Laikā, kad NEZ čempionāts tūlīt sasniegs savu ekvatoru, piedāvājam ieklausīties vienā no visu laiku labākajiem šosejas braucējiem Latvijā. Ģirts Krūzmanis bija gatavs dalīties savā pieredzē, atbildot uz 60 dažādiem jautājumiem.
1. Cik gadus jau ņem dalību tehniskajos sporta veidos?

No 12 gadu vecuma, tas sanāk 21(!).

2. Vai autošoseja tavā dzīvē ir pats svarīgākais projekts?

Protams, ja es braucu, tad tas man paņem gandrīz visu laiku, un es atdodu visu šim projektam. Citādāk būtu, ja es nebrauktu.

3. Kādi panākumi šajos gados sasniegti?

Panākumi… Pēdējie gadi noteikti ir tie labākie, jo tie panākumi tādi skaļāki. Baltijas jūras kauss uzvarēts pagājušogad. Baltijas čempionāts uzvarēts vairākkārt, arī Latvijas, protams.

4. Kādus mērķus autosportā Tu sev esi uzstādījis?

Jāuzvar NEZ (Ziemeļeiropas zona) čempionāts, Baltijas čempionāts, Latvijas čempionāts.

5. Kā tev radās interese par autosportu?

Interese radās… Nu, tas pirmais brīdis bija saistīts ar to kur es dzīvoju – Strazdē. Uzaugu Strazdē, tur bija arī slavenais rallija ātrumposms, tas man bija kā tāds iedvesmas avots. Nu tad jau viss arī aizgāja. Sākums bija nejaušs - sāku startēt „Zelta Mopēdā’’. Kamēr biju kādā jauniešu nometnē, tikmēr mamma bija sarunājusi, ka varēšu gāzt gonkās ar mopēdu, jo bija pamanījusi, ka man tas ļoti labi izdodas.

6. Ar kādu automašīnu Tu sāki braukt autošosejas sacensībās.

Mana pirmā automašīna 1997. gadā bija „Volkswagen Golf’’. Piedalījos „Golf’’ kausā, braucot ar savu pirmās paaudzes Golfiņu.

7. Kā mainījās tavas mašīnas līdz pat tavai Hondai.

O, daudz bijušas. „Golf’’ kausā kā likums tie bija Golfi. Kopumā trīs– viens pirmās paaudzes, pēc tam divi otrās paaudzes Golfiņi. Pēc tam ar sponsoru atbalstu nopirku „Opel Astra’’ no „Kissling Motorsport’’ Vācijā, kas bija būvēts priekš „DTC’’ čempionāta. Tad nu jau „Honda’’ tagad. Ļoti daudz nemaz nav to mašīnu bijis, bet visas labi palikušas atmiņā.

8. Kā Tu kopumā raksturo savu jauno mašīnu?

Ātrākā „Super Production’’ mašīna!

9. Kādas tehniskās īpašības atšķir „Opel Astra’’ un ‘’Honda’’ automašīnas?

Pilnīgi atšķirīgas automašīnas… Tas nozīmē, ka arī tehniski tās ir pilnīgi dažādas. Motoram cits jaudas diapazons, cits apgriezienu diapazons un griezes momenta diapazons. Tas viss padara braukšanu mazliet citādāku - dažādos režīmos jāpārslēdz ātrumi, dažādi slēgšanās principi. Opelis man ir aprīkots ar „Power Shift’’ sistēmu, kas ļauj pārslēgt ātrumus bez sajūga un neatņemot gāzi. „Honda’’ ir aprīkota ar stipri augstākas klases amortizatoriem, kuri mums ļauj labāk auto saregulēt konkrētajai trasei. Tas varētu nozīmēt, ka tā līkumos ir stabilāka, kaut gan viena mašīna, piemēram, der trīs līkumiem labāk, taču vienam līkumam tik labi neder, turpretī cits modelis var atbilst citiem diviem līkumiem.

10. Vai salīdzinājumā ar pagājušo sezonu Hondai ir veikti kādi uzlabojumi?

Mēs veicām visu mezglu pārbaudi un kontroli, taču izmaiņas uzbūvē nav veiktas. Tā, kā tā vienkārši ir salikta perfektā kārtībā, tādi pati kā pagājušajā sezonā.

11. Vai Tev pašam neliekas, ka braucot ar „Honda’’, Tu esi ārpus konkurences?

Pirmajā Rīgas sacīkstē man bija diezgan ievērojams pārsvars, lai gan kvalifikācijā konkurenti arī bija diezgan ātri.

12. Kāda ir aptuvenā vērtība tavām automašīnām.

„Honda’’ automašīnas pirkšanas cena bija kādi 170 tūkstoši Eiro, šobrīd cenu šai mašīnai grūti pateikt. Savukārt, savam sporta Opelim es varu nosaukt pārdošanas cenu – esmu gatavs to pārdot par 23 tūkstošiem Eiro. Tā, protams, ir ļoti zema cena. Dzinējs vien kas tajā mašīnā ir iekšā, maksāja stipri dārgāk nekā tagad viss auto kopumā.

13. Cik daudz laika šosezon atvelti treniņiem?

Atkarībā no sacīkstēm. Parasti dienas 2-3 pirms sacīkstes.

14. Kādu ātrumu ar savām automašīnām esi sasniedzis BSKB (Biķernieku sporta kompleksajā bāze) un vispār?

Biķerniekos maksimālais ātrums ir 204/205 km/h, ar B-2000 mašīnu tehniskajiem ierobežojumiem, bet vispār uz bāni 250 km/h, elektronika ātrāk neļāva.

15. Kāpēc Tu nolēmi pievienoties BSC(Bensonu sporta klubs)?

Pašā pirmsākumā mums bija vienošanās par 3 gadu sadarbību. Šis jau ir otrais gads.

16. Vai nākotnē turpināsies sadarbība ar BSC?

Es ceru, ka jā, bet atbildēt nevaru, to rādīs laiks.

17. Cik liels personāls ir tavai komandai?

Sacīkstēs, komandā, strādā četri cilvēki.

18. Vai redzot, ka tavi pretinieki ir tālu no Tevis, Tu vairs nebrauc ar pilnu ātrumu?

Man komandā ir savs „Žans Tods’’, kurš man sniedz informāciju, kad es varu braukt lēnāk, taupīt mašīnu, riepas.

19. Vai pēc apelācijas tiesas, kad tika atgūti 25 punkti, intriga par uzvaru klasē „B2000’’ ir zaudēta?

Nedomāju, ka intriga ir zaudēta.

20. Kā vērtē Jāņa Horelika sasniegumus šosezon?

Jānis, kā vienmēr ir braucis ļoti stabili, viņš cīnās par katru posmu.

21. Kādēļ Jānim Ankravam šosezon tik ļoti neveicas?

Varbūt Jānis pats varētu atbildēt, kas viņam par ķibelēm ir bijušas. Varbūt izlaistā sezona ir atstājusi savas sekas.

22. Kā vērtē Arvja Zārberga izaugsmi?

Arvis jau pagājušogad parādīja, ka viņš spēj labi cīnīties. Tas ir likumsakarīgi, ja cilvēks mērķtiecīgi pieiet šai lietai, tad rezultātam jābūt labam.

23. Vai viņam ir labas iespējas tikt uz labu ārzemju seriālu?

Protams, kad ir iespējas, jo viņa galvenais trumpis ir tas, ka viņš ir jauns, ātrs braucējs.

24. Vai šī sezona varētu būt pēdējā Ata Veismaņa karjerā?

Domāju, ka Atis droši vien gribēs vēl braukt.

25. Kā vērtē to, ka Ohtla šogad plāno piedalīties vienā „WTCC’’ posmā?

Labs hobijs. Viņam šī sezona ir ļoti neizdevusies - jācer, ka sezonas nobeigums izdosies.

26. Vai kādam latvietim „WTCC’’(pasaules touring car čempionāts) ir reāls mērķis vai tikai sapnis?

Nemācēšu atbildēt.

27. Kā sākās sadarbība ar Juri Sprūdi?

Esam jau seni paziņas… Es jau viņam vairākus gadu iepriekš ieteicu, lai pamēģina autošoseju. Beidzot viņš ir spēris šo soli – ļoti labs sniegums, viņš progresē. Sezonas beigās viņš varētu kāpt uz pjedestāla jau stabili.

28. Par ko esat pašlaik vienojušies?

Esam vienojušies, kad šogad viņš varēs startēt Latvijas čempionātā posmos ar „Opel Astra OPC’’.

29. Vai piestrādā arī par treneri Jurim Sprūdem?

Es dalos ar viņu savā pieredzē, viņam arī ir ļoti lielā pieredze rallijā.

30. Kas ir tavs lielākais konkurents šosezon?

Es domāju, ka pēc nākošās sacīkstes mēs varēsim redzēt to ainu skaidrāk. Protams, tad jāskatās rezultātu tabulās.

31. Vai nākošsezon plāno piedalīties arī citos čempionātos?

Par nākošo sezonu es nevaru šobrīd neko atbildēt, to izvērtēšu sezonas beigās.

32. Vai nebiji plānojis piedalīties Lemānas 24 stundu sacensībās?

Lemāna… Tās ir kartinga sacensības? [Nē, auto]. Es nezināju par šādu iespēju.

33. Vai ko līdzīgu nevarētu sarīkot arī Rīgā?

Nu, 24 stundas nobraukt pa riņķi, tas ir nopietns pārbaudījums pilotiem un tehnikai. Bez rūpīgas sagatavošanās to realizēt būtu grūti. Vairāk piemērotas varētu būt 1000 kilometru sacīkstes!

34. Vai nav plānots būvēt mašīnu „Super 2000’’ klasei?

Šobrīd mēs varam domāt dažādus variantus un iespējas, lēmums varētu tikt pieņemts oktobrī.

35. Vai Tu ar savu mašīnu spēj cīnīties arī ar „Super 2000’’ klasi, kā bija Tallinā?

Tallinā es braucu ar „Opel’’ un kvalifikācijā man bija labākais rezultāts starp „B2000’’ un 9. labākais kopā ar „Super 2000’’. Priekšā bija 8 „Super 2000’’ mašīnas, kuras, protams, bija arī spēcīgākas. Vēl jo vairāk šis pārsvars izpaužas ielu trasēs, kur galvenais ir paātrinājums pēc līkuma un bremzēšana. „Super 2000’’ klasei ir lielāka jauda, kas dod paātrinājumu un lielāka diametra bremzes, kas dod iespēju vēlāk bremzēt. Bet aiz manis bija arī vairākas „Super 2000’’ mašīnas.

36. Kā vērtē klašu izkārtojumu, vai nav pārāk daudz ierobežotajiem Baltijas resursiem?

Salīdzinot ar iepriekšējo sezonu situācija ir uzlabojusies, jo klašu skaits ir samazināts. Tehniski samazināt vairāk nav iespējams, jo jau tagad ir pārāk daudz sportistu, kas gribētu startēt, bet viņu klases vairāk nav.

37. Kā vērtē jauno „X Sports’’ kausu, jeb nacionālo klasi?

Ļoti pozitīvi, jo no tā kausa varētu izaugt kārtīgi braucēji, kuri tālāk jau varētu startēt lielajā autošosejā.

38. Vai tas varētu veicināt izaugsmi un jauno braucēju iesaistīšanos autosportā?

Tas ir loģiski, jo cilvēks, kas šeit brauks un uzvarēs, noteikti gribēs mēroties spēkiem jau Baltijas un Ziemeļeiropas līmenī, tas ir ļoti apsveicami.

39. Kā Tu vērtē, ka pirms 5-6 gadiem „Golf’’ kausos piedalījās ap 20 latviešiem, bet tagad, regulāri, brauc tikai četri? Krīze?

Es nezinu vai tas ir īstais vārds – „krīze’’, tas mūsdienās redzams daudz kur. Zināmā mērā organizatori pieļāvuši kļūdas, samazinot šo skaitu. Es domāju, ka viss būs O.K.

40. Vai lielāks dalībnieku skaits automātiski nozīmētu vairāk skatītāju?

Noteikti!

41. Kāpēc BSKB vēl padomju laikos nāca ap 100 tūkstošiem skatītāju, bet tagad nāk tikai līdz 10 tūkstošiem skatītāju.

Labs jautājums. Skatītāji, kāpēc jūs nenākat? Protams, tad “Biķernieki” bija jauna trase, notika Dzintara Volgas un visādi draudzības kausi. Cilvēki arī vairāk saņēma informāciju.

42. Ko Tu domā par BSKB, vai ir vajadzīga pārbūve?

Noteikti ir vajadzīga pārbūve, tā vairāk nepieciešama motocikliem. Automašīnām domātā trasē ir daudz sīkumu, kuru savest kārtībā, kas neprasa tik lielus ieguldījumus. Pēc tam jau varētu domāt par lieliem ieguldījumiem.

43. Cik bīstama BSKB ir automašīnām?

Šis jautājums ir divējāds. Man, kā ļoti pieredzējušam braucējam liekas, ka viņa absolūti nav bīstama, bet redzot, kā mašīnas zaudējot saķeri atsitās pret vaļņiem – viņa ir ļoti bīstama. Tai pašā laikā viņa nav tik bīstama kā ielu trase Tallinā vai Viļņā.

44. Vai negadījums ar Valdi Vizlu neliek aizdomāties par drošību pirmām kārtām?

Es vienmēr esmu apbrīnojis moto braucējus, nebiju redzējis tik smagu avāriju Biķerniekos. Man kā cilvēkam, kas izaudzis no motošosejas, skatīties ir baisi, kā viņi ar baikiem nesās pie apmalēm, ielās trases bez drošības zonām. Tas vienkārši ir ekstrēmi. Ir smagi par šādu situāciju runāt, jo Valdis cieta ļoti smagi. Es ar Valdi Vizlu startēju kopā savās pirmajās sacensībās – „Zelta Mopēds’’.

45. Vai Latvijā nebūtu nepieciešama vēl viena profesionāla autošosejas trase?

Ļoti labi, ja būtu vēl viena trase. Tas veicinātu pirmās trases attīstību.

46. Kura trase Tev labāk patīk BSKB – auto vai moto?

Mašīnām labāka ir auto trase, jo viņa dod vairāk pozitīvu emociju. Arī moto trase ir ļoti forša, tur ir cita veida emocijas - nepārredzami līkumi...

47. Kura Baltijas trase visvairāk attīstās pašlaik?

Pagājušogad bija vērojama attīstība Kauņas trasē. Redzēju lielus attīstības projektus saistībā ar Pērnavas trasi, kur uz papīra bija sazīmēti iespaidīgi pārveidojumi.

48. Kura Baltijas trase jau tagad ir vismodernākā?

Tie paši, mūsu vecie, labie Biķernieki ir diezgan pārdomāti. Es jau teicu, ka ir sīkumi, kas ļoti traucē, kas nav savesti kārtībā.

49. Kuras trases NEZ čempionātā Tev visvairāk patīk?

Man patīk ātrās trases – Kauņas un Biķernieku trases.

50. Kādiem tehniskajiem sporta veidiem Tu seko līdzi?

„F1’’, „Moto GP’’, ‘’WRC’’, „DTM’’ un, protams, „WTCC’’.

51. Kurš ir tavs favorīts „Formula 1’’?

Par favorītu ‘’F1’’ neuzskatu nevienu, jo negribu savu uzmanību koncentrēt uz vienu braucēju. Valentino Rossi ir mans favorīts, to es varu pateikt.

52. Vai ir iespējams atgūt savu ieguldīto naudu, startējot NEZ čempionātā?

Kā zināms, autosportā tiek tērēta diezgan liela nauda un, jo rezultātu grib labāku, jo vairāk naudas vajag ieguldīt. Naudu, ko ieguldījis pats sportists šobrīd atgūt, diemžēl, nevar.

53. Kādas riepas Tu izmanto, kāpēc?

Šī gada čempionātā visiem B-2000 klases braucējiem ir jāstartē ar viena sastāva riepām. Tās ir „Dunloap 720 Compound’’ riepas, ar kurām šogad sportistus nodrošina tikai viens konkrēts piegādātājs.

54. Kādu benzīnu Tu lieto, kad piedalies sacensībās?

Es lietoju parasto 98 markas benzīnu, tieši no benzīntanka.

55. Kas vairāk nosaka labu rezultātu – meistarība vai tehnika?

Auto sacīkstēs vienmēr vajadzīgi abi.

56. Vai tiesa, ka kandidēji šajās pašvaldību vēlēšanās, kāpēc?

Jā, kandidēju. Bija piedāvājums, un es to pieņēmu.

57. Ar ko nodarbojies brīvajā laikā?

Esmu sporta kluba „Spice’’ vadītājs. Vēl strādāju kokmateriālu tirdzniecības firmā SIA ‘’R Grupa struktūrvienība’’. Organizēju arī dažādus projektus, kas ir saistīti ar nekustamajiem īpašumiem. Man ļoti patīk ceļot, patīk arī motocikli – gan krosa, gan ūdens.

58. Vai Latvijā pietiekami informē par autošoseju?

Noteikti nepietiekami, bet es domāju, ka situāciju varētu veidot labāku.

59. Kas notiks ar autošoseju pēc pāris gadiem, vai tā var pazust?

Es domāju, ka pazust viņa nevar. Gan jau būs braucēji, kas gribēs startēt. Attīstās arī Ziemeļeiropas čempionāts un šogad jau kalendārā ir iekļauta Somija. Domāju, ka nākošgad, aiznākošgad varētu izveidoties nopietns Eiropas ziemeļzonas čempionāts.

60. Cik gadus vēl plāno piedalīties autošosejas sacensībās?

Es nevaru atbildēt. Tas ir atkarīgs no iespējas braukt.

Interviju sagatavoja Valdis Bumburs, www.autososeja.tk

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!