Foto: Reuters/Scanpix

Ikgadējā automobiļu drošības un elektroapgādes sistēmu pārbaudes akcijā astoņās Latvijas pilsētās pārbaudītas 616 automašīnas. 43% no tām bija problēmas ar lukturu regulāciju, 41% – ar akumulatoru. Gatavojoties ziemas braukšanas sezonai, pārbaudi veica Drošas braukšanas skola" (DBS) sadarbībā ar "Statoil", "Bosch Car Service" un Ceļu Satiksmes Drošības direkciju (CSDD).

DBS apmācību direktors Artūrs Priednieks norāda: "Akcijas rezultāti atklāj satraucošu Latvijas privātā autoparka kopainu, jo dažādas drošības problēmas bija vairāk nekā pusei pārbaudīto auto. Pārbaudēs atklātās auto apgaismojuma problēmas lielā mērā izskaidro septembra un oktobra drūmo statistiku – šajos mēnešos uz Latvijas ceļiem ievainoti 139 gājēji, bet 16 gājuši bojā."

Akcijas laikā ar "Bosch Car Service" diagnostikas iekārtām bez maksas tika izvērtētas auto sistēmas, kuru nevainojama darbība ir īpaši svarīga līdz ar diennakts tumšo stundu skaita pieaugumu. Pārbaudīto automašīnu vidējais vecums bija 14 gadi. Jaunākā bija 2014. gadā ražota "Škoda Rapid", bet vecākā – 1988. gada "Audi 80". Abi spēkrati izrādījās nevainojamā tehniskā kārtībā.

Visvecākās automašīnas (vidēji 16 gadi) bija Kuldīgā, kur arī atklājās īpaši daudz problēmu ar akumulatoru un drošības sistēmām. Visjaunākie auto (vidēji 11 gadi) bija Rīgā. Apmēram pusei braucamrīku tika konstatētas problēmas ar lukturu regulāciju, savukārt Liepājā, Kuldīgā un Dobelē gandrīz katram otrajam auto ir jālādē vai jāmaina akumulators.

Pēc pārbaudes autovadītāji saņēma izdruku ar diagnostikas slēdzienu, kas palīdzēs sagatavoties braukšanai ziemā. Tomēr DBS atgādina, ka ziemai jāgatavo ne tikai automobilis – arī vadītājam jāapzinās braukšanas specifika, jo negadījumi visbiežāk notiek neuzmanības, nezināšanas vai neprasmes dēļ.

Ziemā der atcerēties, ka automobiļa stikliem jābūt tīriem gan no iekšpuses, gan no ārpuses, gaismām – pareizi noregulētām un izvēlētām. Tuvās gaismas ceļu izgaismo aptuveni 40 metru attālumā. Tālās – apmēram 150 m attālumā, dodot trīsreiz vairāk laika reakcijai.

Tāpat ļoti svarīgi izvēlēties labas kvalitātes ziemas riepas. Slīdēšanas iemesls visbiežāk ir nepareiza ātruma izvēle un pārāk straujas darbības ar stūri un pedāļiem. Sākot slīdēt auto aizmugurei, stūre jāgriež slīdēšanas virzienā. Slīdot auto priekšpusei, stūre jāatgriež nedaudz atpakaļ, jāatjauno saķere un atkal jāmēģina griezt līkumā.

Vadītājam jāzina drošības sistēmu uzdevumi, lai būtu skaidrībā, ko no tām gaidīt. ABS uzdevums ir novērst riteņu bloķēšanos un nodrošināt stūrēšanas iespēju. Savukārt ESP sistēma paredzēta, lai nepieļautu auto slīdēšanu un sagriešanos pārāk straujas stūrēšanas gadījumā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!