Pagājusi vasara, kas ir autobraucējiem diezgan bezrūpīgs laiks, un atkal jādomā par gatavošanos vai, precīzāk sakot, par sava transportlīdzekļa sagatavošanu gada aukstajam periodam.
Teorija ir šķietami vienkārša: lai ziemu aizvadītu bez autoproblēmām, rudenī vajadzētu pārbaudīt braucamrīka tehnisko stāvokli, veikt tā apkopi un saremontēt visu, kas prasās pēc remonta. Ņemiet vērā, ka pat šķietams sīkums var sagādāt nepatīkamus pārsteigumus visnepiemērotākajā brīdī.

# Eļļa

Uz ziemu automobiļa dzinējā obligāti jānomaina eļļa. Vasarā izmantojamai (tā noteikti savu laiku jau ir nokalpojusi) parasti ir lielāks aukstās viskozitātes skaitlis*, un tā nav paredzēta izmantošanai zemā temperatūrā. Salā sabiezējusi, tā radīs papildu slodzi starterim, iedarbinot aukstu dzinēju, turklāt labu laiku – kamēr motors nebūs uzsilis – nenodrošinās normālu eļļošanu, kas ievērojami paātrina dzinēja nolietošanos. Ziemai jāizvēlas eļļa ar zemāku aukstās viskozitātes rādītāju. Dažu marku sintētiskajām eļļām tas ir nulle, taču tās ir dārgas. Budžeta klases vai palietotai automašīnai pietiekami labas ir pussintētiskās eļļas ar viskozitāti 10W30 vai 10W40.

Protams, kopā ar eļļu jānomaina arī eļļas filtrs. Tas ir kā savdabīga atkritumu izgāztuve, kurā tiek uzkrāti visi sistēmā radušies sārņi un nogulsnes. Vēl daži speci iesaka eļļošanas sistēmu reizumis izskalot. Veikalu autoķīmijas plauktos atrodami speciāli skalojamie šķīdumi. Taču sevišķas nepieciešamības pēc tā nav, jo moderno eļļu sastāvā cita starpā ietilpst mazgājošas piedevas, kas darba laikā vienlaikus veic arī sistēmas skalošanu.

* Uz eļļas kanniņas viskozitāte tiek apzīmēta ar W; pirms tā tiek norādīts aukstās, pēc tā – karstās viskozitātes rādītājs

# Degvielas filtrs

Tam jāvelta uzmanība, taču nomaiņa nav obligāts ikrudens pasākums. Degvielas filtra uzdevums ir ne tikai aizturēt sīkus mehāniskus atkritumus, bet arī atdalīt ūdens daļiņas. Kad filtrā uzkrājies daudz ūdens (tam nav, kur noplūst), aukstā laikā sasalstot, tas var pilnībā aizsprostot degvielas padevi motoram. Degvielas filtra noteiktais kalpošanas laiks visbiežāk ir 30 tūkstoši kilometru, taču tas mierīgi var izvilkt arī ilgāk. Tiesa, ja nesen esat iegādājies second hand auto, tad gan drošības dēļ degvielas filtru derētu nomainīt.

# Dzesēšanas šķidrums

Nevajadzētu aizmirst arī dzesēšanas šķidrumu. Tas mēdz novecot, un sastāva izmaiņas var paaugstināt kristalizācijas temperatūru. Pēc izgatavotāju ieteikuma vairākums dzesēšanas šķidrumu būtu jāmaina pēc diviem gadiem (tiesa, dažus modernos antifrīzus oficiāli var ekspluatēt piecus gadus), taču būtībā tā novecošanas izmaiņas ir kontrolējamas. Servisā ar modernu aparatūru šāda pārbaude prasa tikai minūti un maksā aptuveni latu. Ja dzesēšanas šķidruma blīvums, tātad arī sasalšanas temperatūra, ir normas robežās, varat bez problēmām lietot to vēl nākamziem.

# No dzirksteles iedegas liesma

Kārtīgs meistars nekad neaizmirsīs veltīt mirkli aizdedzes svecēm (benzīna dzinējam). Svece ar izdegušiem elektrodiem nespēj nodrošināt pietiekami efektīvu dzirksteli, kā dēļ pasliktinās degmaisījuma sadegšana, palielinās degvielas patēriņš, turklāt vēsos, mitros rītos dzinējs arvien negribīgāk pielec. Sveču vidējais mūža ilgums ir 50 – 70 tūkstoši kilometru. Dzirksteles nomaldīšanās cēloņi var būt arī saplaisājuši sveču vadi vai bojāts sadalītāja vāciņš. Vāciņam ar sausu lupatiņu jāizslauka putekļi, pēc tam var mēģināt konstatēt bojājumus aizdedzes sistēmas izolācijā. Darbojoties dzinējam, motora telpā no smidzināmās pudeles rada migliņu (līdzīgus apstākļus, kā braucot pa slapju ceļu). Ja dzinēja darbība kļūst neritmiska, tas liecina, ka vados vai vāciņā ir mikroplaisas. Lai uz laiku glābtu situāciju, aizdedzes sistēmu var hermetizēt ar aerosolu, kas atgrūž ūdeni (autoķīmijas ražotāji piedāvā Ignition Sealer, Wire Dryer, Silicon Spray u. tml.), taču jāapzinās, ka bojātās detaļas galu galā tomēr vajadzēs nomainīt.

# Akumulators

Apkopē lietderīgi apmīļot arī akumulatoru. Vislabāk to atvienot un izņemt ārā. Tā ērtāk varēsiet ar sausu lupatiņu noslaucīt korpusu un notīrīt apsūbēt sākušās klemmes. Jāiztīra arī pienākošo vadu spailes. Lai akumulatora klemmēm nodrošinātu labāku kontaktu un aizkavētu oksidēšanos, tās vēlams apstrādāt ar litolu vai citu speciāli šim nolūkam paredzētu ziedi. Ja, rītos startējot, mašīnas akumulators sāk izrādīt noguruma pazīmes, tas nozīmē, ka jālūko pēc jauna. Jūs, protams, varat autoservisā vai pie ciema elektriķa pārbaudīt spriegumu, diemžēl iegūtie mērījumi nesniegs informāciju, vai akumulators spēs vai nespēs izvilkt nākamo ziemu. Ja patiešām gribat par to pārliecināties, esiet pacietīgs, un laiks parādīs...

# Lai redzētu ceļu

Varbūt vasarā, ekonomējot laiku vai līdzekļus, logu apskalošanas šķīduma bāciņā biežāk lējām ūdeni. Tagad aukstā laikā atkal vajadzētu palielināt mazgājamā līdzekļa koncentrāciju (skatīt izgatavotāja receptūru uz koncentrāta pudeles). Pirmkārt, tas uzlabos logu tīrīšanas efektivitāti, otrkārt, vēlāk sala laikā novērsīs šķīduma sasalšanu.

Arī logu tīrītāju slotiņas nolietojas, izkalst un kļūst vecas, tāpēc periodiski – parasti pēc gada vai diviem – jāmaina. Šis nav gadījums, kad vajadzētu taupīt, jo no to funkcionalitātes var būt atkarīga gan vadītāja, gan viņa pasažieru drošība. Ja pamanāt, ka birstējot slotiņas uz stikla zīmē ornamentus, tad pienācis laiks iegādāties jaunas.

# Ziemas riepas

Vai neesat aizmirsuši, ka no 1. decembra automašīnai jābūt apautai ziemas riepās? Taču būtībā nevajadzētu nogaidīt līdz pašām novembra beigām. Latvijas klimatiskajos apstākļos jau oktobrī salnas ir visai ikdienišķa parādība, tāpēc laikus jāsāk lūkot ne tikai pēc silto drēbju kārtas, bet arī pēc ziemas riepām. Lieta tāda, ka vasaras riepu protektora gumija ir konstruktīvi cietāka. Tā paredzēta ekspluatācijai silta laika apstākļos. Savukārt, kad vides un ceļa temperatūra pazeminās zem 10 – 12 °C, vasaras riepu protektors kļūst pārlieku ciets, kā dēļ ievērojami pasliktinās tā saķeres īpašības. Turpretī ziemas riepu gumijas sastāvs un uzbūve ir speciāli izstrādāti darbam zemā temperatūrā. To protektors spēj saglabāt apmierinošu elastību visnegantākajā ziemas salā. Tādējādi modernās ziemas riepas ne tikai dūšīgi rokas pa sniegu, stingri turas uz ledus, bet nodrošina apmierinošas gaitas īpašības arī uz tīra (sausa un slapja) asfalta.

Ziemai raksturīgi ļoti daudzveidīgi un sarežģīti braukšanas apstākļi, tāpēc nav iespējams viens universāls risinājums – absolūti labākā riepa. Iegriežoties autoveikalā, nepieredzējušam pircējam no firmas zīmju daudzkrāsainības reizumis pat galva noreibst. Turklāt vēl katra zīmola piedāvājumā ir vairāki atšķirīgi ziemas riepu modeļi... Tas nav tikai tādēļ, lai pircējs varētu izvēlēties savai gaumei un dvēseles noskaņojumam piemērotāku protektora rakstu. Katram modelim ir sava specializācija. Tie cits no cita atšķiras ne tikai ar protektora zīmējumu, bet arī tehnoloģiski – ar gumijas sastāvu un konstruktīvo uzbūvi, kas nosaka konkrētās riepas slodzes un ātruma indeksus, tātad arī izmantošanu dažādām automašīnu kategorijām, kā arī atšķirīgiem ceļu un ekspluatācijas apstākļiem. Nebaidieties parādīt savu nekompetenci šajā jomā. Nopietnās firmās strādā zinoši pārdevēji – profesionāļi, kas vajadzības gadījumā jums neliegs savu padomu.

## Kutelīgais radžu jautājums

Oponenti nebeidz lauzt šķēpus par tēmu: riepas ar vai bez radzēm. Katrai pusei pa ķērienam ir savi argumenti, taču objektīvi spēcīgākais no tiem varētu būt Skandināvijas zinātnieku vairāku desmitu gadu garumā veikto pētījumu rezultāts, kas liecina par labu radžotajām riepām, kas pierāda, ka to efektivitāte uz ledus ir par 10 procentiem augstāka nekā neradžotajām riepām. Katram pašam jāizvērtē, vai viņš ir gatavs maksāt ar šo drošības rezervi par nelielu komforta piedevu; bezradžu riepu vienīgā reālā priekšrocība ir mazāks rites troksnis.

Radžoto riepu lietošanai gan ir vēl viena ēnas puse. Vairākumā Rietumeiropas valstu, t. i., uz rietumiem no Lietuvas, kur novērojamas galvenokārt salīdzinoši mīkstas ziemas, to lietošana ir aizliegta. Tātad, ja ziemā paredzami izbraukumi pa Eiropu, tomēr jāizvēlas bezradžu riepas.

2005. gada ziemas riepu jaunumi

Bez radzēm

Goodyear Ultra Grip 7

Jaunākais Goodyear high performance produkts UG 7 parādījis spīdošus rezultātus un saņēmis augstāko vērtējumu vācu autokluba ADAC ziemas riepu testos. Eksperti Ultra Grip septīto paaudzi raksturo kā ļoti sabalansētu riepu, kam raksturīga izcila veiktspēja visdažādākajos ziemas apstākļos. Tās spēcīgākais arguments ir maksimāli droša vadāmība. Oriģinālā šūnveida protektora konstrukcija, kam izmantota Goodyear izstrādātā 3D-BIS pašbloķējošo trīsdimensiju lameļu tehnoloģija, nodrošina teicamu riepas veiktspēju visdažādākajos ziemas ceļu apstākļos – gan sniegā un uz ledus, gan uz slapja un sausa asfalta seguma. Izteikts V veida protektora zīmējums nodrošina efektīvu sniega putras un ūdens drenāžu. Pilnveidotais polimēru gumijas sastāvs ļauj saglabāt lielisku saķeri plašā temperatūras diapazonā.

Continental ContiWinterContact TS 800

Jauns frikcijas riepu modelis, paredzēts mazās un kompaktklases automobiļiem (tiek piedāvāts izmēru diapazonā no 13 līdz 15 collām). Jaunajam WinterContact ir atraktīvs virzienprotektora raksts un oriģinālas bišu šūnu formas lameles. Continental inženieri lepojas, ka šai riepai lielā mērā izdevies atrisināt konfliktu starp nodilumu un uzvedību uz slapja ceļa. Salīdzinājumā ar iepriekšējo modeli TS 780 jaunajai TS 800 par 5% uzlabota nodilumizturība un bremzēšanas efektivitāte. Turklāt, pateicoties uzlabotai riepas profila šķērseniskajai stingrībai, izdevies paaugstināt arī gaitas stabilitāti. Būtiski, ka jaunā modeļa cena saglabāta tādi pati kā priekšgājējam.

Gislaved EuroFrost 3

Kā varat nojaust no nosaukuma, EF 3 modelis orientēts uz maigākiem ziemas apstākļiem. No vienas puses, tas nozīmē, ka riepa labi darbojas, braucot pa tīru (notīrītu) ceļu, kā arī slapju asfaltu, kas ir itin bieža parādība Centrāleiropas ziemā, no otras puses – protektoram izmantots cietāks gumijas sastāvs, kas nodrošina riepai pagarinātu darba mūžu. Tas varētu šķist pievilcīgi tiem autobraucējiem, kuri ziemas riepas mēdz lietot arī vasaras sezonā. Turpretim īsteni ziemas braucēji droši vien labprātāk izvēlēsies vai nu ziemeļu alternatīvu SoftFrost 2, vai radžoto NordFrost 3.

Gislaved riepas tradicionāli bijušas kā saprātīgs kompromiss starp cenu un kvalitāti, taču būtībā ļoti pozitīvā imidža dēļ tās tiek uztvertas kā premium kategorijas riepas.

Vredestein Wintrac 4 Extreme

Iepriekš Vredestein vasaras riepu izveidē izmantoja dizaina lielmeistara Džudžaro pakalpojumus, bet pērnruden tirgū debitēja Wintrac Extreme, kas bija pirmais ziemas riepu modelis, kam protektors veidots Italdesign studijā. Skeptiķiem par lielu pārsteigumu, bez pievilcīga dizaina riepai piemita arī lieliska veiktspēja, un testos tā līdzvērtīgi konkurēja ar labākajiem high performance produktiem. Tagad holandiešu kompānija uz Wintrac Extreme bāzes radījusi evolūcijas produktu Wintrac 4 Extreme – ziemas riepu apvidus automobiļiem. Stingrām līnijām veidots W veida zīmējums veicina protektora pašattīrīšanos un nodrošina riepai maksimālu saķeri un stabilu gaitu gan uz slapja asfalta, gan dubļos, gan sniegā, turklāt pazemina rites pretestību un trokšņu līmeni.

Champiro WT-AX

Champiro firmas nosaukums Latvijas tirgū pazīstams nu jau četrus gadus. Tas ir ļoti ambiciozs un strauji progresējošs Indonēzijas riepu ražotājs, kura produkciju Eiropas tirgū izplata vairāki lielie auto rezerves daļu un aksesuāru vairumtirgotāji. Champiro ziemas riepu protektori tiek izstrādāti sadarbībā ar Nokian speciālistiem.

Jaunajai budžeta klases riepai WT-AX ir asimetrisks protektora zīmējums. Masīvo, lameļoto ārmalas bloku uzdevums ir uzlabot vadāmību līkumos, savukārt nepārtrauktā centrālā riba nodrošina gaitas stabilitāti un vadāmību. Šis modelis paredzēts ne tikai mazās klases, bet arī ģimenes automašīnām. Pieejams izmēru diapazonā no 14 līdz 17 collām.

Ar radzēm

Michelin X-Ice North

Speciāli ziemeļu reģioniem izstrādāts riepu modelis. Prezentējot X-Ice North, Michelin pārstāvji paauda lepnumu par to, ka šīm riepām uz apledojuša ceļa, lai samazinātu ātrumu no 25 km/h līdz 5 km/h, vajadzīga par četriem metriem īsāka distance nekā vairākumam tiešo konkurentu. Četri metri ir gandrīz pilns mašīnas garums. Tas ir nenoliedzami iespaidīgs rādītājs. Šādu efektu Michelin speciālistiem izdevies panākt, pateicoties optimizētam radžu izvietojumam riepā. Turklāt radžu smaiļu garums pagarināts par 0,2 mm (salīdzinājumā ar citu konkurentu piedāvāto). Lai izvairītos no to izkrišanas, radžu pamatne iestrādāta speciāli pastiprinātā gumijas pamatnes slānī. Turklāt X-Ice North bruņojumā ir dinamisks V veida protektora zīmējums, kas efektīvi strādā uz sniegota ceļa, šķīdonī, kā arī uz slapja asfalta, un, protams, oriģinālā Tri-Activ-Sipes lameļu tehnoloģija, kuras uzdevums ir nodrošināt riepai efektīvu saķeri sniegā un uz ledus.

Continental ContiWinterViking 2

Pilnīgi jaunas konstrukcijas briljantveida radzes (šāds apzīmējums radies, pateicoties radzes galviņas šķautņainajai formai) ļāvušas ievērojami uzlabot riepu darba spējas uz apledojuša ceļa, tostarp palielināt bremzēšanas efektivitāti par 11% salīdzinājumā ar tradicionālajām apaļajām radzēm. Īpaši ciets gumijas pamatnes materiāls, kā arī radžu specifiskā forma nodrošina tām ilgmūžību un vienmērīgu nodilumu.

Bez unikālajām radzēm WinterViking sērijas jaunais modelis ir vēl vairāki neparasti risinājumi. Šī ir pirmā radžotā riepa, kam izveidots asimetrisks protektora zīmējums. Tā galvenais uzdevums ir uzlabot automobiļa gaitas īpašības dinamiskos braukšanas režīmos. Pateicoties stingri saistītām lamelēm masīvajos sānu blokos, uzlabota riepas saķere uz sniegota ceļa. Izteikti spēcīga gareniskā josla protektora vidusdaļā nodrošina automobiļa gaitas stabilitāti un precīzas stūres reakcijas. Dziļas garenrievas veicina ūdens un sniega putras aizvadīšanu no riepas atbalsta laukuma, mazinot akvaplanēšanas risku.

Kleber Kapnor 5

Šoziem tirgū nonākusi Kleber radžoto riepu sērijas Kapnor piektā evolūcija. Zīmīgi, ka jaunais modelis savas veiktspējas ziņā atkal ir ievērojami pārāks par priekšgājēju. Pateicoties gumijas sastāva izmaiņām, jaunai – W veida – protektora rievojuma struktūrai, kā arī astoņu rindu radžu izvietojuma shēmai, Kleber izdevies panākt būtisku progresu vadāmībā uz slapja ceļa un sniega putrā. Atzīmēšanas vērta ir riepas pārliecinošā uzvedība gan sniegā, gan arī ledus. Kapnor 5 tiek piedāvāts izmēru diapazonā no 13 līdz 16 collām ar ātruma indeksu Q (160 km/h).

Nankang SW-5

Uzņēmums Latakko līdztekus plaši pazīstamam High Performance zīmolam Pirelli piedāvā arī lētāku marku riepas. Šoruden firmas sortimentā parādījies jauns nosaukums – Nankang. Tā ir Taivānas kompānija, kas piedāvā budžeta klases riepas par visnotaļ pievilcīgām cenām. Šajā gadījumā atšķirībā no lielākās daļas lielveikalos atrodamajām mistiskas izcelsmes lētajām riepām markai ir savs tirdzniecības pārstāvis, kas atbild par produktu kvalitāti un uzņemas visas garantijas saistības. Ziemas sezonai Nankang piedāvā SW-5 – radžojamu ziemas riepu modeli mazās un vidējās klases automašīnām. Riepas pieejamas izmēru diapazonā no 14 līdz 16 collām.

Pamatfaktori, kas ietekmē riepu ilgmūžību

Faktori, kas negatīvi ietekmē riepu derīguma termiņu:
-> braukšanas ātrums un apstākļi – nelīdzeni ceļi, strauji uzrāvieni, bieža un intensīva bremzēšana var ievērojami samazināt riepu kalpošanas ilgumu (piemēram, braucot ar 120 km/h, riepa nolietojas divreiz ātrāk, nekā braucot ar 70 km/h);
-> temperatūra – riepas nodilumizturība lielā mērā ir atkarīga no gaisa un ceļa temperatūras brauciena laikā;
-> pārslodze – ja riepu slogojums (transportējamā masa) pieaug par 20%, to kalpošanas ilgums samazinās par 30%;
-> zems gaisa spiediens riepās – ja spiediens pazeminās par 20% zem normas, riepas mūžs sarūk par 30%;
-> triecieni – ietvju apmales, asas bedres, akmeņi un citi šķēršļi var izraisīt riepas bojājumus, kuru sekas nav pamanāmas uzreiz.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!