Adam Auto" salonā Rīgā.

Tiesa, "Astra OPC", tāpat kā "karsto" hečbeku žanra klasika "VW Golf GTI" ir trīsdurvju virsbūve, kas jau pats par sevi nosaka zināmus praktiskas izmantošanas un komforta ierobežojumus. Varbūt tieši tāpēc "Ford Focus ST" ir pieejams arī ar piecām durvīm.

Kamēr "Opel" saņemsies izlaist jauno "Astra OPC", par sportiskāko šā kompaktauto modifikāciju ir kļuvusi piecdurvju mašīna ar salīdzinoši maza tilpuma, toties ar turbopūti apgādātu, 1,6 l motoru. Tā jauda ir 180 Zs, kas ir vairāk nekā iepriekšējā modelī izmantotajam 2,0 l turbomotoram (170 Zs) zemākajā jaudas versijā un krietni vairāk nekā arī no apgrozības izņemtajam 1,8 l atmosfēriskajam motoram (maksimālā 140 Zs). Bez pieminētā "OPC" iepriekš jaudīgāks nekā pašreizējais 1,6 l turbomotors "Astrām" bija tikai 2,0 litrinieks ar 200 Zs.

"Opel" pārstāvjiem Latvijā nav ziņu, ka "OPC" programma kādu iemeslu dēļ būtu sašaurināta. Tātad jaunās "Astra OPC" parādīšanās gan jau ir tikai laika jautājums, bet pagaidām izmēģināsim to, kas ir.

Aug mazo spējas

Salīdzinājumam minēšu, ka pēc rūpnīcas datiem "Astra H" piecdurvju hečbeks ar 200 Zs motoru spēja sasniegt ātrumu 230 km/h un līdz simtam ieskrējās 8,2 sekundēs. Degvielas patēriņš kombinētajā ciklā bija 9,3 litri uz 100 km.

Vēl pirms gadiem pieciem būtu licies nereāli, ka no gandrīz par puslitru mazāka motora varēs dabūt ārā to pašu, ko no 2,0. Taču enerģijas taupīšanas ēna un ekoloģija ir likusi inženieriem saspringt un rezultāts ir. "Opel" jaunajam turbomotoram ir tikai par 20 Zs mazāka jauda, bet gandrīz par ceturtdaļu (0,4 l) mazāks darba tilpums. Maksimālais ātrums ir tikai par 9 km/h zemāks, bet vingrinājumā 0-100 km/h ar to tiek zaudētas tikai 0,3 sekundes. Savukārt degvielas patēriņā tiek vinnēti iespaidīgi 2,5 litri uz 100 km. Vismaz tā apgalvo "Opel" tehniskie dati.

Ar neliela tilpuma benzīna turbomotoru ražošanu azartiski strādā arī "Volkswagen". Tabulā zemāk varat salīdzināt dažu "karsto" un ne tik "karstu" modeļu tehniskos datus. "VW Golf" no 1,4 TSI ar 160 Zs jaudu dinamikā 0-100 km/h pat dabū ārā par pussekundi labāku rezultātu nekā "Opel" no sava 1,6 Turbo ECOTEC. Savukārt "Toyota Auris" un "Honda Civic" piemērs rāda, ka to spēcīgākie benzīna motori bez turbīnām, lai arī ir lielāki pēc tilpuma, zaudē turbomazuļiem gan ātrumā, gan dinamikā.

Sportisko hečbeku sniegums (dati no interneta)

AutoMotora tilpums (l)Jauda (Zs)Griezes mom. (Nm)Maks. ātr. (km/h)Dinamika 0-100 km/h (s)
Opel Astra J1,61802302218,5
Opel Astra H OPC2,02403202446,4
Ford Focus ST2,52203202416,8
VW Golf1,41602402208,0
VW Golf GTI2,02102802406,9
Seat Leon2,02002802297,3
Seat Leon Cupra2,02403002476,4
Toyota Auris1,81471802009,5
Honda Civic1,81401792058,9
Subaru Impreza2,01501961939,6
Subaru Impreza WRX2,52303202095,8
Mitsubishi Lancer Sportback2,02403432207,0

Ne "Golf 1,4 TSI", ne "Astra 1,6 Turbo", lai arī ir ātri un sportiskāki nekā vairums brāļu un māsu, pie "karstajiem" hečbekiem īsti pieskaitāmi nebūs, jo tiem ir faktiski standarta balstiekārtas, ne speciāli sportiskāk sagatavotas kā, piemēram, "Golf GTI".

Brauktpriekam

Kā jau tas parasti mēdz būt, no Ungārijas atceļojušais demo automobilis atkal bija bagātā "Cosmo" komplektācijā, turklāt vēl piebāzts ar papildaprīkojumu, kas "Astra" cenu pacēla tādos plauktos, kur mitinās ar tīrākiem sporta gēniem apveltīti līdzinieki, turklāt vēl ar pilnpiedziņu. Taču "Opel" cienītāji var iegūt "1,6 Turbo" arī par jūtami zemāku cenu (skat. cenas raksta beigās).

Ikdienas priekam šo to no papildu aprīkojuma tomēr derētu atstāt. Runa ir par "Flex-Ride" sistēmu, kas ļauj baudīt mainīgi atšķirīgas dinamikas sajūtas (DMC sistēma) un pielāgo braukšanas stilam piekaru elastību (CDC sitāma). "Enjoy" aprīkojuma līmenī, kur sākas "Astra 1,6 Turbo" pasaule, šis prieks papildu izmaksā 991 eiro. Turklāt par to pašu cenu paketē ietilpst arī divzonu automātiskā klimata kontroles sistēma, borta dators un stūre ar ādas apdari.

Kāpēc es atstātu "Flex-Ride", bet cenas dēļ mierīgi atteiktos no cita aprīkojuma, stāstīju jau februāra beigās, kad "DELFI Auto" izmēģināja "Astra 1,7 CDTI". Dēļ podziņas "Sport", kas, spiežot akseleratora pedāli, droselei liek atvērties divreiz ātrāk nekā parasti. Ar benzīna turbomotoru šī īpašība sniedz vēl lielāku jautrību.

Pasniedzot "turboastras" atslēgas "Adam Auto" tirdzniecības vadītājs Zigurds nosmej: "Uz ceļa tā dara visu, kas man nepieciešams!". Nu ko, palūkosim!

Kaujas zirgu 18 desmiti un pamatīgs 230 Nm griezes moments uz ielas vai šosejas tiešām ļauj smaidīt. Pat nespiežot "Sport" pogu, auto paātrinās bez piepūles un ātri gandrīz jebkurā ikdienas situācijā. Atliek tikai izvēlēties atbilstošu manuālās transmisijas, kas ir atzīstami precīza, pārnesumu. Starp citu, gandrīz visām benzīna "Astrām" ir pieejams arī sešpakāpju automāts.

Lai tiktu skaidrībā ar piekares darbību dažādos režīmos, kā radīts ir Daugavpils šosejas posmiņš starp Ogri un Ciemupi,. Uz neskaitāmo lāpīto plaisu kaskādēm tur nejauki drebina jebkuru auto. Arī "Astru" ar elektroniskas sistēmas "nocietinātiem" amortizatoriem "Sport" režīmā. Pāreju uz "Standart". Laikam tiešām ripo mazliet mīkstāk, taču atšķirība ir neliela. Ieslēdzot "Tour" gan uzreiz var sajust, kā drebulis kļūst mazāks un "velk" uz šūpošanos. Es "Flex Ride" izvēlējos vairāk "Sport" režīma aktivitātes dēļ, bet jāsecina, ka mūsu ceļu kvalitātes tik raibajā kokteilī labi noderēs arī amortizācijas kontroles sistēma CDC.

Šķiet, Zigurdam var piekrist, jo braukšana ar "Astra 1,6 Turbo" ir ātrums, prieks un komforts reizē.

Un kā ar sportu?

"Dīzeļastras" tests notika februāra sniegos, kad pat "DELFI Auto" ierastos dinamikas mērījumus nācās atstāt novārtā. Uz sportisku padelverēšanos ne sniegs, ne arī 1,7 l CDTI motors nevedināja. Ar "1,6 Turbo" bija citādāk. Netālu no Pļaviņām taisns un plats kā lidlauka skrejceļs ir mazliet grubuļaina asfalta gabals, kas ved uz karjeriem un tādēļ no citām mašīnām gandrīz brīvs. Tur "Astra" mazliet dabūja "uzdejot" un atklāja, ka stūres iekārta īsti "nevelk" līdzi dzinējam un piekarēm.

Arī stūres uzvedība atkarībā no izvēlētā režīma mainās. "Sport" tā ir stingrāka un ar lielāku reaktīvo spēku, nekā "Standart". "Tour" režīmā stūres reakcijas kļūst vēl neizteiktākas un kreisēšanai varbūt tā arī vajag. Taču priekš "Sport" es vēlētos vairāk dabiska tiešuma, nevis elektriskas sintētikas, lai precīzāk kontrolētu velkošos riteņus.

Pārliecinājos arī par to, ka ātrā startā no vietas neizdodas izvairīties no tā sauktās turbobedres. Auto vispirms paraujas uz priekšu, tad mazliet tā kā sagurst un tikai tad aizjoņo pa īstam. Lielais griezes moments sāk ar pilnu tvaiku darboties tikai pie 2200 apgriezieniem. Taču tik un tā šī "Astra" jau pēc simts metriem joņo ar 100 km/h. Spēj tik stūrēt!

Spēt stūrēt, ja gāze nospiesta līdz galam, vajadzēs jebkurā no trim "Flex Ride" režīmiem, vienādi naski (neaizmirstot par atšķirīgām stūres reakcijām). Dinamikas mēģinājumi pierādīja nojautu, ka galu galā paātrinās "Astra" vienādi ātri visos režīmos. "Sport" ātrdarbība ir īsa kā zibens un nonivelējas, ja pedāli nospiež līdz galam un jātur ilgāk. Faktiski "Sport" ir spēle uz izjūtām. Pie tam, izjūtas īsā brīdī neviļ. Vienkārši drosele līdz galam ir vaļā jau pie pusnospiesta pedāļa un tālāks spiediens ir pa tukšo. Nu aptuveni tā kā ar gāzētu un negāzētu ūdeni vienāda tilpuma pudelē. Gāzētais sakratīts, sākumā nāks ārā ātri, bet pudelē tā ūdens jau tāpēc vairāk nav.

Ar degvielas patēriņu atkal neveicās iekļauties rūpnīcas datos, bet arī braukts jau tika jestrāk nekā pienāktos, ja pirmajā vietā taupība. Jāpiebilst, ka "Astra" ir arī otrs, vēl mazāks benzīna turbomotors ar 1,4 l tilpumu.

Vissiltāk ap sirdi kļūst, kad nospiežam "Sport" un drosele atveras divreiz ātrāk un auto gāzes pedāļa spiedienam atsaucas divkārt jautrāk. Ikdienā taču mēs reti mēdzam gāzes pedāli nospiest līdz galam, vai ne? Uz ielas dinamika un attiecīgi azarts augstākajā pakāpē mums vajadzīgs tieši ap puspedāli. Un to "Astra 1,6 Turbo" sniedz itin labi. Un bez pārmērībām.

Ikdienas satiksmei ar baudu un administratīvi vai pat krimināli nesodāmiem priekiem tādi auto, kā "Astra 1,6 Turbo" ir lietderīgāki un izdevīgāki nekā "OPC", papildus būdami ir komfortablāki un lētāki.

Cena pieticīgākā gala komplektācijās ir visnotaļ sakarīga priekš dinamiska un reizē ērta auto. Ja "Opel" iemācītu "Astru" mazliet labāk stūrēt, tad "Focus", "Golf" un "Seat Leon" būtu jābaidās vairāk. Savukārt "Lancer" un "Impreza" vienalga visu riteņu piedziņas dēļ būs ar citiem svariem sverami.

Cenas eiro un konkurenti

Opel Astra 1,6i Turbo Enjoy 6MT (180 Zs)18 813
Opel Astra 1,6i Turbo Enjoy 6AT (180 Zs)19 835
Opel Astra 1,6i Turbo Cosmo 6MT (180 Zs)20 960
Opel Astra 1,6i Turbo Sport 6MT (180 Zs)28 314***
VW Golf 1,4 TSI Highline 7DSG (160 Zs)24 568
VW Golf GTI 2,0 TSI 6MT (210 Zs)25 051
Seat Leon 2,0 TSI Formula Racing 6MT (200 Zs)21 600
Seat Leon 2,0 TSI Cupra 6MT (240 Zs)24 900
Toyota Auris 1,8 VVTi Linea Sol 6MT (147 Zs)19 835
Ford Focus ST 2,5i 6MT (220 Zs)27 262
Subaru Impreza 2,0 R Sport 4Q 5MT (150 Zs)**22 766
Subaru Impreza 2,5 WRX TQ 5MT (230 Zs)**27 319
Subaru Impreza 2,5 WRX STI GH 6MT (Zs)**36 426
Mitsubishi Lancer Sportback 2,0 Ralliart 6MT TC-SST 4WD**29 000/25 900*

*akcijas cena; **pilnpiedziņas modeļi; *** testētās "Astra" cena ar papildu aprīkojumu

"Opel Atsra 1,6i Turbo ECOTEC" tehniskie rādītāji (ražotāja dati)

Garums (mm)4419
Platums bez spoguļiem (mm)1814
Augstums ar reliņiem (mm)1510
Riteņu garenbāze (mm)2685
Bagāžnieka tilpums standartā/ar nolaistiem aizmugures sēdekļiem (l)370/1235
Motors1,6 l Turbo ECOTEC (1598 cm³)
maks. jauda 180 Zs pie 5500 apgr./min.
maks. grieze 230 Nm no 2200 līdz 5400 apgr./min.
Degviela Benzīns E95
Maksimālais ātrums (km/h)221
Dinamika 0-100 km/h (s)8,5
Degvielas patēriņš (l/100 km)Pilsētā – 8,8
Uz šosejas – 5,6
Jauktā režīmā – 6,8
Ātrumkārba 6 pakāpju mehāniskā
BremzesPriekšā ventilējamas disku
Aizmugurē disku
CO2 emisijas (g/km)159
Tehniskās apkopes cikls30 000 km nobraukums vai reizi gadā

"DELFI Auto" degvielas patēriņa testa rezultāti (kopumā veikti 382,9 km)

Degvielas patēriņš Rīgā (ieskaitot centru) darba dienas satiksmē66,1 km ar vid. ātrumu 34,6 km/h – 10,8 l/100 km
Degvielas patēriņš kombinētajā ciklā maršrutā Rīga – Aizkraukle – Pļaviņas (iebraucot pilsētās)189,1 km ar vid. ātrumu 53,5 km/h – 10,6 l/100 km
(ieskaitot tabulas augšējā rindā Rīgā nobraukto)
Degvielas patēriņš dinamikas testu laikā30,1 km ar vid. ātrumu 47,2 km/h – 22,0 l/100 km
Degvielas patēriņš kombinētajā ciklā maršrutā Pļaviņas – Aizkraukle – Rīga (iebraucot pilsētās)158,4 km ar vid. ātrumu 52,5 km/h – 10,4 l/100 km
(ieskaitot dinamikas izmēģinājumus)

"DELFI Auto" dinamikas testa rezultāti

0-100 km/h (s)1. mēģinājums – 8,9 (1.-3. pārnesums, Sport režīmā)
2. mēģinājums – 8,9 (1.-3. pārnesums, Sport režīmā)
3. mēģinājums – 8,9 (1.-3. pārnesums, Standart režīmā)
4. mēģinājums – 9,0 (1.-3. pārnesums, Standart režīmā)
5. mēģinājums – 9,0 (1.-3. pārnesums, Tour režīmā)
No 40 līdz 80 km/h (s)1. mēģinājums – 3,5 (2. pārnesumā, Tour režīmā)
2. mēģinājums – 3,8 (2. pārnesumā, Tour režīmā)
3. mēģinājums – 3,8 (2. pārnesumā, Standart režīmā)
4. mēģinājums – 3,4 (2. pārnesumā, Standart režīmā)
5. mēģinājums – 3,7 (2. pārnesumā, Sport režīmā)
6. mēģinājums – 3,6 (2. pārnesumā, Sport režīmā)
No 80 līdz 120 km/h (s)1. mēģinājums – 7,9 (4. pārnesumā, Sport režīmā)
2. mēģinājums – 7,9 (4. pārnesumā, Sport režīmā)
3. mēģinājums – 5,5 (3. pārnesumā, Sport režīmā)
4. mēģinājums – 5,4 (3. pārnesumā, Sport režīmā)
5. mēģinājums – 5,7 (3. pārnesumā, Standart režīmā)
6. mēģinājums – 11,0 (5. pārnesumā, Sport režīmā)
0 – 1000 m (s)34,8 (1.-5. pārnesumā, Standart režīmā), ātrums km beigās ~ 175 km/h
0 – 1000 m (s)32,1 (1.-5. pārnesumā, Sport režīmā), ātrums km beigās ~ 182 km/h
0 – 1000 m (s)32,3 (1.-5. pārnesumā, Sport režīmā), ātrums km beigās ~ 184 km/h
0 – 1000 m (s)33,1 (1.-4. pārnesumā, Standart režīmā), ātrums km beigās ~ 180 km/h
0 – 1000 m (s)31,4 (1.-4. pārnesumā, Sport režīmā), ātrums km beigās ~ 192 km/h
0 – 1000 m (s)33,1 (1.-5. pārnesumā, Tour režīmā), ātrums km beigās ~ 194 km/h


Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!