Septembra beigās tiks dots starts jaunizveidotajam A1 GP formulu čempionātam. Šīs būs unikālas sacīkstes, jo risināsies laikā, kad pārējie atpūtīsies un gatavosies jaunajai sezonai. Visas komandas pārstāvēs kādu noteiktu valsti, kas arī ir vēl nebijis gadījums lielā autosporta vēsturē. Ieskatīsimies, kas ir A1 GP čempionāts un kā tas tika izveidots!
Dibināšana

A1 GP dibinātājs un galvenais vadītājs ir šeihs Maktums Hašers Maktums Al Maktums. 2004. gada 30. martā Dubaijā viņš pirmo reizi prezentēja jauno A1 GP prototipu. Tika paziņots, ka pirmais čempionāts risināsies 2005./2006. gada ziemā. Priekšā stāvēja milzum daudz darba – gan tehnikas attīstīšana testos, gan komandu nokomplektēšana un citas ne mazāk svarīgas procedūras.

Jūlijā tika prezentēts jaunais Zytek dzinējs. Bija paveikti arī galvenie darbi aerodinamiskajā tunelī un automobiļi tika prezentēti plašākam skatītāju lokam. Tika noslēgta sadarbība ar Lielbritānijas vadošo sporta kanālu "Sky Sports", kas tiešraidē apsolīja rādīt gan treniņbraucienus, gan kvalifikācijas sesiju un sacīksti.

Augustā par oficiālo A1 GP bolīdu testpilotu kļuva bijušais F1 dalībnieks Ralfs Fērmans. Līdz decembrim risinājās daudzi veiksmīgi testi, bet dažādas valstis iepazīstināja ar savām jaunizveidotajām komandām.

Beidzot tika iesniegts pieprasījums, lai Lola izgatavo 50 vienādas šasijas, bet Zytek – 58 dzinējus. Janvārī tika paziņots, ka pirmā sacīkste risināsies 18. septembrī Lielbritānijā – zemē, kur notika arī pirmā Formula 1 sacīkste. Nedaudz vēlāk gan norises laiks tika mainīts uz 25. septembri, jo iepriekšminētajā dienā risināsies citas nozīmīgas sacīkstes, uz kurām daudzi fani jau bija iegādājušies biļetes.

Februārī savu komandu prezentēja Pakistāna. Zīmīgi, ka lielajā Āzijas valstī nav nevienas trases, tāpēc, iespējams, šī bija pirmā pirmā reize, kad tur bija redzama sacīkšu automašīna. Pašlaik zināms, ka piedalīsies 19 valstu komandas, tostarp, ASV, Lielbritānija, Austrālija, Brazīlija un Indija.

Tehnika

Tehniskajā ziņā visiem būs līdzīgas priekšrocības, jo šasijas un dzinējus neražos dažādi konstruktori. Tas garantēs to, ka piloti varēs pilnībā izpaust savu sacīkšu braucēja talantu, nevis paļauties uz komandas speciālistu sagādātajiem bolīdiem.

Šasijas ražos Lola. To svars būs ap 600 kilogramiem (bez pilota un degvielas). Pirmajā sezonā tiks izmantots Zytek 3.4 litru V8 modelis "ZA1348", kura svars ir 121 kilograms, bet jauda – 550 zirgspēki. Visa tehnika ir konstruēta tieši šim čempionātam. Tiks atļauts izmantot tikai sliku tipa riepas, bet lietainos apstākļos arī slapjam laikam paredzētās. Tās piegādās kompānija "Avon", kas noslēgusi trīs gadu sadarbības līgumu ar A1 GP.

Dalībnieki

Katrā sacīkstē piedalīsies 25 braucēji, kas kopumā pārstāvēs 80 procentus no visiem pasaules iedzīvotājiem. Komandu sponsori drīkstēs nākt tikai no tās valsts, kuru tā pārstāv. Tas garantēs ne tikai sportisko garu, bet arī patriotisma jūtas, kas mūsdienu autosportā nereti paliek otrajā plānā. Tomēr arī valstu komandas pieder kādam cilvēkam. Piemēram, Brazīlijas vienības īpašnieks ir futbola zvaigzne Ronaldo, kamēr Portugālei – Luišs Figu. Neskatoties uz to, arī te katru valsti pārstāvēs kāda noteikta komanda (piemēram, Lielbritaniju – Arden International), tomēr to nosaukumiem būs sekundāra loma, galvenais uzsvars būs likts uz to, no kuras valsts tā nāk. Par pilotiem vēl joprojām ir daudz neskaidrību. Komandas nesteidzas ar to izvēli, jo šis būs komandu nevis pilotu sporta veids. Faktiski, nav būtiski, kas ir pilots, jo pirmkārt dominēs viņa pārstāvētās valsts vārds. Tomēr, zināms, ka Austrāliju varētu pārstāvēt bijušā F1 čempiona Alana Džonsa dēls Kristians, Malaizijas vienībā brauks Alekss Jongs, Nīderlandes – Joss Verstapens, Portugales – Pedro Lamī. Teorētiski pastāv iespēja, ka savu valstu godu varētu nest arī tādas slavenības kā Sebastjens Burdē, Tonijs Kanāns, Tomass Šekters vai Nelsons Pikē juniors. Naraiens Kartikeijans vēlas savu turpmāko karjeru veidot Formulā 1, tomēr indienšiem jau ir dalībnieki A1 GP – Karuns Čandoks un Armāns Ebrahims.

Sacīkstes

Katrā sacīkšu nedēļas nogalē formulas dosies trasē trīs dienas, tāpat kā Formulā 1. Kvalifikācijas sesija risināsies kā 15-20 minūšu ilgs sprinta brauciens, kas noteiks galīgo starta izkārtojumu. Sacīkstes notiks visā pasaulē (Amerikā, Eiropā, Azijā, Āfrikā un Austrālijā), gan pilsētu ielās, gan speciāli šim nolūkam būvētās trasēs. Daudzas no šīm trasēm ir labi zināmas arī mums – Sepangā ik gadu risinās viens no F1 čempionāta posmiem, bet pirms kāda laika tie notika arī Brendshečā un Eštorilā. Punktu sistēma būs vienkārša – pirmajā vietā finišējušais saņems 10 punktus, otrajā – deviņus un tā līdz desmitajai vietai, kas saņems vienu punktu. Arī saīsinājuma "A1" izcelsme sasitāma ar kontinentiem – "A" apzīmē pirmo burtu no visu pasaules daļu nosaukumiem (Africa, North America, South America, Asia, Australia, Antarctica, Europe), kamēr "1" apzīmē visas pasaules vienotību. Daudzās valodās "A1" nozīmē "vislabākais". Šīs sacīkstes tiks dēvētas arī par Motorsporta Pasaules kausu.

Provizoriskais kalendārs:

Posms

Datums

 Valsts  Trase

1.

25.09.2005

 Lielbritānija  Brands Hatch

2.

09.10.2005

 Vācija  Eurospeedway

3.

23.10.2005

 Portugāle  Autodromo do Estoril

4.

06.11.2005

 Austrālija  Eastern Creek International Raceway

5.

20.11.2005

 Malaizija  Sepang International Circuit

6.

11.12.2005

 Apvienoti Arābu Emirāti  Dubai Autodrome

7.

15.01.2006

 Tiks Nosaukta*  Tiks Nosaukta*

8.

29.01.2006

 DĀR  Tiks Nosaukta*

9.

12.02.2006

 Meksika  Parque Fundidora

10.

26.02.2006

 ASV  San Antonio Street Circuit

11.

12.03.2006

 ASV  Laguna Seca Raceway

12.

26.03.2006

 Ķīna  Beijing Goldenport

* Septīto posmu vēlas rīkot gan Indonēzija, gan Singapūra. Dienvidāfrikā sacīkste notiks Durbanas ielās vai Kilernijas trasē, Keiptaunā. Galīgais lēmums tiks paziņots vēlāk.

Pašlaik ir zināms, ka sacīkstes varēs vērot šādos kanālos: Al Jazeera Sport (Arābija), Epoch Sports (Čehija, Ungārija, Rumānija, Slovākija), ESPN STAR Sports (Dienvidāzija), SABC (Dienvidāfrika), Sky Italia (Itālija), Sky Sports (Lielbritānija), TAF Sports (Bosnija un Hercogovina, Horvātija, Maķedonija, Slovēnija), Televisa (Meksika). Arī biļetes uz pirmo posmu Brendshečā maksā visai lēti – tikai aptuveni 30 mārciņas.

Esam redzējuši pietiekami daudz ambiciozu projektu, kuriem mērķi ir lielāki par iespējām. Neskatoties uz to, Arābu pasaulei ir pieejami lieli finansiālie resursi, tāpēc varam būt diezgan droši, ka šīs sacīkstes nebeigsies nesākušās un attīstīsies līdz ļoti augstam līmenim.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!