Marta sākumā uz divām nedēļām izstāžu kompleksu Palexpo Ženēvā bija aizņēmis gadskārtējais starptautiskais spēkratu šovs Salon International de l'Auto ­ nozīmīgākā ikpavasara automobiļu un tehnikas izstāde Eiropā.
Tā nu iegājies, ka Ženēvas izstāde ir auto industrijas gada nozīmīgākais pasākums Eiropā. Ar to it kā sākas autodzīves pavasaris. Tāpēc arī automobiļu ražotāji šeit neitrālā teritorijā (Šveicē nav savas nacionālās autorūpniecības), mēģinādami cits citu pārspēt ārišķībā, cenšas izrādīt visus aktuālos jaunumus, ko paredzējuši laist tirgū šajā modeļu gadā, kā arī atklāj savas ieceres un ambīcijas tuvākajā nākotnē. Mēdz skarbi jokot, ka to, kuru nav Ženēvā, nav vispār...

Šopavasar izstādē piedalījās 900 firmas no 30 pasaules valstīm. Protams, publikas uzmanības saulītē kā allaž gozējās automobiļu ražotāju kompānijas ar saviem daudzkrāsainajiem un žilbinošajiem jaunumiem ­ statistika reģistrējusi Ženēvā 53 globālas un 18 Eiropas mēroga jaunu modeļu pirmizrādes. Taču paralēli adekvāti pelnītu interesi izpelnījās arī dažādi aksesuāru, komplektējošo detaļu un aprīkojuma ražotāji, tūninga darbnīcas un citi autopasaules otrā plāna spēlētāji.

Kā izrādās, divu nedēļu laikā Ženēvas autoizstādi apmeklējis rekordliels apmeklētāju skaits (tas aug ar katru gadu) ­ aptuveni 747 tūkstoši cilvēku, kas ir par 17 tūkstošiem jeb 2,5 procentiem vairāk nekā pērn. Tradicionāli gandrīz piektā daļa apmeklētāju bija speciālie viesi ­ dažādu nozaru speciālisti, arī plašsaziņas līdzekļu pārstāvji.

Cienīgs reveranss vēsturei

Šoreiz Ženēvas izstādei, kam bija dots zīmīgs tematisks nosaukums 100 Years of Motoring Progress, tika atzīmēta dubulta jubileja: pirmkārt, tika svinēta Šveices nacionālā spēkratu šova simtā gadskārta, otrkārt, 75. gadadiena, kopš tas norisinās starptautiskas autoizstādes statusā. Šim notikumam par godu izstāžu kompleksā bija atvēlēta speciāla halle, kur interesentiem tika piedāvāta iespēja iepazīties ar retrospektīvu fotouzņēmumu un dokumentu kolekciju, kas ļāva gūt ieskatu aizvadītajos simts gados. Turklāt aplūkošanai bija izlikti arī vairāki interesanti antikvāri eksponāti ­ vēsturiski nozīmīgi automobiļu modeļi, kas kāpienu slavas zenītā sākuši tieši ar pirmizrādi Ženēvas izstādē.

Par godu Ženēvas šova jubilejām vēsturisks akcents bija manāms vai katra (vismaz Eiropas) autoražotāja stendā.

2005. gada kabriolets

Tradicionāli Ženēvas izstādē tiek noteikts gada kabriolets, un šogad Cabrio of the Year 2005 titulu ieguva Nissan 350Z Roadster.

Tituls Cabrio of the Year tituls tiek piešķirts kopš 1994. gada, tātad šopavasar jau 11. reizi. Starptautiskā neatkarīgu ekspertu žūrijā jeb tā sauktajā Comité Cabriolet ietilpst 19 auto žurnālisti no 11 pasaules valstīm. Galvenie kritēriji, pēc kuriem tiek izvērtēti pretendenti, ir dizains, ergonomika, tehnoloģiskās novitātes, kā arī cena, kas nedrīkst pārsniegt 38 000 eiro, turklāt auto pirmizrādei jānotiek tieši Ženēvas auto šovā. Šoreiz konkurence gada kabrioleta nominācijā nebija sevišķi liela. Nissan 350Z Roadster pārspēja divus citus japāņus ­ Mazda MX-5 un mazuli Mitsubishi Colt Coupe-Cabrio.

Atgādinām, ka pērn titulu ieguva Opel Tigra TwinTop.

Jaunumu serpentīns

No vecās pasaules skatpunkta Ženēvas jaunumus izvērtējot, viena no pēdējā laika autopasaules attīstības pamanāmākajām tendencēm ir spēcīga amerikāņu ofensīva. Piemēram, General Motors Amerikas nodaļa ilgāku laiku īpaši nelikās zinis par okeāna šo krastu, visas aktivitātes atstājot tikai savu Eiropas meitasuzņēmumu ziņā, taču tagad situācija ir mainījusies. Vispirms jau kopš pagājušā gada ar Chevrolet zīmi Eiropas tirgū tiek tirgots korejiešu Daewoo. Tā ir tautas klase. Taču ar nākamo gājienu jeņķi gatavojas ievest Eiropā Cadillac zīmolu. Pirmā šā pavasara lakstīgala ir uz Saab 9-3 bāzes topošais sedans BLS.

Pēc visa spriežot, aktivizējies ir arī otrs amerikāņu milzis Chrysler, kas gatavojas ierasties Eiropā ar Dodge marku. Ženēvā bija izstādīts ļoti ambiciozs pieteikums kompaktklasei Caliber.

Savas pozīcijas vecajā kontinentā ļoti aktīvi turpina nostiprināt japāņi. Lexus ar lepnumu izrādīja sportisko hečbeku IS (pagaidām gan tikai konceptauto) ­ ļoti atraktīvu Audi A4 un BMW 3. sērijas konkurentu. Honda bija sagatavojusi sava flagmaņa Legend Eiropas versiju.

Tomēr vietējie ražotāji kārtējo reizi spēja nepārprotami apliecināt, ka nepavisam vēl negatavojas padoties un ka viņu arsenālā sagatavots ne mazums spēcīgu trumpju: Mercedes-Benz B klase, jaunās paaudzes VW Passat, Opel Zafira II, Fiat Croma, Seat Leon, Škoda Yeti un vēl daudz citu, ne mazāk krāsainu un interesantu jaunumu. Nu kā jau vienmēr Ženēvā ­ autojaunumi divu nedēļu garumā. Tur bija, ko redzēt... Ja kaut kādu iemeslu dēļ šis krāšņais šovs jums ir gājis secen, vismaz daļēji to varēsiet kompensēt vietējā Baltijas mēroga spēkratu izstādē Auto 2005, kas norisināsies no 19. līdz 24. aprīlim Ķīpsala

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!