Diez vai šogad bija daudz ekstrēmistu, kas, spītējot sniegam un salam, marta sākumā steidza savus spēkratus pāraut vasaras riepās (Ceļu satiksmes noteikumi taču pieprasa obligātu ziemas riepu lietošanu tikai no 1. decembra līdz 1. martam). Kā visās jomās, arī šajā ir jāzina īstais laiks. Un tagad tas patiešām ir klāt. Tieši tāpēc NEXT piedāvā jums iepazīties ar šā pavasara riepu tirgus spilgtākajiem jaunumiem.
Jau pierasts, ka riepu ražotāju un tirgotāju galvenās aktivitātes, tostarp reklāmas jomā, saistītas ar augstākās kvalitātes kategorijas jeb Ultra High Performance (UHP) riepām. To izgatavošanai taču tiek ziedoti milzu resursi, izmantotas vismodernākās tehnoloģijas un progresīvākie materiāli, un, protams, katrs jaunais riepu modelis parasti izdodas vismaz par mata tiesu pārāks par iepriekšējo un kaut kādā jomā noteikti interesantāks par konkurentu jaunumiem. Tomēr vajadzētu saprast, ka līdzīgi, kā tas ir ar jebkurām modes precēm, iegādājoties kādu pavisam svaigu, bet jau dažādos spēkratu medijos milzīgi saslavētu jaunumu, pircējs brangi pārmaksā par tā aktualitāti. Tāds nu ir reklāmas maģiskais spēks...

Veiktspējas deķītis

Lai uzskatāmi parādītu jauno riepu priekšrocības, bieži vien tiek izmantots oriģināls grafiskais zīmējums, kas ilustrē to veiktspēju vai, precīzāk sakot, veikto uzlabojumu dēļ iegūto efektu (nosacītās vienībās vai procentos) salīdzinājumā ar citu, piemēram, iepriekšējās paaudzes modeli. Kā redzams, katram kvalitatīvajam kritērijam šajā koordinātu sistēmā ir atvēlēta sava ass, bet kopējais zīmējums atgādina tādu kā daudzstūrainu deķīti. Tā asākie stūri norāda uz konkrētās riepas veiktspējas progresu kādā jomā, proti, mērķtiecīgā darbā vienam modelim izdevies ievērojami uzlabot taisnvirziena gaitas stabilitāti, otram – augstu bremzēšanas efektivitāti, trešajam – teicamas akvaplanēšanas īpašības u. tml.

Grafiks
Akvaplanēšana
Vadāmība uz slapja ceļa
Noturība slapja asfalta aplī
Bremzēšanas efektivitāte uz slapja ceļa
Trokšņu līmenis
Rites pretestība
Vadāmība uz sausa ceļa
Noturība sausa asfalta aplī
Bremzēšanas efektivitāte uz sausa ceļa
Nodilumizturība
Gaitas komforts

Vasaras riepu priekšrocības □ Mazāka rites pretestība
□ Uzlabota gaitas stabilitāte
□ Precīzākas stūres reakcijas
□ Palielināta bremzēšanas efektivitāte
□ Zemāks trokšņu līmenis
□ Degvielas ekonomija
□ Ilgāks ekspluatācijas laiks

Vēl efektīvāks kontakts

Kompānijas Continental inženieri izstrādājuši savas Ultra High Performance (UHP) kategorijas riepas ContiPremiumContact otro paaudzi, kas tā arī tiek marķēta ar indeksu 2. Jaunajai riepai ir atšķirīga protektora konstrukcija. Tā nozīmīgākais elements ir oriģināls trīsdimensiju rievojums. Protektora rievām ir raksturīgas stāvas un uzsvērti asas sānu malas. Ražotājs apgalvo, ka tās darbojas pēc logu tīrītāju principa, proti, aso šķautņu uzdevums ir pārspiest ūdens plēvīti.

Savukārt vairāki plati garenvirziena kanāli veicina strauju ūdens izspiešanu no riepas atbalsta laukuma. Tādējādi tiek panākta droša saķere, kā arī ievērojami uzlabota bremzēšanas efektivitāte uz slapja seguma. Otra novitāte ir paaugstināta gumijas bloku stingrība. Pateicoties tai, izdevies nodrošināt lielisku gaitas stabilitāti un bremzēšanas efektivitāti uz sausa seguma. Bet speciāli izveidots masīvāku, blīvi sagrupētu bloku gredzens, kas ieskauj riepas iekšējo plecu, rūpējas par vadības precizitāti. Turklāt, kas ļoti būtiski, rti t riepas kalpošanas mūžu. šāda jaunā protektora konstrukcija nodrošina prognozējamas reakcijas arī kritiskās slodzēs, piemēram, ekstremāli bremzējot vai strauji apbraucot šķērsli. Bez jau pieminētajiem efektiem konstruktoriem izdevies samazināt rites pretestību. Trešās paaudzes silīcija maisījuma izmantošana ļāvusi pagarināt riepas kalpošanas mūžu.

Jaunās ContiPremiumContact 2 tiek piedāvātas izmēru diapazonā no 14 līdz 19 collām un ātruma indeksu no T (190 km/h) līdz Y (līdz 300 km/h).

Pagaidām ātrāku nav

Jaunākais Continental ContiSportContact 2 sērijas flagmanis, kas tiek marķēts ar paplašinājumu Vmax, iemieso visjaunākās tehnoloģijas riepu ražošanas un projektēšanas industrijā. Tā ir pirmā sērijveida riepa, kas paredzēta ātrumam līdz 360 km/h (!).

Speciāli sportistiem Kompānija Dunlop pērn nomainīja savu iepriekšējo modeli SP Sport 9000 ar jaunu UHP kategorijas riepu – SP Sport Maxx. Un tā jau pirmajā sezonā izpelnījās skaļas uzslavas par savām ekspluatācijas īpašībām. Kā var noprast no ambiciozā nosaukuma, SP Sport Maxx ir orientēta uz dinamiskiem luksusa klases un sportiskiem automobiļiem. Tāpēc arī tā tiek piedāvāta ātruma indeksu robežās no V (240 km/h) līdz Y (300 km/h).

Riepas protektora zīmējumam izmantota Dunlop patentētā Multi Radius Tread tehnoloģija. Tā pirms nokļūšanas ikdienas lietošanā vairākus gadus tika izmēģināta vācu šosejas sacensību seriālā DTM, kas ir kā ekskluzīva Dunlop testu laboratorija (Dunlop ir oficiālais DTM sacīkšu riepu piegādātājs). Oriģinālā protektora konstrukcija deva iespēju detalizēti izskaitļot riteņa kontakta laukuma parametrus. Izmantojot šo datu bāzi, konstruktori varēja panākt viendabīgu spiediena izlīdzinājumu pa visu riepas atbalsta virsmu, tādējādi viņiem izdevās uzlabot auto gaitas stabilitāti, panākt lielisku noturību līkumos un stūres reakciju precizitāti uz sausa asfalta. Savukārt dinamiskais V veida protektora zīmējums rūpējas par riepas efektīvu darbību slapjos braukšanas apstākļos, kā arī nodrošina visnotaļ apmierinošu akustisko komfortu.

Trīs vienā

Savu laiku Goodyear modeļu gammā uzcītīgi kalpojušā NCT5 vietā šopavasar stājas jaunā riepa ar visai ambiciozu nosaukumu – Excellence. Kā uzsver ražotājs, tam ar jauno produktu izdevies nošaut uzreiz trīs zaķus, t. i., panākt uzlabojumus drošības, dinamiskās veiktspējas un komforta jomā.

Patiesībā Excellence protektoram ir trīs funkcionāli atšķirīgas protektora zonas. Pirmkārt, asimetriski veidotā protektora vidusdaļa, pateicoties jaunajam polimēru gumijas sastāvam un dinamiskajai rievojuma shēmai, nodrošina par 5% labāku ūdens izkliedēšanas spēju, tādējādi ļaujot efektīvāk bremzēt uz slapja ceļa. Otrkārt, pastiprināti, turklāt blīvāk sagrupēti riepas plecu bloki spējīgi uzņemties lielāku slodzes daļu, tātad uzlabot stūres reakciju precizitāti un riepu noturību līkumos. Treškārt, paaugstināts gaitas un akustiskā komforta līmenis, ko izdevies panākt ar sānu bortu papildu izolāciju un optimizētu protektora rievojuma rakstu. Tas viss izklausās ļoti labi, taču pagaidām (vismaz NEXT rīcībā) nav testu rezultātu, kas apstiprinātu šo Goodyear uzrāvienu visās frontēs.

Austrumniecisks asums

Kumho ražotās riepas nesteidzīgi ienāk mūsu tirgū, pakāpeniski iznīcinādamas lietotāju aizspriedumus pret korejiešu produktiem. Šopavasar sortimentā parādījies jauns sportiskās sērijas Ecsta modelis SPT KU31. Tā ir UHP kategorijas riepa. Atraktīvais sānu bortu noformējums, kurā izmantota Formula 3 simbolika (Kumho ir F3 sacīkšu seriāla oficiālais riepu piegādātājs), norāda uz tās sportiskajām ambīcijām, ko apstiprina arī piedāvātais ātruma indeksu diapazons – no V (240 km/h) līdz Y (300 km/h).

Vairāki moderni risinājumi SPT KU31 konstrukcijā ļāvuši uzlabot riepas dinamiskās īpašības un drošību. Jaunākās paaudzes silīcija gumijas maisījums kompleksā ar izteiktu virzienprotektora rakstu ļāvis paaugstināt riepas veiktspēju uz slapja asfalta. Dziļie garenkanāli veicina efektīvu ūdens aizvadīšanu no riepas atbalsta laukuma, bet oriģinālie pusapaļie robiņi kanālu malās ierīkoti, lai novērstu plūsmas turbulenci. Abās plecu joslās lēzeni iegrieztas sānu rievas veicina aktīvāku ūdens izspiešanu, nodrošinot ritenim stingrāku noturību līkumos. Masīvās radiālās joslas protektora vidusdaļā palīdz noturēt gaitas stabilitāti. Lai pasargātu riteņu diskus no trotuāra traumām, riepas bortam tieši virs montāžas joslas izveidots speciāls gredzenveida paplatinājums.

Īsta eiforija

Šis ir pirmais Pirelli produkts, kas izgatavots simtprocentīgi automatizētā ražotnē, izmantojot MIRS (Modular Integrated Robotised System) tehnoloģiju. Būtiskākā modeļa Eufori@ TM novitāte ir ar speciālu gumijas lenti pastiprināti sānu borti, kas palīdz saglabāt riepas profilu pat pilnīga spiediena zuduma gadījumā. Tas ļauj braucējam riepas bojājuma gadījumā, pat nejūtot gaitas komforta un vadāmības pasliktināšanos, mierīgi sasniegt tuvāko autoservisu – ar ātrumu līdz 80 km/h var veikt līdz pat 150 km –, lai saņemtu atbilstošu tehnisko palīdzību. Eufori@ TM protektoram raksturīgi izteikti garenkanāli, kas kalpo efektīvai ūdens izspiešanai no riepas kontakta virsmas. Savukārt rupjāku un smalkāku lameļu tīklojums nodrošina labu saķeri un efektīvu palēninājumu bremzējot.

Spiedienam vairs nav nozīmes

Kompānija Michelin prezentējusi neparastu nākotnes automobiļa riteņa koncepciju Tweel. Tas ir mēģinājums atteikties no pneimatiskajām autoriepām, kuru galvenā problēma ir pastāvīga gaisa spiediena uzturēšana. Šeit tradicionālās riepas vietā uz diska tiek stiprināta speciāla konstrukcija, kas savā ziņā atgādina spieķotu velosipēda riteni. Tā visa izgatavota no stingras, izturīgas gumijas. Tā saukto gumijas spieķu – patiesībā diagonālo starpsienu – uzdevums ir noturēt riteņa rumbu centrā, kā arī amortizēt triecienus, braucot pa nelīdzenu segumu.

Konceptuālais projekts tapis Michelin America Research dizaina centrā. Sākotnēji šāda konstrukcija visdrīzāk varētu tikt izmantota militārajai tehnikai – džipiem un kravas automobiļiem. Taču eksperti prognozē, ka jau pēc gadiem desmit šis jaunums varētu tikt izmantots arī civilajā dzīvē un sākt izspiest no apgrozības pneimatiskās auto riepas.

Veltiet mirkli rezerves ritenim

Pieredze liecina, ka daudzi autovadītāji pat neatceras, kad pēdējoreiz aplūkojuši sava auto rezerves riteni. Labi, ja tas ilgāku laiku nav izrādījies vajadzīgs. Tomēr, lai nerastos nepatīkami pārsteigumi, to vajadzētu turēt darba kārtībā, t. i., vismaz pāris reižu sezonā pārbaudīt, vai riepa nav nolaidusi gaisu. NEXT atgādina, ka arī rezerves riepai jābūt vismaz minimālajam (1,6 mm) protektoram.

Kā glabāt ziemas riepas

Noņemot savu sezonu cītīgi nokalpojušās ziemas riepas, neklājas tās kaut kur pa roku galam nosviest. Rudenī taču tās atkal būs vajadzīgas.

1)Uz katras riepas ar krītu atzīmējiet tās bijušo atrašanās vietu (piemēram, KP – kreisā priekšējā, LA – labā aizmugurējā u. tml.).
2)Izskalojiet no protektora rievām dubļus un smiltis, ļaujiet riepām apžūt.
3)Atrodiet riepu/riteņu novietošanai kādu sausu, vēsu, tumšu telpu. Atcerieties, ka riepas nedrīkst būt kontaktā ne ar kādām ķimikālijām, smērvielām vai degvielu, jo visu veidu ķīmija saēd protektoru.
Riepas ar diskiem nedrīkst glabāt stāvus. Tas vajadzētu vai nu horizontāli novietot uz koka paliktņa, vai pakārt. Savukārt no diskiem nomontētās riepas jāglabā vertikālā stāvoklī, turklāt tās reizi mēnesī derētu nedaudz pagriezt, lai izvairītos no atbalsta vietas deformācijas.

Ievērojot šos vienkāršos noteikumus, jūs pagarināsiet riepu mūžu. Ja jums nav piemērotas novietnes vai iepriekš aprakstītās procedūras šķiet apgrūtinošas, meklējiet palīdzību riepu tirdzniecības un montāžas firmās. Solīdi uzņēmumi ir gatavi ne tikai ātri un kvalitatīvi veikt riepu maiņu, bet piedāvā arī nesezonas riepu glabāšanu.

Vai zināt?

Vai zināt, ka vieglās automašīnas riepa sver aptuveni astoņus ar pusi kilogramus? Lielāko daļu no šīs masas – apmēram 3,2 kg – veido dabīgā un sintētiskā kaučuka maisījums. Turklāt tās astāvā ir 2,5 kg silikātu, sodrēju, dažādu ogļūdeņražu un krīts. Vēl ir 1,4 kg tērauda, neilona, poliesteru šķiedras kordi vai kordu audums, kas veido riepas stingrības karkasu. Atlikušie 1,4 kg ir dažādi sveķi, eļļas, sērs, cinka oksīds un citas ķimikālijas, kuru uzdevums ir palīdzēt vulkanizācijas procesā, kā arī aizkavēt gumijas novecošanās un noguruma procesus.

Svešvārdu vārdnīca

UHP jeb Ultra High Performance – tulkojumā no angļu valodas nozīmē: sevišķi augsta veiktspēja. Augstākā riepu kvalitātes un cenas kategorija. Tālāk kvalitātes skalā seko HP (High Performance) un budžeta jeb tautas klases riepas.

Akvaplanēšana – stāvoklis, kad protektors vairs nespēj pilnībā aizvadīt ūdeni (dubļus, sniega putru u. tml.) no riepas saskares laukuma ar ceļu, tādējādi riepa sāk peldēt, kā dēļ auto kļūst nevadāms.

Lameles – sīkas rieviņas protektora blokos, kuras nodrošina tiem nelielu kustību

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!