Vinters Āfrikā iebrauc astotais, Naglis dodas uz mājām.

Svētdien „Dakar 2005” dalībnieki pārceļas uz Āfriku, kur arī norisināsies rallijreida galvenie notikumi. Diemžēl vēsture atkārtojas: tāpat kā pērn Latvijas sportisti (un arī līdzjutēji) pirmos zaudējumus cieš pirms kauja vēl pa īstam sākusies. Sacensību otrā posma 920 km garā pārbrauciena laikā tehniska liksta atklājās „RE Autoklubs” ekipāžas Jānis Naglis/Aleksandrs Innus „Mitsubishi Pajero” dzinējā.

Daudziem par pārsteigumu pēc trešā posma ātrumposma pie Spānijas pilsētas Granādas Nagļa ekipāža joprojām bija rezultātu tabulā. Startējot turklāt ar bojātu dzinēju, viņi uzvarētājam Žinelam De Viljē („Nissan”) 10 km dopā zaudēja 2,21 minūti un 162 ekipāžu konkurencē bija 82. vietā. Visu cieņu: komanda vēl centās cīnīties, jo bija iesniegusi sacensību komisāriem lūgumu atļaut nomainīt mašīnai dzinēju. Tas gan ir pretrunā noteikumiem, taču pagājušajā gadā komisāri pieļāva precedentu, ļaujot līdzīgu maiņu izdarīt Jutas Kleinšmites „VW Touareg”.

Taču Naglis nav superzvaigzne Kleinšmite, un atkāpe netika pieļauta. Turklāt oktobrī Emirātu rallijreida sākumā J.Naglis parādīja, ka pie veiksmīgas apstākļu sakritības var būt bīstams konkurents pat rūpnīcu braucējiem. Tas noteikti nevairoja ekipāžas izredzes tikt pažēlotiem. Cerēt uz „fair play” principu ievērošanu bija naivi. Neaizmirsīsim, ka rīkotājiem rallijs ir arī naudas pelnīšanas mašīna: jo vairāk dalībnieku pirmajos posmos atbirs, jo vairāk izdosies ietaupīt.

Garais 2. posms pārbrauciena režīmā nepatīkamus brīžus sagādāja arī „Rīga RRT” komandai: niķojās „OSCar” elektronika, bet Igora Skoka mašīnu aptuveni 100 km pirms Granādas gandrīz piemeklēja Naģļa liktenis, jo dzinējā strauji zuda eļļa. Par laimi no nelabojamām situācijām izdevās izvairīties. Pārējās latviešu trīs vieglo auto ekipāžas un T4 grupas dalībnieki ar vienu kāju jau ir Āfrikā.

Turklāt ātrumposmā Jānis Āzis sasniedza cienījamo 35. rezultātu. Ar 14 sekunžu atstarpi vienādi finišēja Māris Saukāns un Igors Skoks, kas viņiem attiecīgi deva 49. un 50. vietu starp 162 finišējušām ekipāžām. Ar secinājumiem nesteigsimies, jo Eiropā bija tikai iesildīšanās. Salīdzinoši īsi ir arī pirmie divi Āfrikas ātrumposmi. Rīkotāju izplatītajā informācijā teikts, ka pirmā Marokas posma trase, kas vijas caur paugurainām korķozolu birzīm, slēpj daudz viltību, kas pārbaudīs pat pieredzējušu braucēju navigācijas un arī braukšanas prasmi. Tātad gan dopos, gan pārbraucienos ātrums jāspēj sabalansēt ar precīzu pareizā maršruta atšifrēšanu. Tikai tad ir cerības uz labām izredzēm turpinājumā, jo izšķirošās cīņas sāksies tikai īstos tuksneša posmos Mauritānijā.

Par prieku līdzjutējiem Latvijā vietu pirmajā desmitniekā pēc trim Eiropas posmiem saglabāja Jānis Vinters. No viņa to gaidām un Jānis turpina mūs iepriecināt. 17. vieta ātrumposmā, nozīmē tikai to, ka Jānis ir labā formā un kontrolē situāciju, jo līderim kopvērtējumā Dāvidam Fretiņjē viņš zaudē tikai 56 sekundes. Vēl Latvijā esot Vinters sacīja, ka sākumā centīsies taupīt spēkus. Tieši fiziskās izturības viņam pietrūcis grūtajos tuksneša posmos pērn.

Lai notiekošais kļūtu izprotamāks, citēšu 3. posma uzvarētāja Kolina Makreja intervijas fragmentu pēc prologa Barselonā: „Biju ļoti uzmanīgs. Darīju visu, lai neiedzīvotos nevajadzīgās problēmās. Būtu pārāk muļķīgi pieļaut kādu kļūdu tik nopietna pasākuma pašā sākumā. Sacensties sāksim Marokā.”

Žēl, protams, Nagļa/Innusa, taču tehniskajos sporta veidos no līdzīgām neveiksmēm pasargāts nav neviens. Andris Dambis pēc pagājušā gada „OSCar” pieredzes atzina, ka Dakarai nepieciešams pilnīgi jauns dzinējs. Nagļa „Pajero” uzstādītais bija pieredzējis Emirātu rallija dažus ātrumposmus (tiesa arī kūleņošanu) un vienu karuseļralliju Latvijā. Vai pārmetumus būtu pelnījis Roberts Elbakjans, kura pārziņā ir „RE Autoklubs” tehniskās lietas? To labāk ļausim izvērtēt komandai.

Neskatoties uz Nagļa ekipāžas izstāšanos, „RE Autoklubs” pilnībā nepamet Dakaras ralliju. Komandas „Kamaz” un Elbakjans turpinās ceļu uz Dakaru, jo viņu aprūpē ir abi igauņu motociklisti, kas turpina ralliju.

Vērtējot „Rīga RRT” T4 grupas ekipāžas rezultātus, jāņem vērā, ka komanda diktē stingru stratēģiju. Eiropā sporta ieskaitē braucošajam auto bija dota komanda turēties attālāk no vieglajām mašīnām. Āfrikā distanci drīkstēs samazināt, bet Taraņenko vadītais „Mercedes” nekādā gadījumā nedrīkstēs apdzīt pēdējo „OSCar”.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!