Cik liela interese Latvijā ir par Pasaules salonauto čempionātu jeb WTCC? Visai niecīga. Tam par iemeslu ir gan objektīvi apstākļi: maz populāru personību, šķidra auto kompāniju pārstāvniecība un bāls sacīkšu formāts, gan arī subjektīvi apsvērumi: WTCC nav latviešu braucēju. Tomēr pēc WTCC posma apmeklējuma Čehijā Brno trasē iepriekšējā nedēļas nogalē atradu iemeslus, lai tupmāk pasekotu čempionāta attīstībai, kas solās virzīties par augšupejošu līkni.

Chevrolet spēļu laukums

Ielūgums uz Brno nāca no "Chevrolet" kompānijas, kas WTCC pievienojās 2005.gadā, kad sastapās ar nopietnu konkurenci no "BMW", "SEAT" un "Alfa Romeo". Tomēr šobrīd visas šīs kompānijas ir nosmēlušas savu panākumu tiesu WTCC un to pametušas vismaz fabriku atbalsta līmenī. Līdz ar to "Chevrolet" šogad nesastopas ar nopietnu pretestību, jo ir palikusi vienīgā fabrikas komanda.

Šajā sakarā pajautāju "Chevrolet" WTCC projekta tēvam Ērikam Nevē par šo situāciju un "Chevrolet" kompānijas reālajiem ieguvumiem. Vai šī dominējošā pozīcija ir labākais variants, vai tomēr izdevīgāk būtu nedaudz mazāka panākumu deva, taču ar nopietnākiem konkurentiem un aizraujošāku čempionātu?

"Šobrīd es esmu ļoti apmierināts un smaidīgs," pēc trīskāršā panākuma pirmajā Brno sacīkstē paziņoja Nevē. "Šī situācija šogad mani ļoti apmierina, jo tā ir laba reklāma "Chevrolet" brendam. Tomēr domājot ilgtermiņā, proti par nākamajiem 2-3 gadiem, mēs vēlamies jaunu kompāniju ienākšanu WTCC."


Trešais FIA hirarhijā?

Vairākas pazīmes un arī baumas liecina, ka "Chevrolet" vēlmes var piepildīties iespējams jau nākamgad. Šobrīd "Volvo" kopānija osta gaisu WTCC ar vienu privātās komandas mašīnu, kura tieši uz Brno posmu saņēma jaunajiem noteikumiem atbilstošo 1,6T dīzeļdzinēju. Vai kompānija bez nopietniem nodomiem WTCC šķiestu naudu jauna dzinēja izstrādei vainai mašīnai? Arī "BMW Motorsport" bosa Mario Tīsena klātbūtne Brno liecina, ka vācu kompānija cītīgi seko notikumu attīstībai WTCC, kur vairākas privātās komandas izmanto pērno gadu BMW modeļus, kas savulaik dominēja šajā čempionātā.

Šeit arī FIA jādod savs solītais ieguldījums čempionāta attīstībā, lai tas atkal atbilstu savam sauklim: "Real cars. Real racing.". Ilgtermiņa līgums ar "Eurosport" TV kanālu ir laba mārketinga platforma šo ambīciju realizēšanai. Galu galā FIA hirarhijā WTCC ir trešajā vietā aiz F1 un WRC. Bet popularitātes ziņā Eiropā? Par šo jautājumu diskutējām ar kolēģiem un kā trešais populārākais čempionāts tika minēti: DTM, IRC, GP2 un pat WTCC mazākais brālis BTCC (britu nacionālais salaonauto čempionāts), kur "Real racing" ir krietni biezākā slānī.

Grid walk, čehu alus un magijārs

Kā "Chevrolet" viesiem un preses pārstāvjiem mums Brno bija iespēja izbaudīt sacīkstes no dažādiem skatu punktiem, vietām un dimensijām. Pirmo braucienu vērojām no skatītāju iecienīta pakalna trases iekšējā daļā, kur pārskatāmi pieci pagriezieni un pieejams ekrāns. Apstākļi lieliski, kompānija erudīta un tomēr bez auksta čehu alus bija grūti saskatīt pievienoto vērtību vienmuļajā mašīnu riņķošanā. Uzvarēja Robs Hafs no "Chevrolet".

Pirms otrā brauciena izmantojām 'grid walk' tiesības un bijām starp ziņkārīgajiem, kas nepārtraukti fotografē un traucē pilotiem koncentrēties pirms starta, bet mehāniķiem veikt pēdējās korekcijas. Iespēja aptaustīt mašīnas, protams, piešķir vēl vienu dimensiju, kas vismaz man bija svarīgāka nekā pašas sacīkstes, kuras skatījāmies no galvenās tribīnes pretim starta finiša taisnei. Uzvarēja Ivans Millers no "Chevrolet".

Taisnības labad jāsaka, ka abos braucienos mums bija savs favorīts: magijārs Norberts Mihelics, kas pēc minimālā svara noteikuma neievērošanas kvalifikācijā bija spiests startēt no pašām beigām un abās sacīkstēs brauca ļoti agresīvi un efektīvi, iebraucot punktos, lai gan otrajā braucienā atkal saņēma sodu par sadursmes izraisīšanu. Nav brīnums, ka oranžajam BMW līdz just bija ieradusies paliela ungāru līdzjutēju orda, kas uzstājās ar uzmundrinošām dziesmām pārsteigto un kluso čehu skatītāju priekšā.

Divkārtējais pasaules čempions par šoferi

"Chevrolet" mums skumt neļāva. Jau pirmajā dienā trasē programma bija tik piesātināta, ka preses centrā man bija laiks tikai iemest aci, lai salīdzinātu apstākļus ar Formulā 1 redzēto. Protams, žurnālistu bija krietni mazāk, bet arī interneta pieslēguma cena par dienu 10 reizes mazāka - tikai 10 Eiro.

Ar kolēģi Ilmāru Līkumu piedalījāmies žurnālistu kartingu sacīkstēs, kur bija iespēja ne tikai izlocīt kājas un rokas, bet arī pacelt sacīkšu nedēļas nogalei atbilstošāku adrenalīna līmeni, 'pagrūstoties' ar aroda brāļiem no citām valstīm. Tomēr par dienas spilgtāko pasākumu kļuva aplis Brno trasē ar "Chevrolet Cruze" sacīkšu mašīnu un ar divkārtējo pasaules čempionu Ivanu Milleru pie stūres. Izjūtas un iespaidus nemaz necentīšos aprakstīt, bet sejas muskuļi smaidu atlaida tikai tad, kad "Chevrolet" morotmājā jau vilku nost sacīkšu kombinezonu.

Divas dienas Brno trasē kopumā nemainīja manu viedokli par WTCC čempionātu, kur šogad labākajā gadījumā ir sācies pārejas process, bet sliktākajā identitātes krīze. Tomēr gūtā pieredze, kontakti un zināšanas ļaus turpmāk notikumus WTCC izvērtēt nedaudz plašākā spektrā.

Galu galā pat tādas kompānijas kā "Chevrolet" komanda balstās uz atsevišķu cilvēku fanātisku aizrautību ar savu darbu un autosportu. Projekta tēvs Ēriks Nevē (ar zelta krāsas tauriņu) pirms 2 gadiem, kad "Chevy" apsvēra aiziet no WTCC, pielika milzīgas pūles un atteicās no finansiāli izdevīgāka amata, lai turpinātu attīstīt savu lolojumu. Uz tādiem cilvēkiem balstās autosports.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!