Aizvadīto spīdveja sezonu nav iespējams novērtēt viennozīmīgi – no vienas puses, tika veikti trīs vēsturiski ieraksti Latvijas spīdveja un motosporta vēsturē, tika sperts vēl viens solis spīdveja atdzimšanā Rīgā, bet, no otras puses, tā bija lielā mērā arī izdzīvošanas sezona Daugavpils "Lokomotīvei", kas pašreiz ir Latvijas spīdveja izlase un seja.

Divos iepriekšējos gados "Lokomotīve" uzvarēja Polijas "Nice" spīdveja līgā, taču Ekstralīgā (pasaules spēcīgākā spīdveja klubu līga) mūs neielaida. Aizvadītajā sezonā "Loko" atkal bija starp "Nice" līgas līderiem, taču finālā netika un samierinājās ar 3. vietu. Ņemot vērā visu to, kas sezonas laikā notika ap komandu, tas pat ir liels sasniegums.

Mainoties varai Daugavpilī, mainījās attieksme pret pilsētas "sporta vizītkarti", drosmīgi pēkšņi kļuva vairāki "labvēļi", kuriem patiesībā ir ļoti virspusējs priekštats par to, kas notiek spīdvejā un cik augstā līmenī ir pilsētas komanda. Vienubrīd patiešām bija draudi komandas pastāvēšanai. Spīdvejs diemžēl kļuva par politisko cīņu un intrigu ķīlnieku, arī pār spīdveja kluba tika izgāzts daudz dubļu un melu, kas laikam tikai lieku reizi apliecina, cik svarīgs un ietekmīgs šis sporta veids ir pilsētā. Tā ir pasaules klases komanda, ko daugavpilieši pierādīja zem Latvijas izlases karoga. Cik tad mums Latvijā šādu komandu savā sporta viedā ir?

Šajā situācijā jānoņem cepure spīdveja kluba vadības un motobraucēju priekšā – lai cik neoptimistiska vai vismaz miglaina rādījās nākotne, viņi turpināja godprātīgi darīt savu darbu, nebija neviena mača "Nice" līgā, kurā "Loko" brauktu ar "mums tagad vienalga" attieksmi. Sezona godam tika aizvadīta līdz galam, pilsētas vadība (jau pēc mēra maiņas) atrada līdzekļus, lai norēķinātos ar braucējiem par aizvadīto sezonu un ir pārliecība, ka komanda būs arī nākamsezon.

Par daudz naudas tiek ieguldīts spīdvejā? Kādam vienmēr liksies, ka par daudz, kādam – ka par maz. Līdzekļi patiešām pēdējos gados ieguldīti lieli, taču bez tiem nebūtu divu uzvaru vienā no piecām spēcīgākajām spīdveja līgām pasaulē, bez tiem mēs nevarētu braukt tik augstā līmenī un līdz ar to Latvijas izlasei nebūtu divu sesto vietu Pasaules kausa izcīņā (arī šogad, kad aiz mums palika slavenā Dānijas izlase un kas bija jau otrais šoks spīdveja pasaulei no mūsu puses pēdējo četru gadu laikā), Latvijas junioru izlase šogad nebūtu pirmo reizi vēsturē ieguvusi bronzas medaļas Eiropas junioru čempionātā, mums nebūtu šogad pārstāvju gan Eiropas, gan pasaules junioru čempionātu finālos, bet Andžejs Ļebedevs nebūtu izaudzis līdz Ekstralīgas līmenim, kurā viņš spēra soli pretī Latvijas spīdveja vēsturē pirmajam Eiropas čempiona un Zviedrijas "Elitserien" komandu čempiona titulam Eskilstūnas "Smederna" rindās (plus – fināls Ekstralīgā ar Vroclavas "Betard Sparta"). Mūsu jaunajiem braucējiem nebūtu iespējas pēdējos divos gados startēt Polijas junioru komandu čempionātā un daudzās individuālajās sacensībās un mums nebūtu tik daudz perspektīvu jauno braucēju, cik ir tagad un cik nekad ieprekš nav bijis.

Turklāt ņemsim vērā, ka "Loko" ir arī Latvijas izlase un arī spīdvejistu piedalīšanas Eiropas čempionātā un "Grand Prix" pretendentu sacensībās, kā arī junioru izlases starti – tas viss lielāko tiesu ir uz kluba maka rēķina, jo Latvijas motosporta federācijas rocība nav tik liela, lai tā varētu uzturēt spīdveja izlasi. Tā ka lielie līdzekļi nav bijusi naudas izšķērdēšana. Tēriņu rezultāti, kā mēdz teikt, ir ar roku sataustāmi un ar aci saskatāmi.

Kas būs tālāk? Pats galvenais – komanda būs un "Loko" turpinās piedalīties Polijas "Nice" spīdveja līgā. Būtu izcili, ja skatītāju otrai apmeklētākajai Latvijas klubu komandai (neskaitot basketbola, futbola un hokeja izlases) izdotos piesaistīt kādu devīgu atbalstītāju, jo tad varētu domāt arī par lieliem mērķiem, taču, no otras puses, diezin vai poļi mūsu dēļ mainīs Ekstralīgas nolikumu (tas gan nenozīmē, ka krietns atbalsts nenoderētu, jo "Loko" ir uzskatāmi apliecinājis, cik lietderīgi prot to izmantot). Šajā situācijā mums ir maksimāli jāizmanto iespēja startēt tik spēcīgā līgā, kāda ir "Nice" līga, lai attīstītu Latvijas spīdveju un audzinātu jauno maiņu.

Pašreiz izskatās, ka nākamsezon komandā paliks tikai viens ārzemnieks – soms Timo Lahti. Visi pārējie būs pašmāju braucēji, jo mums tagad ir, no kā izvēlēties, turklāt aiz muguras ir virkne talantu, kas ir vēl par jaunu braukšanai komandā – arī tas ir tēriņu rezultāts. Jevgeņijs Kostigovs (šogad 10. vieta junioru pasaules čempionātā) nākamsezon brauks jau pieaugušā statusā, taču konkurence uz junioru vietām komandas pamatsastāvā tikai pieaugs, jo rindā stāv vismaz 5-6 talantīgi braucēji ar Eiropas čempionāta finālistu Dāvi Kurmi un šosezon visstraujāk progresējušo Oļegu Mihailovu priekšgalā, plus vēl viens no junioru "bronzas komandas", tikai 17 gadus vecais Artjoms Trofimovs, kurš sezonas beigās uzvarēja sacensībās Austrijā. Maksims Bogdanovs un Ķasts Puodžuks būs pašmāju balsti. Ja kāds no konkurentiem "Nice" līgā iedomāsies, ka "Loko" būs ieveŗojami vieglāk pieveikt, tad tas rūgti maldās. Galvenais nākamsezon būs Latvijas izlašu (nacionālā un junioru izlase) sagatavošana un jauno braucēju izaugsme, tad – vieta "Nice" līgā. Taču arī tam vajadzīgi diezgan lieli līdzekļi un tāpēc "Loko" (lasi – Latvijas izlase) cer ne tikai uz pilsētas un jau esošo labvēļu atbalstu.

Platu soli savā attīstībā šosezon spēra Rīgas spīdvejs. Vispirms jau vairāk nekā pēc 20 gadu pārtraukuma Rīgas spīdveja skolas (IK "Auseklis") audzēkņi piedalījās Latvijas atklātajā čempionātā un 15 gadus vecie Rūdolfs Sproģis un Ričards Ansviesulis tajā nebija statisti. Rīdzinieki piedalījās divos posmos (Čehijā un Polijā) "Jawa Cup" sacensībās 250 kub.cm klasē, bet nākamsezon viens šāds posms varbūt notiks arī Rīgā. 250 kub.cm klasē Rīgai jau sanāk četru braucēju komanda un nākamgad jāsper nākamais solis. Arvien lielāka top varbūtība vēl pēc sezonas izveidot junioru komandu un tad būs jāmeklē tai iespēja kaut kur regulāri startēt, tad mums noteikti izaugs vēl vairāk spīdveja meistaru.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!