Foto: Shutterstock

Viedā infrastruktūra un satiksme ir būtiski nākotnes "gudro" pilsētu attīstības aspekti. Arī Latvijā jau tiek domāts vai ir uzsākti vairāki ar inteliģentajām transporta sistēmām (ITS) saistīti projekti, forumā "LMT Smart Future" secināja dažādu nozaru eksperti.

"Mūsdienu pilsēta nav iedomājama bez inteliģentajām transporta sistēmām. Moderni autoceļi, attīstīts dzelzceļš un labi sakari veido drošu un ērtu vidi, kā arī palielina Latvijas konkurētspēju. Tādēļ, ja domājam par nākotni, infrastruktūrā ir jāiegulda jau šodien. Mēs šo vidi veidojam savai un nākamo paaudžu lietošanai," forumā uzsvēra inteliģento inženiertehnisko risinājumu uzņēmuma "Fima" valdes priekšsēdētājs Jānis Vilmanis.

"Latvijā ir izveidojies lielisks ietvars plašam mobilo tehnoloģiju pielietojumam: ir nepieciešamā infrastruktūra, plaša mobilo tehnoloģiju pieejamība un labas lietošanas iemaņas. Atliek vien to piepildīt ar noderīgiem rīkiem," forumā atzina "Latvijas Mobilais Telefons" valdes priekšsēdētājs Juris Binde. ""Gudro" transporta risinājumu jomā mobilajām tehnoloģijām ir būtiska joma, jo jānodrošina saziņa starp kustībā esošiem objektiem."

Lūk, daži no viedajiem risinājumiem, kas palīdz uzlabot transporta infrastruktūras kvalitāti:

Interaktīvās ceļazīmes mazina negadījumu skaitu par desmito daļu
Foto: Publicitātes foto

To, ka interaktīvi ātruma mērīšanas displeji mazina atļautā ātruma pārkāpēju skaitu un uzlabo satiksmes drošību, apliecina Lielbritānijā, Vācijā un ASV veikti pētījumi. Pēdējos gados uz Latvijas ceļiem Smiltenē, Pļaviņās, pie Katlakalna, Ādažiem, Ulbrokas, Valmieras, Salacgrīvā ir uzstādīti interaktīvi ātruma mērīšanas displeji.

Interaktīvās ceļazīmes disciplinē autovadītājus, jo draudzīgā un skaidri saprotamā veidā atgādina par atļauto braukšanas ātrumu. Proti, ja atļautais braukšanas ātrums tiek ievērots, tad pamīšus attēlotajam braukšanas ātrumam ir redzama smaidīga emocijikona zaļā krāsā. Ja braukšanas ātruma ierobežojums tiek pārsniegts, tad redzama bēdīga emocijikona sarkanā krāsā.

Svari, kas auto nosver braucot, spēj izrakstīt arī soda kvītis
Foto: Publicitātes foto

Viens no pašlaik pasaulē aktuālajiem ITS risinājumiem ir svēršana kustībā. Latvijā jau ilgstoši tiek meklēti risinājumi sekām, ko rada pārkrautu kravas automašīnu intensīva piedalīšanās satiksmē. Turklāt šādi transportlīdzekļi bieži apdraud satiksmes drošību.

Lai mazinātu autovadītāju vēlmi pārslogot kravas auto, labs risinājums ir iestrādāt svarus ceļu segumā, kas paspēj fiksēt iespējamos pārkāpumus. Modernās tehnoloģijas šobrīd ļauj ne tikai vākt statistikas datus, bet arī automātiski noteikt soda naudas pārkrauto auto īpašniekiem. Šāda svēršanas un pārkāpēju sodīšanas sistēma ieviesta Čehijā, par to nopietni domā Lietuva. Savukārt vienkāršākā sistēmas variantā sensori neģenerē soda kvītis, bet pārkāpējus novirza pārsvēršanai.

"Jutīgais" apgaismojums pie gājēju pārejām palīdz redzēt labāk
Foto: F64

Zinot bēdīgo Latvijas statistiku par ikgadēji uz autoceļiem notriekto gājēju skaitu, īpaši gada un diennakts tumšajā laikā, lielu pievienoto vērtību uz Latvijas ceļiem varētu dot samērā vienkārši, tomēr efektīvi ceļu satiksmes drošības risinājumi. Piemēram, gājēju pārejas tiktu aprīkotas a LED apgaismojumu un sensoru, kas reaģē uz gājēja klātbūtni. Proti, kamēr pāreja netiek izmantota, apgaismojums ir mazāk spilgts, bet līdzko tai tuvojas un to šķērso kāds gājējs gaismas spilgtums palielinās vismaz par divām trešdaļām. Tas pievērš autovadītāja uzmanību, un arī pats gājējs ir daudz labāk saredzams citiem satiksmes dalībniekiem.

Vienlaikus šādi sensori papildina viedo pilsētas apgaismojuma sistēmu, jo tā var iegūt informāciju par katru lampu, operatīvi risināt problēmsituācijas, kā arī regulēt apgaismojuma intensitāti. Šāda sistēma pēdējos gados ieviesta, piemēram, Liepājā.

Luksofori, kas piemērojas satiksmes plūsmai, mazinot sastrēgumus
Foto: LETA

Raita transporta plūsma un sastrēgumu mazināšana rada galvassāpes teju visām noslogotām pilsētām. Būtisks satiksmes organizēšanas elements ir plūsmai atbilstoša luksoforu darbība, ko palīdz veidot dažādu tehnoloģiju izmantošana. Tā, Jelgavā izveidotā inteliģentā luksoforu vadības sistēma ļauj sinhronizēt pārslēgšanās laiku vairākiem luksoforiem, tiem sazinoties savā starpā, savukārt pirms nozīmīgiem krustojumiem asfaltā iestrādātie detektori regulē "ilgāku" zaļo gaismu lielākās transporta kustības virzienā.

Viedie risinājumi paredz, ka informācija par ielās notiekošo tiek saņemta no pašiem autobraucējiem. "Saziņu" starp luksoforiem un šoferiem var nodrošināt arī ar viedierīču un mobilu lietotņu palīdzību, tādējādi autovadītāji var saņemt informāciju par ieteicamo braukšanas ātrumu, kas ļauj iekļauties "zaļajā" vilnī, zaļo un sarkano luksofora fāžu ilgumu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!