Foto: Arturs Igaveņš

Saeima 10. martā otrajā lasījumā atbalstīja grozījumus Sporta likumā, kas paredz, ka sporta sacensības autosportā, motosportā vai ūdens motosportā būs atļauts rīkot tikai licencētā attiecīgo sporta sacensību norises vietā jeb trasē. Reizē tiks stiprināta attiecīgo sporta veidu federāciju loma sacensību organizēšanas atļaušanā.

Tāpat tiks noteikts, ka minētās sacensības varēs rīkot tikai tāda galvenā tiesneša vadībā, kurš licencēts attiecīgajā atbilstošas kategorijas sporta veidā.

Motosporta trases un tiesnešus licencēs biedrība "Latvijas Motosporta federācija" (LaMSF), autosporta trases un tiesnešus licencēs biedrība "Latvijas Automobiļu federācija" (LAF), ūdens motosporta trases un tiesnešus licencēs biedrība "Latvijas Ūdens motosporta federācija" (LŪMSF). Valdība noteiks licencēšanas prasības un kārtību, kādā licencējamas trases un galvenie tiesneši.

LaMSF uzskaitē ir 19 motokrosa un divas spīdveja trases - Rīgā un Daugavpilī. Pārējos motosporta paveidos (triālā, enduro u.c.) trases licencē uz vienu dienu - sacensību dienā uz trases pieņemšanas brīdi.

"Sporta sacensības kā jebkurš sabiedrībai pieejams pasākums ir jāorganizē tādā veidā, lai nodrošinātu pasākumu dalībnieku drošību. Īpaši bīstama šī situācija ir tehniskajos sporta veidos, kur sacensības norisinās ar paaugstinātas bīstamības objektiem – motosportā, autosportā un ūdens motosportā. Diemžēl pēdējo gadu statistika ir drūma – gada laikā trīs bojā gājušie motokrosa sacensībās," portālam "Delfi" saka LaMSF ģenerālsekretārs Kaspars Kuļikovs, kurš piedalījies likuma grozījumu izstrādē. "Tādēļ, mūsuprāt, drošība tehniskajos sporta veidos ir viena no lielākajām prioritātēm, jo sevišķi bērnu, iesācēju un amatieru līmenī, kur bieži vien "ātrums pārsniedz meistarību". Un tieši šīs mērķauditorijas sastāda lielāko daļu."

"Ar drošību tehniskajos sporta veidos, kā minimums tiek saprasts – drošas, sertificētas trases un apmācīts, licencēts organizatoru personāls un tiesneši. Sacensību organizatoru pienākums ir to nodrošināt un tagad tas tiks nostiprināts arī likumā, ne tikai federāciju noteikumos," norāda LaMSF ģenerāldirektors. "Kas attiecas uz trasēm, Latvijā pēc mūsu aprēķiniem ir aptuveni 50-60 motokrosa trases, no kurā licencētas ir tikai 19. Daļa no šīm licencētajām trasēm ir sporta bāzes, divas no tām ir nacionālās sporta bāzes un, protams, ka tieši šajās trasēs notiek augstākā līmeņa sacensības, tās ir drošas un pārbaudītas. Tomēr problēma pastāv tieši tajās pārējās divās trešdaļās trašu, kurās ikdienā notiek aktīva darbība, tai skaitā iesācēju un amatieru līmeņa sacensības. Federācija nezin, kāds ir šo trašu stāvoklis, mēs zinām tikai to, ka pērn nereģistrētos motokrosa pasākumos, kas notika nelicencētās trasēs, gājuši bojā trīs cilvēki. Protams, neviens papīrs negarantē, ka trasē nevarētu notikt nelaimes gadījumi, tomēr mūsu ieskatā, veicot trašu pārbaudes caur licencēšanas procesu, mēs vismaz būsim izdarījuši maksimāli iespējamo no federāciju puses, lai šīs vietas būtu drošas un sportisti varētu paļauties uz to, ka tie piedalās trasēs, kas atbilst to līmenim."

Likuma grozījumi nosaka, ka trasēm jāveic licencēšanu, ja tajās plānots organizēt sacensības Sporta likuma izpratnē. Sporta sacensību definējums Sporta likuma izpratnē neietver treniņus, tādēļ treniņprocesus varēs turpināt veikt nelicencētās trasēs. "Savukārt tiem orgnizatoriem vai trašu īpašniekiem, kas vēlēsies organizēt sporta sacensības Sporta likuma izpratnē, būs jāvēršas federācijā, lai licencētu savu trasi, pretējā gadījumā pašvaldības nedrīkstēs izsniegt publiska pasākuma atļauju," piebilst Kuļikovs.

LAF licencētas trases ir kartingā - trīs un sešas autokrosā/rallijkrosā.

Plānots noteikt, ka Publisku izklaides un svētku pasākumu drošības likumā noteiktajos gadījumos un noteiktajā kārtībā publiska sporta pasākuma organizators pasākuma rīkošanai saņems tās pašvaldības atļauju, kuras administratīvajā teritorijā paredzēta pasākuma norise, vai informēs šo pašvaldību par pasākuma norises laiku un vietu.

Sporta sacensības notiek saskaņā ar sacensību organizatora apstiprinātu sporta sacensību nolikumu, kurā būs jānorāda dažāda veida informācija, tostarp par sporta sacensību organizēšanu atbildīgais sporta darbinieks.

Parlaments arī konceptuāli pirmajā lasījumā atbalstīja grozījumus Publisku izklaides un svētku pasākumu drošības likumā par to, ka nosacījums, ka atļauja publisku pasākumu rīkošanai nav nepieciešama, neattieksies uz sporta pasākumiem autosportā, motosportā un ūdens motosportā.

Paredzēts, ka publiskā pasākuma organizatoriem iesniegumā pašvaldībai būs jāpievieno minēto sporta veidu federācijas apliecinājums par sporta sacensību atbilstību federācijas apstiprinātiem sporta sacensību norises noteikumiem.

Likumu izmaiņu mērķis ir uzlabot minēto sporta pasākumu drošību.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!