Saruna ar Benitu SADAUSKU, SIA Domenikss īpašnieci, DaimlerChrysler AG Mercedes-Benz ģenerālpārstāvi Latvijā

  • Dzimusi Jūrmalā.
  • 1992. gadā absolvējusi Latvijas Universitātes Juridisko fakultāti. Studiju laikā strādājusi par sekretāri un juristi Latvijas Augstākajā tiesā.
  • Pēc studiju pabeigšanas strādāja par juristi vairākās kompānijās vienlaikus un 1994. gada kļuva par direktori uzņēmumā Ādolfs un Partneri, un vēl pēc gada nodibināja kompāniju Validus, parfimērijas un kosmētikas vairumtirgotāju un mazumtirgotāju.
  • Pēc vīra nāves 1997. gadā kļuva par SIA Domeniks aizgādni. Kopš 2002. gada ir SIA Domenikss vienīgā īpašniece.
  • Patlaban SIA Domenikss gada apgrozījums sasniedzis 11,7 miljonus latu (2003. gadā), uzņēmumā strādā 160 cilvēku.
    Ir izveidota SIA Domenikss uzņēmumu grupa, kurā ietilpst SIA Domenikss Ventspils (automobiļu remonts, auto tirdzniecība, rezerves daļu tirdzniecība), SIA Domenikss Daugavpils (automobiļu remonts, auto tirdzniecība, rezerves daļu tirdzniecība), SIA Baltijas Auto Centrs (lietoto automobiļu tirdzniecība), SIA Stars Līzings (līzinga pakalpojumi).
  • Ir arī uzņēmumu SIA Nākotnes Parks un SIA BS Īpašumi īpašniece.
  • Audzina meitu Elizabeti.

Par mersedesiem stāsta anekdotes, ka ir mersedesi un ir pārējie auto, ar tiem brauc gan ministri, gan vīri, kuriem par likumu ievērošanu labāk nejautāt. Reizēm mersedess kalpo par īpašības vārdu kādam ārkārtīgi izturīgam ražojumam, par ko nesen varēja pārliecināties, kad kāds taksometra vadītājs no Grieķijas Mercedes-Benz muzejā nodeva savu veco auto ar vairāk nekā četrus miljonus kilometru noskrējienu. Bet varbūt tas ir auto vienkārši taupīgam cilvēkam?

Veiksmes simbols

– Ja mēs pieņemam, ka luksusa priekšmets veicina, ceļ vīrieša pašapziņu, – un neapšaubāmi, ka mersedesu galvenie pircēji ir tieši vīrieši – , kā jūs kā emancipēta un gudra sieviete jūtaties, pārdodot šāda veida luksusa priekšmetus?

– Es negribētu Mercedes-Benz uzskatīt tikai par luksusa priekšmetu. Ja mēs ar luksusu saprotam novitāti, komfortu, drošību, kvalitāti, oriģinalitāti, tad, protams, ka mēs pārdodam luksusa priekšmetus. Šajā ziņā es varētu piekrist. Bet vīrieša pašapziņu… Negribētu šādā veidā dalīt pašapziņu vīrieša vai sievietes pašapziņā. Taču, runājot par pašapziņu vispār, tā ir ļoti svarīga īpašība. Un, ja kaut kādā brīdī es vai mēs spējam šo pašapziņu virzīt pozitīvā virzienā un cilvēks sāk domāt un raudzīties uz dzīvi pozitīvāk, tad tas ir jauki.

– Vai šos auto varētu uzskatīt par labklājības un personīgo ambīciju indikatoru?Ambīcijas ir laba lieta, jo palīdz attīstīt pozitīvas emocijas pret sevi un apkārtējiem. Un, ja kādam automobilis spēj palīdzēt radīt šīs pozitīvās emocijas, tad man par to liels prieks.

– Cik bieži ir bijis tā, ka, sēžot Mercedes-Benz auto, konstatējat: jā, ja tas būtu citas markas auto, es justos daudz nedrošāk!– Cik reižu bijis tā, nepateikšu, Acīmredzot braucot vienkārši nedomājam par to, jo mēs jau jūtamies droši. Varbūt tas nāk prātā kādās asās situācijās uz ceļa. Tās gan neesmu skaitījusi.

– Mercedes-Benz auto tradicionāli ir pakaļējo riteņu piedziņa. Kāpēc tā?

– Tas nav tādēļ, lai Mercedes-Benz atšķirtos no citiembrendiem, pamatā ir noteikti tehnoloģiski risinājumi. Domāju, tas ir novecojis mūsu priekšstats par to, ka pakaļējās piedziņas auto ir nedrošāki par priekšējās piedziņas auto, īpaši ņemot vērā visas modernās sistēmas – ABS*, ASR**, ESP*** un citas – , kas mūsdienās ievietotas auto. Tiem, kas nevar izlemt, lai izvēlas četru riteņu piedziņas auto.

– Vai pēdējā laikā ir novērojamas atšķirības, pēc kādiem kvalitātes kritērijiem sievietes izvēlas auto?

- Auto izvēles tradīcijas, protams, mainījušās, tāpat kā mainījusies mūsu sabiedrība. Un varbūt būtiskākā atšķirība izvēlē nav automašīnas cenā, jo cilvēki sākuši rēķināt auto ekspluatācijas izmaksas ilgākā laik posmā. Man šķiet, ka tā ir būtiskākā atšķirība. Arī mēs savā uzņēmumā esam ieviesuši vairākus speciālus pakalpojumus, piemēram, auto apkopes programmu katrā mūsu salonā nopirktā auto cenā iekļaujam apkopes izmaksas četru gadu garumā. Tas nozīmē, ka klientam četrus gadus vai līdz automobiļa 80 000 kilometru nobraukumam bez papildu samaksas SIA Domenikss nodrošina visas automobiļa ražotāja obligātās plānveida tehniskās apkopes.

– Jūs atceraties, kāds ir bijis vecākais mersedess, kuram jūsu salonā veikta tehniskā apkope?

- Četrdesmit divus gadus vecam! Tas bija 1962. gada MB 190SL.

– Kāds bija galvenais kritērijs, atbilstoši kuram sievietes izvēlējās pirkt sev auto, piemēram, pirms desmit gadiem un tagad?

- Prieks, ka pēdējos gados aug to sieviešu skaits, kas pašas sēžas pie auto stūres, un vēl lielāks prieks, ka, ņemot vērā savas vēlmes, sievietes sāk arī pašas izvēlēties sev piemērotāko auto. Nevis tikai paļaujas uz vīrieša viedokli vai tikai saņem lietošanā vīra veco automobili.

– Pircēji izglītojas?

– Protams! Laikmetā, kad pieejams internets, arī mūsu klienti ir daudz, daudz izglītotāki nekā pirms gadiem desmit.

– Cik Mercedes-Benz auto gadā Latvijā pārdod? Kuram modelim ir vislielākā piekrišana?

– Mēs šogad pārdosim aptuveni 800 auto kopā. Populārākie modeļi Mercedes Benz Actros – vilcēji, Sprinter modelis mikroautobusu klasē un E klasē auto ar benzīna dzinēju.

– Vai nav tā, ka Latvijā mazāk pērk benzīna dzinējus, nevis dīzeļus, uzskatot to par zemākas klases motoru?

– Šis stereotipis ir jau lauzts. Ir ļoti daudz klientu, kas tagad izvēlas dīzeļdzinējus. Arī mūsu dienesta auto pārsvarā ir ar dīzeļdzinējiem. Aizspriedumu, ka dīzelis nav tik labs, vairs nav.

– Un ne tik skaļš?

– Nepavisam ne! Reizēm ir tā: ja bieži sanāk mainīt auto, esmu redzējusi, ka puiši pagalmā iekāpj mašīnā un aizdomājas, paga, kas tas ir, jāizkāpj ārā palūkoties, kas tas ir par motoru, jo, salonā sēžot, to nav iespējams noteikt.

-Ar kādu mersedesu pati braucat?

– Ar E270 CDI. Dīzelis.

– Esat manuālās vai automātiskās kārbas piekritēja?

– Automātiskās. Auto parasti izmantoju, braucot no darba uz māju vai braucot uz biznesa darīšanām. Ērtāk lietot automātisko, īpaši pilsētā. Protams, ja tas ir brauciens ārpus Rīgas, reizēm ir jauki, ja vari pārslēgt ātrumus manuāli.

– Daimler Chrysler prezidents Jurgens Šremps savā uzrunā atzīst, ka sociālās problēmas ietekmē biznesu. Minot par piemēru AIDS problēmu, viņš izsakās, ka visādos veidos gan jāpalīdz jau cietušajiem, gan jāaizkavē slimības izplatīšanās. Kā Latvijā Mercedes-Benz pārstāvniecība veicina, nodrošina, rūpējas, lai dažādas sociālās problēmas neietekmētu biznesu?

– DaimlerChrysler AG tiešām iesaistās un paši iniciē daudzus vērienīgus projektus, kuru mērķis ir risināt dažādas sociālās problēmas gan konkrētas valsts, gan pasaules mērogā. Tas ir gan AIDS, gan citu slimību apkarošana, palīdzības sniegšana nabadzīgajām valstīm, slimnīcām, ļoti daudz uzmanības tiek pievērsts arī jaunatnes un bērnu problēmām.
Var risināt sociālās problēmas vai arī veikt preventīvas darbības, tas nozīmē, veidot tādus apstākļus, lai daudzie problēmjautājumi nerastos. Tieši šis preventīvais darbs ir vissvarīgākais.
Līdz ar to viens no veidiem, kā mēs Latvijā iesaistāmies sociālo problēmu risināšanā, ir darba vietu nodrošināšana un darbinieku kvalifikācijas celšana. Pašlaik Domenikss grupā strādā 171 darbinieks. Vidējais darbinieku vecums ir 30 gadi. Tas nozīmē, ka pie mums ir ļoti daudz jaunu cilvēku, kas tikko beiguši augstskolu. Daudzi jau studiju laikā ir bijuši pie mums praksē vairākas reizes un, pabeiguši studijas, atgriežas pie mums pastāvīgā darbā. Jau vairākus gadus mēs aktīvi sadarbojamies ar Latvijas Lauksaimniecības universitāti, tikko esam sākuši sadarbību ar Rīgas Tehnisko universitāti. Mēs nodrošinām studentiem prakses iespējas, apmācības, nogādājam universitātēm dažādus tehniskos palīglīdzekļus un uzskates materiālus, atbalstām dažādas pasākumus gan finansiāli, gan ar balvām.
Arī jau mūsu esošajiem darbiniekiem notiek regulāras apmācības. Uzņēmumam ir atsevišķs apmācību budžets.

– Neesat plānojuši kādu plaša mēroga akciju, piemēram, policijai uzdāvināt jaunus auto?

– Daugavpils policijai esam uzdāvinājuši trīs mikroautobusus. Pašlaik uzņēmuma iekšienē mēs nopietni apspriežam iespēju organizēt kādu konkrētu projektu bērniem. Īpaši mani satrauc tas, ka mūsu valstī ir tik milzīgs auto negadījumu skaits, kuros cieš bērni. Iespējams, jau nākamajā gadā jūs vēl dzirdēsiet par Domenikss sociālajām aktivitātēm arī šajā jomā.

– Pārstāvniecību uzdevums ir pārdot iespējami vairāk auto. Ja, piemēram, to redzeslokā uzrodas kāds zēniņš, kas varētu būt ģeniāls inženieris, vai ir iespēja viņu ieteikt kompānijas personāla daļai kā ļoti perspektīvu darbinieku arī starptautiskā mērogā?

– Mūsu uzdevums ir ne tikai pārdot, bet arī pilna spektra servisa pakalpojumi klientiem. Domeniks piedāvā arī līzinga pakalpojumu, auto atpirkumus, maiņu. Domāju, tādam talantīgam puisim būtu visas iespējas, jo DaimlerChrysler AG ir ļoti internacionāla vide un tajā strādā vairāk ārzemnieku nekā vāciešu. Protams, ir savi strikti noteikti standarti, pēc kādiem tiek izraudzīti darbinieki, taču, ja cilvēks ir pietiekami ambiciozs un viņš zina savus mērķus, kāpēc ne?
Noskaņojumam liels spēks

– Ja esat nolēmuši, ka vajadzētu atbalstīt kādu mākslinieku, piemēram, nopērkot viņa gleznu, pēc kādiem principiem vadāties? Pēc personiskās gaumes, vai arī uzklausot padomdevējus?

– Noteikti izvēlos pati.Galvenokārt izvērtēju, vai tas patiešām ir talantīgs darbs. Noskaņojumam ir liels spēks, bet tas noteikti nebūtu viens mākslas virziens – avangardisms vai impresionisms.

– Corporate social responsibility – apzināti izvēlēta rīcība, kas uzsvērta Mercedes-Benz reklāmas prospektā. Kādā fotogrāfijā redzēju, ka rūpnīcā, kur saliek auto, ir divas fotogrāfijas – vienā saliek vieglos, vienā –smagos auto. Tiesa, vieglos saliek baltie cilvēki, smagos – melnādainie, bet tas šajā gadījumā varētu arī nebūt svarīgi. Vai Latvijā Mercedes-Benz pārstāvniecībā kaut kādā veidā uzsver, ka tā nodarbina, piemēram, 500 čigānu vai ukraiņu?

– Es uzskatu, ka pārāk liela koncentrēšanās uz dzimuma, nacionalitātes atšķirībām dažādu problēmu kontekstā jau pierāda šīs diskriminācijas esamību. Mums tomēr būtiskākais ir pats cilvēks, darbinieks, neatkarīgi no nacionalitātes. Paši neesam izteikti latvisks vai kādas citas nacionalitātes kolektīvs.

– Jūsu autosalons drīz pārcelsies uz jaunām telpām. Kad tika sākta tā projektēšana, kādi bija galvenie principi, kas bija jāņem vērā?

– Pirmkārt, mēs gribējām, lai tā ir moderna ēka. Otrkārt, mūsu kompānija cenšas ieturēt noteiktus kvalitātes standartus, turklāt maksimāli augstā līmenī. Protams, Mercedes-Benz korporatīvie standarti ir diezgan strikti, tomēr ēkas un būves nav standartizētas celtnes, kā tas ir citiem ražotājiem. Tāpēc mums bija tāda iespēja, un tas ir ļoti labi. Kādā citā valstī Mercedes-Benz saloni būs atšķirīgi, bet pēc korporatīvajām zīmēm momentāni pateiksiet, ka tas ir Mercedes-Benz salons.

–>

– Stikls, lai redzētu, kas ir iekšā. Tas ir viens no mūsdienu arhitektūras pamatelementiem.

– Bieži gadījās, ka projektu tā tapšanas gaitā vajadzēja koriģēt?

– Ja ir labs sagatavošanās posms, tad pasūtītājs arī saņem to, ko vēlējies saņemt. Mūsu gadījumā projektēšanas laiks bija trīs gadi. Skiču projekta stadijā klienta un arhitekta darbs bija ļoti ciešs, jo vajadzēja izvēlēties pareizos izmērus, funkcionalitāti, dizainu. Tehniskā projekta tapšanā tas bija vairāk arhitekta darbs, savukārt celtniecības stadijā – celtnieku un būvuzraugu darbs. Tāds interesants garš process ar daudzām iesaistītām personām un mūsu gadījumā – labu rezultātu.

– Dažas kompānijas uzsver, ka, rūpējoties par apkārtējo vidi, tās savos produktos izmanto otrreizējas pārstrādes materiālus Vai kokosrieksta šķiedru izmantošana krēslu apdarē, kā tas uzsvērts Mercedes-Benz pārskatā, nevar pazemināt auto statusu? Ļoti bieži jau mēdz akcentēt, ka salonu apdarē izmanto augstas kvalitātes ādu, kas iegūta zemēs, kur lopus gana aplokos, kuru norobežošanai neizmanto dzeloņdrātis, respektīvi, lopiņš savas dzīves laikā pat gribēdams nevar pasliktināt savas ādas kvalitāti, uzduroties kaut kam.

– Mercedes-Benz vienmēr bijis tehnoloģiju priekšgalā, un nedomāju, ka kokosriekstu šķiedras pasliktinās kvalitāti.

– Itin bieži sarunvalodā Mercedes-Benz tiek lietots kā augstas kvalitātes apzīmējums, Mercedes-Benz kļuvis par īpašības vārdu – drošs, uzticams. Kā jūs varat komentēt apgalvojumu, ka Turcijā vai kaut kur citur ražotie Mercedes-Benz auto nav tik kvalitatīvi kā Vācijā ražotie? Vai šādam apgalvojumam vispār ir pamats?

– Uzskatu, ka šādam apgalvojumam nav pamata. DaimlerChrsyler AG ir pasaules mēroga uzņēmums, kas savas ražotnes centrus veido visās pasaules malās, protams, ņemot vērā arī ekonomisko izdevīgumu.
Lai izvairītos no iespējamās kvalitātes un piedāvāto pakalpojumu pasliktināšanās, pats ražotājs ir izveidojis noteiktu standartu sistēmu, un šie standarti jāievēro jebkurai ražotnei, servisam vai tirdzniecības salonam.
Arī šā gada sākumā Domenikss veiksmīgi izturēja DaimlerChrysler AG organizēto auditu, kas atzina, ka mēs atbilstam visiem Eiropas Savienības un uzņēmuma noteiktajiem kritērijiem.

– Vai jūsu dzīvē tehnoloģijas valda pār jums, vai arī nepievēršat tām pārāk lielu nozīmi?

Esmu kaut kur pa vidu. Noteikti, ka neatšķiršu visus mobilo telefonu modeļus, esnesekoju līdzi šai modei.

– Vai jums šķiet būtiskas Bluetooth vai infrasarkano staru datu pārraides iespējas?

– Man nav svarīgs pēdējā mobilā telefona modelis tikai tāpēc, ka tajā ir vairāk par divām spēlītēm. Man būtisks ir tas, kas atvieglo dzīvi, komunikāciju un palīdz darbā. Protams, ir ļoti labi, ja, izmantojot pieminētās tehnoloģijas, ar to palīdzību iespējams ātri pārraidīt noteiktu datu apjomu. Starp citu, mūsu jaunajā salonā Krasta ielā būs iespēja izmantot bezvada internetu.

– Bet kāpēc tieši Mercedes-Benz vai BMW, nevis Jaguar vai Bentley?

– Tāpēc, ka labāki auto! Un to apliecina arī mūsu klienti, kuru vidū ir arī valsts iestādes.

Daudzi internetam veltī pārāk daudz laika

– Kādas ir jūsu attiecības ar internetu? Vai esat kaut ko nopirkusi internetā?

–Neko neesmu internetā nopirkusi, bet visticamāk, ka tuvākajā laikā iegādāšos sistēmu, kas varētu manam bērnam neļaut ieiet ne visai patīkama satura interneta lapās. Tas droši vien būs mans pirmais interneta pirkums tikai tāpēc, ka veikalos to iegādāties nevar.

– Esat tik noslogota, ka internetam laika nepietiek?

– Internets ir fantastiski ērts informācijas ieguves avots jebkurā valodā un par jebkuru tematu – ziņas un jaunākā informācija jebkurā jomā – biznesā, filosofijā. Arī šopings. Bet es neesmu cilvēks, kas divas stundas dienā veltītu internetam.

– Jūs paralēli biznesam minējāt filosofiju. Ir īpašas attiecības ar šo prāta disciplīnu?

– Man patīk ētiska satura filosofija. Seneka, Blavatska, ko gan nevarētu uzskatīt par filosofi. Lai gan arī Raini savā ziņā varētu uzskatīt par filosofu.

– Kā ir ar cilvēku un viņa emocijām biznesā? Ja piekrītam uzskatam, ka sievietes ir emocionālākas, vai varat atļauties būt tāda arī biznesā? Mazs piemērs. Rietumnieki runā ar pašmāju biznesmeni, un pēkšņi kabinetā ielaižas muša. Viņš to satver un iesloga sērkociņu kastītē, kur jau spindz četri kukaiņi. Viesi ir mēmi, bet vīrs vienkārši atļāvās kādu mazu savu vājību, grēciņu – no biznesa ētikas viedokļa.

– Kāpēc es tik ilgi aizdomājos? Redziet, es vispār negribētu šeit cilvēka emocionalitāti iedalīt vīriešu un sieviešu dzimtē, tas atkarīgs no katra cilvēka, cik viņš ir emocionāls, un kādā veidā viņš būvē gan savas attiecības ar cilvēkiem, kolēģiem, gan savu biznesa sarunu. Daudz kas atkarīgs no tā, ko un kādu mērķu vārdā vēlamies sasniegt.

– Kā domājat – vai ir pieļaujams manipulēt ar cilvēkiem, lai panāktu savus mērķus?

– Es pieļauju, ka daudzi cilvēki to dara. Jautājums, kas ir psiholoģiskā manipulācija. Domāju, ka vislielākais spēks ir atklātai sarunai, protams, noteiktos biznesa sarunu rāmjos.

– Akustisko sistēmu testus parasti veic, klausītājiem neredzot, kas skan aiz priekškara. Ja pēc šādiem kritērijiem potenciālajiem pircējiem liktu izvēlēties auto, viņiem liekot iesēsties dažādos jaunos auto, kuriem aizsegtas specifiskās pazīšanas zīmes, vai, jūsuprāt, daudzi izvēlētos Mercedes-Benz? Kas tieši ir tas specifiskais, vārdos neizsakāmais, emocionālais ķeksītis, kas liek apstāties pie Mercedes-Benz auto? Salona plašums, motora skaņa?

– Jāizmēģina, es to nekas neesmu darījusi. Tas noteikti būtu interesants pasākums. Ar aizsietām acīm? Domāju, ka iesēžoties es varētu pateikt. Tas noteikti ir pats brends, un brends – tas ir simbols. Savukārt jebkuram spēcīgam simbolam ir sava enerģija, kas ir pilnīgi atšķirīga un rada šo emocionālo ķeksīti. Simbols ir veselu vērtību, sasniegumu un apzīmējumu kopums, no kura nav iespējams izdalīt kādu atsevišķu aspektu, jo tikai tas viss kopā rada šo enerģiju un spēku.

*ABS – riteņu antibloķēšanas sistēma kas neļauj riteņiem bremzējot bloķēties.
**ASR – neļauj riteņiem, sākot kustību, izslīdēt.
***ESP – elektroniskā stabilitātes sistēma, kas ļauj saglabāt taisnvirziena kustību, neļauj mašīnai līkumā izslīdēt.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!