Foto: PantherMedia/Scanpix
Visticamāk, sāksies dīzeļdzinēju uzvaras gājiena beigas, intervijā pauda Auto asociācijā.

Asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš norādīja, ka galvenais šķērslis, kas ierobežo dīzeļdzinēju popularitātes sarukumu, ir tas, ka īstas alternatīvas dīzeļdzinējiem no izmaksu efektivitātes viedokļa pašlaik nav.

"Tas, ka dīzeļdegviela ir diezgan cūciska padarīšana – it īpaši pilsētās – ir fakts. (..) Taču īstas alternatīvas dīzeļdzinējiem no izmaksu efektivitātes viedokļa pašlaik nav. Jā, ir benzīna hibrīdu tehnoloģijas, tomēr dažādu iemeslu dēļ ir tikai daži ražotāji, kas tās attīsta. Galvenais uznāciens tiek gaidīts no elektroautomobiļiem, spraudņa hibrīdiem, ūdeņraža šūnas auto," skaidroja Rūtiņš.

Pēc viņa teiktā, kaut kad kustība šajā jautājumā neapšaubāmi sāksies tāpēc, ka Eiropā jau ir plāni, kā mazināt dīzeļdzinēju mašīnu skaitu. Piemēram, Parīzē plānots, ka pilsētā netiks ielaistas dīzeļdzinēju automašīnas, kuras ir vecākas par 10 gadiem.

Auto asociācijas projektu vadītājs Pēteris Rubulis norādīja, ka, visticamāk, tās ir dīzeļdzinēju uzvaras gājiena beigas. "Ja mēs atceramies vēsturi, tad vēl 1985. gadā dīzeļdzinējiem bija raksturīgas dažādas tehniskas problēmas. Pēc tam sākās liels uzplaukums, jo citas tehnoloģijas nespēja uzrādīt tādu jaudas un izmaksu ekonomijas attiecību. Taču tagad mēs redzam, ka dīzeļdzinēji nespēj iekļauties jaunajās izmešu normu prasībās," sacīja Rubulis, piebilstot, ka vietā būtu jānāk elektromobiļiem un hibrīdauto.

Vienlaikus viņš atzina, ka Latvijas automašīnu tirgū dominē dīzeļdzinēji. Ja jaunu auto segmentā proporcija starp dīzeļa un benzīna dzinējiem tuvojas 50:50, tad starp lietotām automašīnām pieprasījums pēc dīzeļdzinējiem tieši aug un pašlaik veido aptuveni 83%.

Savukārt asociācijas viceprezidents Rūtiņš atzīmēja, ka tas nav tikai Latvijas, bet visas Eiropas paradokss. "Bet Latvijā noteikti ir vēl papildu faktori, kuri nosaka dīzeļu popularitāti. Pašos pamatos automašīna ar dīzeļdzinēju ir dārgāka – tai ir dārgāka apkope, dārgākas remonta izmaksas, šī tehnoloģija ir daudz cimperlīgāka ziemas apstākļos. Taču lietotas dīzeļdzinēju automašīnas Latvijā no Eiropas parasti nonāk jau diezgan nobrauktas. Te tās uzpucē, parasti arī sagroza nobraukuma rādītājus un pārdod kā gandrīz nelietotas, bet vienlaikus iegūst cenas priekšrocību pret benzīna dzinēju auto," skaidroja Rūtiņš.

Auto asociācija ir sabiedriska organizācija, profesionālu ražotājrūpnīcu, Latvijā oficiāli pilnvarotu auto importētāju un dīleru apvienība. Asociācijas prioritāte ir aizstāvēt biedru intereses sadarbībā ar dažādām valsts institūcijām un nodrošināt pircēju interešu ievērošanu attiecībā uz garantijām, servisu un informāciju.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!