Bez akumulatora automašīnu var iedarbināt, tikai stumjot, un arī pēc tam tā diez vai darbosies, jo akumulatoru baterija ir vitāli svarīga automašīnas elektrosistēmas sastāvdaļa. Lai gan tai jābūt darba kārtībā cauru gadu, visbiežāk par akumulatoru atceramies ziemā.

Viss ir vienkārši. Vasarā ar atlikušo starta strāvu pietiek, lai ar dievu uz pusēm iedarbinātu dzinēju. Ziemā dzinēja eļļa sastingst, visos mezglos iezogas mitrums, biežāk tiek lietoti dažādi patērētāji (lukturi, sēdekļu apsilde, stiklu apsilde) un tā tālāk.

Negribīga startera griešana nebūt nenozīmē, ka akumulators jāmet ārā. Iespējams, ka pilnīgi pietiek ar uzlādēšanu, tikai nevis braucot, bet gan mājas vai darbnīcas apstākļos ar īpašu lādētāju.

Speciālisti iesaka regulāri (reizi 3 mēnešos) lādēt akumulatoru papildus, it sevišķi, ja pārsvarā tiek veikti īsi pārbraucieni. Taču reālie apstākļi to ne vienmēr ļauj, turklāt kam gan gribas krāmēties ar vadiem, kamēr viss ir kārtībā. Lādētāji atšķiras pēc to funkcionālajām iespējām, un labākie maksā pat 100 eiro un vairāk.

Akumulatora darbspējas pirms ziemas var elementāri pārbaudīt ar speciālu testeri, ko turēt mājās gan nav nekādas vajadzības. Testeris spēj izmērīt gan ģeneratora lādēšanas pakāpi, gan atlikušo starta strāvu, ko spēj izdot akumulators. Ja tā joprojām ir vismaz 60 – 70% no sākotnējās strāvas – akumulators šo ziemu izturēs un neatstās jūs pie auksta auto saltā ziemas rītā.

Akumulatora starta strāvas mērījumu ieteicams veikt pirms automašīnas iedarbināšanas, jo tikko braukušam auto rādījums būs optimistiskāks. Mērījumu ietekmē arī akumulatora atrašanās vieta. Ja pati baterija atrodas kaut kur zem sēdekļa vai bagāžniekā, bet motortelpā atrodamas tikai izvadu klemmes, garie vadi pa ceļam noteikti kaut ko "apēdīs".

Ja nu testeris vai reāls "čuš" nepielūdzami rāda, ka akumulators ir savu nokalpojis, jāpērk jauns. Veco arī nevajadzētu izmest pie atkritumu kastēm, bet gan nodot speciālā savākšanas punktā vai akumulatoru veikalā, ja tas piedāvā šādu pakalpojumu.

Tagad izvēlamies akumulatoru. 90. gados iegājies paradums daudziem arvien liek izvēlēties jaudīgāku akumulatoru nekā paredzējis automašīnas ražotājs, ja vien atļauj izmēri. Doma nav slikta, taču stiprākai starta strāvai nāk līdzi arī lielāka ietilpība, un var gadīties, ka ģenerators nespēs pārlieku jaudīgo akumulatoru pienācīgi uzlādēt.

Automašīnām ar "Start&Stop" sistēmu nepieciešami speciāli AGM tipa akumulatori vai vismaz tādi, uz kuriem īpaši norādīts, ka tie piemēroti attiecīgā veida automobiļiem. AGM nav ražotājs, bet gan saīsinājums no "Absorbent Glass Matt", kas savukārt raksturo akumulatora iekšējo uzbūvi.

Markas un ražotāja izvēli atstājam katra paša ziņā, tomēr – oriģināls (vienalga "Nissan" vai BMW) akumulators droši kalpos 6 – 7 gadus, kamēr neoriģināls 2 – 3. Vadošo marku akumulatori, kā arī t.s. ekonomiskie, piemēram, "Volkswagen Economy Parts", izturēs 4 – 5 gadus vai pat ilgāk.

Arguments, ka to akumulatoru, uz kura rakstīts "Audi" vai "Mercedes-Benz", tāpat ražo "Varta", "Bosch" vai "Banner", ir vietā. Taču autoražotāji īpaši testē akumulatorus, lai pielāgotu tos konkrētiem dzinējiem, tāpēc šīs "baterijas motoram" caurmērā kalpo ilgāk nekā vienkārši piemeklētas pēc "aftermarket" kataloga.

Kampaņā "Pārsteidz ziemu!", kas vēl līdz 8. novembrim norisinās pie veikaliem "Maxima" visā Latvijā, iespējams bez maksas pārbaudīt ne tikai akumulatora jaudu, bet arī riepu protekotru un spiedienu, lukturu augstumu un vējstiklu slotiņas. Detalizētāka informācija par kampaņu atrodama interneta mājaslapā www.parsteidzziemu.lv.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!