Foto: DELFI
"DELFI Auto" sadarbībā ar kompāniju "BPS", kas pārstāv "Renault" intereses publicitātes jomā, aizvadītajā nedēļā pirmo reizi saņēma automobili izmēģināšanai ilgtermiņā. Skaidrības labad jābilst, ka parasti autonozares žurnālistiem auto testēšanai tiek izsniegts uz dažām dienām.

Šoreiz "DELFI Auto" automobili "Dacia Duster" izmēģinās gandrīz divarpus mēnešu ilgumā. Bez nobraukuma ierobežojuma, bez norādēm kur un kā braukt, bez bažām par kāda skrāpējuma parādīšanos uz spoži lakotajiem auto sāniem, pārbaudot bezceļu spējas. Bez atklāta vai slēpta diktāta ("DELFI Auto" šo spēli pēc tādiem noteikumiem nemaz nespēlētu), ko un kā par "Duster" paust portāla lasītājiem. Pēdējā uzskatāmai ilustrācijai tiek pievienota noslēgtā līguma pielikuma Nr.2 fotokopija. Mūsu kolēģi no TV raidījuma "Tavs auto" līdzīgu testu veiks ar "Renault Fluence".

Foto: DELFI

"Dacia Duster" mēs jau diezgan labi pazīstam. Ir veikts gan nepilnu trīs dienu individuāls testa brauciens, gan esam piedalījušies kopīgā "Duster" mediju ekspedīcijā Kurzemē. Secinājumi īsumā bija šādi: kompakto krosoveru segmentā "Duster" ir pietiekami izskatīgs, bet visnotaļ vienkāršs, tehniski pat nedaudz vecmodīgs, komforta un pasīvās drošības ierīču pieejamībā salīdzinoši pieticīgs, taču ietilpības ziņā konkurētspējīgs auto ar skaidri jūtamu potenciālu virs krosoveru vidējām spējām bezceļu apstākļos un par viszemāko cenu starp izmēru ziņā līdzīgiem konkurentiem.

Protams, var rasties loģisks jautājums – ko tad "DELFI Auto" vēl gatavojas izmēģināt un vēstīt saviem lasītājiem, ja par "Duster" jau divkārt rakstīts. Nākamo divu mēnešu laikā mēs gatavojamies veikt vismaz divus salīdzinošos testus tiešā konfrontācijā ar kādu no segmenta tirgus līderiem jeb kādu auto no aktuālajiem jaunumiem. "DELFI Auto" starp interesējošiem "Duster" oponentiem saredz, piemēram, ilgus gadus pircēju iecienīto "Toyota RAV4", uzlaboto "VW Tiguan", kādu no jaunajiem dvīņiem "Kia Sportage" vai "Hyundai ix35", arī populāro "Honda CR-V", kā arī "Mitsubishi ASX", "Nissan Qashqai" un "Ford Kuga". Kas tieši no nosauktajiem stāsies pretim "Duster", vēl nezinām, tas noskaidrosies sarunās ar attiecīgo zīmolu pārstāvjiem. Lai šādu salīdzinošo testu pašmāju apstākļos veiktu iespējami kvalitatīvāk un iegūtu arī paralēlu skatījumu, plānojam sadarboties ar žurnāla "Autobild Latvija" un laikraksta "Diena" kolēģiem.

Tiek arī plānots, ka ar "Duster" piedalīsimies kādā no 4x4 klubu pasākumiem, vai vienkārši neapšaubāmi potenciāli spējīgāka apvidus auto pavadībā dosies neceļos, lai pārbaudītu "Dacia" krosovera bezceļu spējas vēl nopietnāk nekā pieminētajā mediju ekspedīcijā aizvadītā gada rudenī. Vēl "DELFI Auto" uzkrās datus par visām "Duster" ekspluatācijas izmaksām testa laikā, ieskaitot degvielu, iespējamos remontus u.c., ņemot vērā auto cenu un apdrošināšanas izmaksas, rēķinās vidējās ekspluatācijas izmaksas uz nobraukto kilometru. Tātad tie interesenti, kam ir "Duster" līdzvērtīgi krosoveri, sekojot "DELFI Auto" publikācijām, varēs salīdzināt attiecīgās savu spēkratu izmaksas.

"Duster" testam tika saņemts ar nobraukumu 4384 km – tātad faktiski jauns un tikko iebraukšanas stadiju izgājis. Auto ir uzstādīta "All Mode 4x4" elektroniski vadāma pilnpiedziņas sistēma, kas ļauj gan atslēgt aizmugures riteņus, gan braukt visu riteņu piedziņas režīmā "Auto", kad elektronika pakaļējos riteņus pieslēdz pēc vajadzības, kā arī ir režīms "Lock", kurā visi riteņi saslēgti pastāvīgā vilkmē. Nekādu pazemināto, pat elektroniski virtuālu, pārnesumu "All Mode" nav. Tomēr tieši "All Mode" sistēma, ko radījis "Nissan" un attiecīgi tāda ir uzstādīta virknei "Nissan" modeļu, kā arī "Renault Koleos", speciālistu aprindās tiek uzskatīta par vienu no labākajām elektroniski automātiskajām visu riteņu piedziņas sistēmām. Testa auto ir aprīkots ar manuālo sešpakāpju pārnesumkārbu un no komforta viedokļa ar labāko (protams, pēc "Dacia" standartiem) iespējamo aprīkojumu – elektriski veramiem visiem sānu logiem, elektriski regulējamiem sānskata spoguļiem, riteņu vilkmes kontroli un manuālu gaisa kondicionieri. Ir arī vienkāršs borta dators un audiosistēmas vadība pie stūres rata.

Pēc Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas statistikas datiem līdz augusta sākumam Latvijā šogad reģistrēti 74 jauni "Duster" (pērn, uzsākot tirdzniecību, 20), kas ir astotais labākais rādītājs pilnpiedziņas grupā kopumā un piektais starp kompaktklases krosoveriem. Nebūt nav pasaciņa, ka "Duster" nemaz nevar tā vienkārši ieiet salonā un nopirkt. Uz tiem rindā stāv ne tikai Latvijā, bet vai visā Eiropā, tostarp bagātās valstīs. Intriģējoši, kāda būtu statistikas tabula, ja Latvija saņemtu tik "Duster", cik ir bijis gribētāju? Tiesa, žēlošanos par pārāk mazu pieejamo auto skaitu ir gadījies dzirdēt arī vēl no viena otra zīmola dīleriem.

2011.gadā reģistrētro SUV tipa automobiļu TOP 10

Nissan Juke

111

Nissan Qashqai

95

Toyota RAV4

95

Toyota Land Cruiser

93

Mitsubishi Outlander

87

Peugeot 3008

85

Suzuki SX4

77

Dacia Duster

74

Škoda Yeti

67

Kia Sportage

53

Ierodoties "Mūsa Motors Rīga", lai "Duster" saņemtu, biju pārsteigts, ka "Dacia" salonā nav nevienas reāli aptaustāmas mašīnas. Pat ne arhaiskā "Dacia Logan". Visas esot izpārdotas. Šo rindu autors pēc abiem iepriekšējiem "Duster" izmēģinājumiem ir veltījis šim automobilim atzinīgus vārdus. Tāpēc galu galā ir interesanti, vai ilgākā lietošanā nekā tikai dažu dienu pavizināšanās, neskatoties uz apjaustajām labajām "Duster" bezceļu spējām, salīdzinoši nepretenciozā pārējā tehnika (piekares, stūres mehānisms u.c.) un uz konkurentu fona bālais "luksuss" gluži vienkārši "nepiegriezīsies". Un vai tādā gadījumā salīdzinoši zemā "Duster" cena šķitīs pietiekams arguments, lai samierinātos ar to, ko "Duster" nesniedz.

Par automobiļu pieejamību testiem

Gan vietējo pilnvaroto autotirgotāju, gan to darbību pārraugošo augstākstāvošo struktūru attieksme pret publicitāti Latvijas masu medijos ir dažāda. Fakts, ka jaunu automobiļu pārdošanas apjomi Latvijā un Baltijā kopumā uz lielāku valstu fona ir salīdzinoši niecīgi, un tas neapšaubāmi iespaido piekopto publicitātes politiku un tai atvēlētos resursus.

Jūtams (no mediju skatījuma) un redzams (no mediju auditorijas puses), ka atsevišķu zīmolu pārstāvji par publicitāti rūpējas konsekventi un ar ilgtermiņa perspektīvu, citi tai pievērš mazāk uzmanības, bet vēl citiem tā ir šķietami vienaldzīga jeb laikam tiek uzskatīts, ka iztērētie resursi pārdošanas apjomus neiespaidos vai iespaidos tik nenozīmīgi, ka nav vērts. Iemesli tam gan jau ir dažādi – kā objektīvi, tā arī subjektīvi.

Ja runa ir par automobiļu izmēģinājumu publikācijām "DELFI Auto", tad gan jau tirgotāju nometnē ir arī bažas arī par to, vai šāda publicitāte nesīs pozitīvu pienesumu jeb tieši pretēji, jo neatkarīgs viedoklis, kā tas ir "DELFI" gadījumā, ne vienmēr un visā var būt glaimojošs. Savulaik kāds lasītājs komentāros rakstīja aptuveni tā – "brauc un raksta par to, ko iedod". Ne gluži tik jau vienkārši, taču lasītāja teiktajam ir zināma taisnība. Taisnība tādā ziņā, ka sadarbībai ar "DELFI Auto" ir atvērti, zināmā mērā rezervēti un mūs nemaz neievērojoši zīmolu pārstāvji. Lūgties negrasāmies, strādājam galvenokārt ar tiem, kas gatavi savus produktus dot izvērtēšanai un darba mums netrūkst.

Jāpiebilst arī tas, ka, "DELFI Auto" skatījumā, puslīdz pilnvērtīgi izpētīt, iepazīt un kaut daļēji pārbaudīt automobili nav iespējams dažu stundu un pat dienas laikā. Jāizmēģina dažādi ceļi, jāsakrāj zināma kilometrāža, jāveic dažādi kontrolmērījumi, jāfotografē (reizēm arī pafilmējam), jāpabrauc gan diennakts gaišajā, gan tumšajā laikā. Tātad piedāvājumi "apbraukt ap salonu" "DELFI Auto" nav īsti saistoši un šā iemesla dēļ pēdējā laikā neesam izmēģinājuši vairākus jaunus un šķietami interesantus auto. Taču, ja ļoti gribēsim, atradīsim iespēju kādu konkrētu auto izmēģināt arī bez dīleru starpniecības.

Pārskatot nesen izveidotās "DELFI" sadaļas "Forte" rubriku "Auto testi" ievērosiet, ka pie "DELFI Auto" draudzīgākajiem sadarbības partneriem pieder, piemēram, "Skandi Motors" ("Mitsubishi", "Hyundai", "Nissan"), "General Motors" Centrālās un Austrumeiropas struktūra ("Opel", "Chevrolet"), "Adam Auto" ("Opel", "Chevrolet" un tagad arī "Peugeot"), "Mūsa Motors Rīga" ("Volvo", "Renault", "Dacia"), "Euro Auto" ("Renault", "Dacia"), "Moller Auto Rīga" ("Audi"), "Baltic Motors" ("Ford", "Mazda"), "Nissan Nordic" Baltijas atzars un "Norde" ("Nissan"), "Aura Auto" ("Mitsubishi"), "Motors Latvia" ("Volkswagen") un "Nippon Auto" ("Honda").

Rezervētāki, taču nereti pieejami sadarbības partneri ir, piemēram, "Domenikss" ("Mercedes-Benz"), "Auto Halle" ("Seat", "Hyundai", "Suzuki", "Isuzu", "Peugeot") un "Wess" ("Toyota", "Lexus"). Agrāk laba sadarbība bija, piemēram, ar "Wess Select" ("BMW"), "BM Auto" ("BMW", "Mini", "Land Rover", "Jaguar") un "Kia Automobiles" ("Kia"), taču pēdējā laikā piedāvājums auto izmēģināšanai no šiem pārstāvjiem mūsuprāt nav adekvāts.

Starp "DELFI Auto" gandrīz "neredzošiem" zīmolu pārstāvjiem nākas minēt, piemēram, "Karlo Motors" ("Škoda"), "TC Motors" ("Chrysler", "Dodge", "Jeep"), "Viking Motors" ("Saab", "Cadillac", "Hummer", "Corvette"), "Amserv Motors" ("Toyota", "Lexus"), "Gros Auto Grupa" ("Kia", "Santana"), "Auto Brava" ("Fiat", "Alfa Romeo"), "AD Rem Auto" ("Subaru"), "Veho" ("Citroen") un "Latlada" ("Lada").

Atliek tikai piebilst, ka "DELFI Auto" "nepārdzīvo", ja neizdodas izmēģināt un vēstīt saviem lasītājiem par tādiem luksusa automobiļiem kā, piemēram, "Bentley". Mūs daudz vairāk interesē pietiekami lielam potenciālo pircēju lokam pieejami auto. Tiesa, iztikt bez "premium" automobiļu izmēģināšanas arī nevaram atļauties, jo pretējā gadījumā zaudēsim gan kvalifikāciju, gan spēju objektīvi salīdzināt. "DELFI Auto" vārdā PALDIES visiem, kas ar mums sadarbojas!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!