Aizvadītajā nedēļas nogalē "EuroPark" pazemes autostāvvietā Origo notika jau otrā iniciatīvas "ParkoSkola" nodarbība. Tajā autovadītāji Drošas braukšanas skolas ("DBS Autoskola") instruktoru vadībā slīpēja auto novietošanas prasmes dažādās situācijās. Vislielākās grūtības apmācību dalībniekiem sagādā auto novietošana paralēli, kas bieži jāveic uz ielas intensīvā satiksmē.

Pieredzes trūkums

Kaut gan auto novietošana ielu malās autobraucējiem ir ļoti būtiska prasme, apmācību dalībnieki atzīst, ka to izmanto reti. "Treniņa trūkums ir galvenais iemesls, kāpēc neizdodas veikli iebraukt auto paralēlajā stāvvietā," saka "DBS Autoskola" direktors Jānis Vanks. "Sākumā jābūt izpratnei par pareizajiem orientieriem un tehnisko rīcību, būtiska ir arī gabarītu izjūta. Pārējais notiek tikai praksē. Tāpēc šis auto novietošanas veids stresu rada gan jauniem braucējiem, gan tādiem, kas brauc jau trīsdesmit gadu".

Arī apmācību dalībniece Līga, kas bija ieradusies uz nodarbību, lai praktizētu tieši paralēlo auto novietošanas veidu, stāsta, ka līdz šim nav bijusi nepieciešamība to bieži izmantot praksē, bet pēdējā laikā tas jādara aizvien biežāk. Līdz ar to praktisko iemaņu un pieredzes trūkums sāk kļūt par apgrūtinājumu, kas traucē izbaudīt braukšanas prieku.

Izplatītākā kļūda – pārāk aktīva stūres grozīšana

Vanks skaidro, ka autobraucēji bieži neievēro pamatlietas, kas traucē pareizi novietot auto: "Izplatītākā kļūda ir pārlieku intensīva stūres grozīšana. Tieši šīs liekās kustības rada risku aizķert blakus novietotos auto. Biežāk tas notiek, ja cenšamies iebraukt paralēlajā stāvvietā ar auto priekšgalu. Tad, lai pienācīgi iztaisnotu auto, nākas patērēt pat līdz 30 liekām stūres kustībām. Savukārt, braucot ārā no stāvvietas, jāizbrauc iespējami tālu un tikai tad jātaisno stūre. Jo tālāk izgriežam auto, jo mazāks risks aizķert priekšā novietoto auto. Protams, ne vienmēr pietiek vietas, tāpēc jātrenējas".

Jāskatās spogulī!

Spoguļi ir labākie palīgi auto novietošanā, bet praksē ne vienmēr tos pienācīgi izmantojam. Tajos var labi redzēt būtiskos orientierus, pēc kuriem vadīties, lai precīzi un veikli novietotu auto.
Lai veiksmīgi iebrauktu paralēlajā stāvvietā, jārīkojas šādi:

  • vispirms jāpiebrauc blakus priekšā esošajam auto,
  • ar sava auto aizmuguri jāiegriežas nolūkotajā vietā,
  • kad kreisajā spogulī redzami abi aizmugurē stāvošā auto lukturi, stūre jāiztaisno,
  • visbeidzot jāiztaisno auto priekšpuse.

Šādi rīkojoties, blakus esošie auto būs drošībā. Neskatoties spogulī, tiek viegli palaistas garām bīstamās situācijas, kas rada negadījumus.

"ParkoSkolas" dalībnieki atzīst, ka nodarbībās guvuši motivāciju un praktiskus padomus, lai uzlabotu auto novietošanas prasmes. "Tur nav ko kaunēties – ja ikdienā nav vajadzības auto novietot pilsētas centrā, protams, prakses nav, tāpēc ir vērtīgi atcerēties pamatprincipus. Pēc nodarbības ieguvu trīs ļoti labus un vērtīgus padomus – izpratni par būtiskākajiem orientieriem, kā pareizi grozīt stūri un izjust auto gabarītus. Tos atliek tikai atcerēties un izmantot," stāsta Kārlis, kurš auto vada jau septiņpadsmit gadus.

Pareizas auto novietošanas principus bez maksas var apgūt "ParkoSkolā" – "EuroPark Latvia" un "DBS Autoskola" īstenotā iniciatīvā. Tās ietvaros ikviens var pieteikties uz individuālu apmācību pie pieredzējuša instruktora. Pieteikties var "ParkoSkola" Facebook lapā vai rakstot uz e-pastu piesakos@parkoskola.lv. Piesakoties jānorāda vārds, uzvārds, auto numurs un braukšanas pieredzes ilgums. Jāmin arī, kurš auto novietošanas veids sagādā lielākās grūtības. Piedalīties individuālajās apmācībās "DBS Autoskolas" instruktoru vadībā varēs, izmantojot savu personīgo transportlīdzekli, bet autostāvvieta uz apmācību laiku tik nodrošināta bez maksas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!