"DELFI Auto" nesen jau vēstīja, ka Korejas autobūves koncerns "Hyundai-Kia" ir laidis klajā ar "Idle Stop&Go" (ISG) sistēmu aprīkotus videi draudzīgākus kompaktklases automobiļus, kas abu koncerna zīmolu modeļiem ļauj samazināt kaitīgos oglekļa dioksīda izmešus un vienlaikus kļūt ekonomiskākiem degvielas patēriņa ziņā.

Foto galerija

Iepriekš "DELFI Auto" izmēģināja universāli "Kia Cee'd SW Eco Dynamics", kas bija aprīkots ar 1,6 l CRDi dīzeļdzinēju un ISG. Tagad, pateicoties SIA "Auto Halle", kas ir viena no "Hyundai" dīleriem Latvijā, un importierim "KW Bruun Baltic", bija iespēja izbraukt arī ar "zaļāk" orientētu "Hyundai i30 Blue Drive" hečbeku, kam zem motora pārsega ir 1,6 l benzīna agregāts.

Korejieši piedāvā ISG arī ar benzīnu

Pavisam parasti automobiļi ar iekšdedzes motoriem, bet tomēr ar īpašāku pieeju vides aizsardzībai (tīrākas izplūdes gāzes un mazāks fosilās bāzes degvielas patēriņš) nekā pārējie vairs it kā nav nekas jauns. Savas "Eco" vai citādāk nodēvētas "zaļākas" mašīnas ir ne vienai vien autobūves kompānijai. Piemēram, "Renault Eco²", "Opel EcoFLEX" vai "Volkswagen Blue Motion". Tiesa, šādas videi draudzīgākas modeļu līnijas agrāk gandrīz kā likums ietvēra tikai dīzeļmotorus. Tāpēc korejiešu solis – "Eco" tehnoloģiju ieviešana arī mašīnām ar benzīna motoriem – ir pelnījis ievērību un varētu būt interesants plašākam pircēju lokam.

Par ISG sistēmas darbību šoreiz nerunāsim, jo tā jau tika aprakstīta testa materiālā par "Kia Cee'd SW Eco Dynamics" (interesentus lūdzu skatīt attiecīgo 27.aprīļa rakstu). Jāpiebilst vien, ka gan "Hyundai", gan "Kia" ar ISG sistēmu, kas pie apstāšanās neitrālajā pārnesumā noslāpē motoru un to atkal automātiski iedarbina tiklīdz sāk no jauna spiest sajūgu, aprīko ne vien 1,6 l CRDi (90 Zs "Hyundai" un 115 Zs "Kia") dīzeļmotoru, bet arī 1,4 l (109 Zs) un 1,6 l (126 Zs) benzīna motoru. Tātad bez ISG paliek tikai abi spēcīgākie motori – 2,0 l (143 Zs) benzīna un 2,0 (140 Zs) dīzelis.

Interesanti, ka "Kia" dīleru cenu lapās "Cee'd" divlitru motoru versijas neparādās. Jāpieņem, ka pēc speciāla pasūtījuma jaudīgākie "Cee'd" piegādāti tomēr tiks, savukārt "Hyundai i30" Latvijā tiek piedāvāts ar visiem ražotāja atvēlētajiem motoriem. Žēl vienīgi, ka "Hyundai", atšķirībā no "Kia", līdz ar tehniskajiem jauninājumiem nav pacenties kaut nedaudz atsvaidzināt modeļa dizainu. Lai arī cik skrupulozi pētīju 2008.gada un šodienas "i30" bildes, vienīgā atšķirība, ko izdevās uziet, ir pagriezienu rādītāja parādīšanās jauno modeļu sānskata spoguļos. Citādi gan salonā, gan no ārpuses viss pa vecam. Attaisnojumam var minēt to, ka "i30" debitēja gadu vēlāk nekā "Cee'd", proti, tikai pirms diviem gadiem un "facelift" laiks pēc "Hyundai" ieskatiem acīmredzot vēl nav pienācis.

5-durvju hečbeku izmēri (dati no interneta)

AutoGarums (mm)Platums (mm)Augstums (mm)Riteņu garenb. (mm)Bagāžas nod. tilpums (l)
Hyundai i304245177514802650340/1250
Kia Cee'd4235179014802650340/1300
Ford Focus4337183914972640396/?
VW Golf4199177915122575350/1305
Seat Leon4315176814592578341/?
Toyota Auris4220176015152600354/?
Honda Civic4245176514602635415/?
Renault Megane4295180814712641372/?
Opel Astra J4419181415102685370/1235
Mazda34460175514702640340/?
Peugeot 3084276181514982610340/?
Citroen C44260176914582608320/?
Mitsubishi Lancer Sportback4585176015152635288/?

Ekonomija patiešām ir

"Kia Cee'd SW Eco Dynamics" ar 1,6 l CRDi dīzeli izmēģinājums parādīja, ka sasniegt "zaļo" automobiļu rūpnīcas uzrādītos degvielas patēriņa rādītājus saraustītajā ikdienas ceļu satiksmē tik viegli nemaz neizdodas. Līdz šim man tikai vienreiz tas ir padevies. Ar automobili "Opel Insignia 2,0 l CDTi EcoFLEX", kas pērn testā Vācijā pat uzrādīja mazāku patēriņu nekā rūpnīcas datos norādītais.

Arī ar "Hyundai i30 1,6i Blue Drive" reālais patēriņš tomēr izrādījās lielāks nekā rakstīts "papīros". Braucu tā, kā allaž mēdzu braukt nevis speciāli ekonomijas rekordus stādot. Pa šoseju ap deviņdesmit vai simtiņu, pa apdzīvotām vietām kā satiksme ļauj un likumi paģēr. Rezultātu varat paskatīt zemāk tabulā. Zinu, ka kaut cik cenzdamies būtu nobraucis taupīgāk. Cik? Īsti nezinu.

Bet varu pateikt ko citu, kas varbūt derēs salīdzinājumam. Mans personīgais 2007.gada izlaiduma automobilis "Ford Focus", kas šajā gadījumā ļoti labi der salīdzinājumam, jo ir vienā svaru kategorijā un arī aprīkots ar 1,6 l benzīna motoru, bet bez kādiem tur "Eco", kombinētajā ciklā vidēji uz 100 km parasti patērē aptuveni 7,2 litrus benzīna. Ar "Focus" esmu reizēm speciāli centies braukt ekonomiski un panācis, ka patēriņš nokrītas aptuveni uz 6,5 litriem. Ar "Hyundai i30 1,6i Blue Drive" tādu pat rezultātu ieguvu bez mazākās piepūles.

Tātad, kaut kur jaunākajās tehnoloģijās (konkrētajā gadījumā "Hyundai") ir knifs, kas ļauj braukt taupīgāk. Turklāt, ņemiet vērā, ka šosejas režīmā ISG sistēma nekādu degvielas ekonomiju nedod. ISG efekts parādās tikai pilsētā, jo tur nākas mīcīties "korķos" un stāties pie luksoforiem.

Un tagad paskatīsimies, ko ražotāja tehniskie dati saka par "Hyundai i30 1,6i" ar un bez "Blue Drive". Pirmkārt, CO² izmeši šim benzīna motoram "Blue" versijā ir samazināti no 152 gramiem katrā kilometrā līdz 139 gramiem. Otrkārt, standarta versijā pilsētā norādīts 8,0 litru patēriņš, uz šosejas 5,2 l, kombinācijā 6,2 l. Ar ISG "Blue Drive" rādītāji ir zemāki – attiecīgi 7,1 l, 5,1 l un 5,8 litri uz 100 km. Kā jau iepriekš sacīju, ISG sistēma lielāko degvielas ekonomiju nodrošina pilsētas satiksmē, bet ilgstošā ekspluatācijā tīri labi ietaupīt var arī jauktā braukšanas režīmā un, pat tikai pa šoseju braucot, katrā kilometru tūkstotī teorētiski var vinnēt veselu litru degvielas jeb nepilnus astoņus latus.

Īsi par pārējo

"Blue Drive" versijā 1,6 l (126 Zs) benzīna motors ar daudzpunktu degvielas iesmidzināšanas sistēmu pat ir uzaudzējis dažus zirgspēkus klāt, jo standartā jauda ir 122 Zs. Savukārt griezes moments mainījies nav – maksimāli 154 Nm pie 4200 apgriezieniem. Ikdienas braukšanai dažādos režīmos motors ir atzīstami elastīgs un ar pietiekamu "cēlienu". Piektajā pārnesumā pie ātruma ap 52-53 km/h tas vēl darbojas ar 1600 apgriezieniem minūtē, tādēļ, pa šoseju caur apdzīvotām vietām braucot, pārslēgšanās zemākos pārnesumos nav obligāti nepieciešama. Apdzenot gan to darīt vajadzētu, jo ilgāka uzturēšanās pretējās kustības joslā nav ieteicama nekad (skat. zemāk tabulā dinamikas 80-120 km/h starpību ar dažādiem pārnesumiem). "i30" 1,6 l MPi (Multi Point Inject) motors salonā sēdošos braucienā faktiski neapgrūtina, jo ir negaidīti kluss. Uzkrītošāks ir ceļa trokšņu (vējš, riepas, piekares skaņas) fons, kas liecina, ka atsevišķās virsbūves zonās uz skaņu izolācijas materiāliem ir taupīts vairāk nekā motortelpā.

Auto piekare visumā uzskatāma par mīkstu un attiecīgi uz nelīdzena ceļa par komfortablu. Neskatoties uz piekares elastību, pagriezienos "i30" sveras mazāk nekā varēja gaidīt. Īpašu saspringumu nerada pat tā sauktā "aļņa testa" izpildīšana pie ātruma 90 km/h. ESP sistēma korekti noslāpē lieko centrbēdzes spēku un auto, pēc šķēršļa apbraukšanas, droši atgriežas savā iepriekšējā trajektorijā. Jāpiebilst, ka šajā auto ESP ir atslēdzama un sasniedzot ātrumu 50 km/h automātiski neieslēdzas. Tas ļāva labi izbaudīt, ka bez ESP, kad elektronika nepalīdz, "aļņa testā" mašīnas novaldīšanai nepieciešama ātrāka reakcija un lielāka prasme, taču auto visumā uzvedas prognozējami un aizmugures sanesi var labot bez īpašām grūtībām.

Manuālā piecpakāpju pārnesumkārba, lai arī nav svaigs izstrādājums, slēdzas pietiekami labi un bez pārpratumiem. Ērti iekārtoties pie stūres ir viegli, taču personīgi man labāk patiktu iespēja sēdēt zemāk. Otrajā rindā aiz manis (augums 1,75 m) salīdzinoši komfortabli var sēdēt arī garāki ļaudis. Patīkami priecē bagāžas telpas iekārtojums, jo zem grīdas abos sānos ir sīklietu nodalījumi, tāpat arī cilpas kravas tīkla aizāķēšanai un salonu atdalošās restes nostiprināšanai.

Salona apdares materiāli lielākoties veidoti no mīkstām plastmasām, bet stūres rats apvilkts ar ādu. Jāatzīst, ka dvīnim "Cee'd" stūres konfigurācija un arī izskats, manuprāt, ir veiksmīgāks. No ergonomikas viedokļa arī it kā viss ir kārtībā. Vienīgi borta datora rādījumu pārlūkošana jāveic ar pogu "Trip", kas joprojām atrodas uz paneļa zem stūres, kas tomēr nav ērti un braucot var izrādīties pat bīstami.

Atliek piebilst, ka "Hyundai" automobiļiem ir piecu gadu rūpnīcas garantija, turklāt tagad ar tehniskās palīdzības servisu 24 stundas diennaktī, kā arī to, ka pašlaik šīs markas vieglās mašīnas var iegādāties par akcijas cenām.

Dizaina simpātijas, protams, ir ļoti subjektīva padarīšana, taču, manuprāt, koncerna brālis 'Cee'd" ar tādiem pašiem tehniskiem dotumiem ir eiropeiskāks un pievilcīgāks, turklāt tagad arī vizuāli atsvaidzināts. Tehniski abi ir labā vidusmēra kompaktauto līmenī, bet 5 gadu rūpnīcas garantija salīdzinājumā ar Eiropas un Japānas konkurentiem ir trekns bonuss. "i30 ar 1,6 l MPi" motoru brauc pieklājīgi, taču bez azarta, kas vairumam autovadītāju, starp citu, nemaz nav vajadzīgs. "Hyundai" cenas ir ļoti konkurētspējīgas, bet jau tā labo progresīvu motoru izvēli vēl izvērstāku padara "Blue Drive" versiju ieviešana. Vienīgi automātiskā pārnesumkārba varēja būt modernāka.

Cenas eiro un konkurenti

Hyundai i30 Blue Drive 1,4i Classic 5MT (109 Zs)14 990/ 12 990*
Hyundai i30 Blue Drive 1,6 CRDi Classic 5MT (90 Zs)15 990/ 13 990*
Hyundai i30 Blue Drive 1,6i Comfort 5MT (126 Zs)16 990/ 14 990*
Hyundai i30 Blue Drive 1,6i Comfort 4AT (126 Zs)17 990/ 15 990*
Hyundai i30 1,6i Comfort 5MT (126 Zs)16 300/ 13 300*
Kia Cee'd Eco Dynamics 1,6i LX Plus 5MT (126 Zs)15 290/ 13 790*
Ford Focus 1,6i Trend 5MT (100 Zs)15 296
VW Golf 1,4 TSI Trendline 6MT (122 Zs)16 706
Seat Leon 1,6i Reference 5MT (102 Zs)15 800
Toyota Auris 1,6VVTi Linea Terra 6MT (132 Zs)17 345
Honda Civic 1,4i Comfort 6MT (100 Zs)16 633
Renault Megane 1,6i Dynamique 5MT (110 Zs)15 912
Opel Astra 1,6i Enjoy 5MT (115 Zs)15 692
Mazda3 1,6i Classic 5MT (105 Zs)15 225
Peugeot 308 1,6VTi Comfort 5MT (120 Zs)14 898/ 13 287*
Citroen C4 1,6VTi Vision 5MT (120 Zs)15 990
Mitsubishi Lancer Sportback 1,8i Invite 5MT (143 Zs)18 200/ 16 300*

*akcijas cena

"Hyundai i30 1,6i Blue Drive" tehniskie rādītāji (ražotāja dati)

Garums (mm)4245
Platums bez spoguļiem (mm)1775
Augstums (mm)1480
Riteņu garenbāze (mm)2650
Bagāžnieka tilpums standartā/ar nolaistiem aizmugures sēdekļiem (l)340/1250
Pašmasa (kg)1368
Pilna masa (kg)1720
Motors1,6 MPi Blue Drive (1591 cm³)
maks. jauda 126 Zs pie 6200 apgr./min.
maks. grieze 154 Nm pie 4200 apgr./min.
Degviela Benzīns E95
Maksimālais ātrums (km/h)192
Dinamika 0-100 km/h (s)10,8
Degvielas patēriņš (l/100 km)Pilsētā – 7,1
Uz šosejas – 5,1
Jauktā režīmā – 5,8
Ātrumkārba 5 pakāpju mehāniskā
BremzesPriekšā ventilējamas disku
Aizmugurē disku
CO2 emisijas (g/km)139
Tehniskās apkopes ciklsPirmā apkope pēc 15 000 km, turpmāk ik pēc 20 000 km nobraukuma vai reizi gadā

"DELFI Auto" degvielas patēriņa testu rezultāti (kopumā veikti 421,4 km)

Degvielas patēriņš Rīgā (ieskaitot centru) darba dienas satiksmē79,1 km ar vid. ātrumu 31 km/h – 7,8 l/100 km
Degvielas patēriņš kombinētajā ciklā maršrutā Rīga (ieskaitot pilsētā) – Pļaviņas (ieskaitot pilsētā) – Vietalva – Pļaviņas – Rīga342,3 km ar vid. ātrumu 60 km/h – 6,5 l/100 km

"DELFI Auto" dinamikas testu rezultāti

0-100 km/h (s)1. mēģinājums – 11,5 (1.-3. pārnesums)
2. mēģinājums – 11,4 (1.-3. pārnesums)
3. mēģinājums – 10,9 (1.-3. pārnesums)
No 40 līdz 80 km/h (s)1. mēģinājums – 4,9 (2. pārnesumā)
2. mēģinājums – 5,0 (2. pārnesumā)
3. mēģinājums – 7,1 (3. pārnesumā)
No 80 līdz 120 km/h (s)1. mēģinājums – 11,3 (4. pārnesumā)
2. mēģinājums – 11,1 (4. pārnesumā)
3. mēģinājums – 9,0 (3.-4. pārnesumā)
4. mēģinājums – 8,9 (3.-4. pārnesumā)
5. mēģinājums – 16,4 (5. pārnesumā)


Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!