Foto: Publicitātes foto
Lietoto auto tirgū pieejamo spēkratu klāsts plešas no aizvēsturiskām relikvijām līdz pavisam moderniem braucamajiem, taču Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) statistika liecina, ka auto vidējais vecums pie mums ir gandrīz 13 gadu.

Par spīti vecumam, visi šādi spēkrati ir pārbaudīti "EuroNCAP" testos, tāpēc, izvēloties nākamo pirkumu, blakus zemai cenai un iespējami lētai ekspluatācijai ir vieta arī tādam kritērijam kā pasažieru drošība.

Turpinot "TopGear Latvija" aizsākto tēmu par lietoto auto drošību, "Delfi" apskata dažus no drošākajiem un nedrošākajiem auto, kas atbilst vidējā vecuma kritērijam un ir nopērkami par salīdzinoši zemu cenu.

Mazauto

Foto: Publicitātes foto

Lietoti mazauto ir vieni no lētākajiem spēkratiem, taču nelielie izmēri tos padara par viegli ievainojamu mērķi.

Viens no sliktākajiem piemēriem šajā grupā ir 12–13 gadu vecs "Nissan Micra", kura cena pašlaik nepārsniedz 1000 latu. Mazais pilsētas auto "EuroNCAP" triecientestos spēja uzrādīt vien divu zvaigžņu rezultātu. Lai arī tā kabīne netika smagi deformēta, frontālā triecientesta gadījumā autovadītājs var gūt kāju un krūškurvja traumas. Līdzīgi vājus rezultātus uzrādīja arī tādi Latvijā labi zināmi auto kā "Opel Corsa" un "Renault Clio", ko ražoja deviņdesmito gadu nogalē.

Ja kompaktie gabarīti un citas mazauto priekšrocības pircējam ir no svara, tad par līdzīgu summu – ap Ls 1000 – ir nopērkams "Peugeot 206" (2000. gada ražojums), kas "EuroNCAP" triecientestos spēja iegūt četru zvaigžņu reitingu. Tāpat četras zvaigznes nopelnīja tūkstošgades mijā ražotie "Škoda Fabia", "Fiat Punto", "VW Lupo" un "Toyota Yaris".

Mazie ģimenes auto

Foto: Publicitātes foto

Mazo ģimenes auto segmentā viens no sliktākajiem piemēriem ir 2006. gada ražojuma "Chevrolet Aveo". Auto, kas Latvijā nopērkams par aptuveni Ls 2500, "EuroNCAP" treicientestos, maigi sakot, izgāzās, nopelnot vien pusotras zvaigznes. Lai arī auto aprīkots ar četriem gaisa drošības spilveniem, tas nespēja pasargāt autovadītāju no smagām kāju un krūšu daļas traumām. Līdzīgi bēdīgas 1,5 zvaigznes uzrādīja arī deviņdesmito gadu beigās ražotie "Mitsubishi Lancer", "Nissan Almera" un "Hyundai Accent".

Ar daudz drošākiem auto tajā laikā izcēlās vairāki citi ražotāji. "Renault Megane" 1998. gadā saņēma četras zvaigznes, bet jau 2002. gada modelim tika piešķirts augstākais novērtējums ar piecām zvaigznēm. Cenu kategorijā zem Ls 2000 labu novērtējumu ar četrām zvaigznēm izpelnījās 2001. gada "Peugeot 307", "Nissan Almera" un "Honda Civic". Arī Latvijā populārie ceturtās paaudzes "VW Golf" (ražoti no 1998. gada), pirmās paaudzes "Ford Focus" (no 1999.) un "Opel Astra" (no 1999.) ir četru zvaigžņu kategorijā.

Vidējās klases auto

Foto: Publicitātes foto

Ģimenes auto segmentā "Saab", līdzīgi kā "Volvo", vēsturiski ir veidojis droša auto imidžu, taču katrā ģimenē gadās melnā avs. 1997. gada "Saab 900", kas lietoto auto tirgū pieejams par aptuveni Ls 1000, "EuroNCAP" testā spēja iegūt tikai 1,5 zvaigžņu novērtējumu. Trieciena rezultātā spēcīgi deformējās kabīnes rāmis, apdraudot pasažieru dzīvību. Tikai nedaudz labākus rezultātus, kas nozīmēja 2–2,5 zvaigznes, ieguva "Saab" laikabiedri – pirmās paaudzes "Renault Laguna", "Opel Vectra", 'Peugeot 406", "Audi A4" un "Mercedes-Benz" C-klase.

Budžetu palielinot virs Ls 1000, ir pieejami krietni drošāki ģimenes auto, piemēram, 2001. gada "Ford Mondeo", otrās paaudzes "Renault Laguna" un "Honda Accord", kas sasniedza četru zvaigžņu reitingu. Ar labākiem drošības rādītājiem nopērkami arī nedaudz jaunāki "Audi A4" un "Mercedes-Benz" C-klase, tiesa, tie ir arī jūtami dārgāki.

Apvidus auto

Foto: Publicitātes foto

Starp visiem "EuroNCAP" testētajiem aptuveni desmit gadu veciem apvidus auto un krosoveriem dramatiski sliktu eksemplāru nav, taču viduvēju triju zvaigžņu rezultātu uzrādījuši 2002. gada "Opel Frontera", "Jeep Cherokee", "Land Rover Freelander", "Suzuki Grand Vitara" un "Mitsubishi Pajero Pinin". Jāpiebilst gan, ka divi pēdējie frontālā triecientesta rezultātā piedzīvoja ievērojamu kabīnes deformāciju, palielinot traumu risku.

Gadsimta sākumā ražoto apvidnieku vidū drošākas izvēles ir "Nissan X-Trail", "Kia Sorento", "Hyundai SantaFe" vai "Honda CR-V", kas izpelnījušies četras zvaigznes. Starp lielajiem apvidus auto atrodami arī vairāki spēkrati ar piecu zvaigžņu reitingu, piemēram, 2003. gada "Volvo XC90" un "BMW X5".

Miniveni

Foto: Publicitātes foto

Minivenus to praktisko priekšrocību dēļ iecienījušas ģimenes ar bērniem, tādēļ, arī izvēloties lietotu auto, drošībai vajadzētu pievērst īpašu uzmanību.

Viens no sliktākajiem rezultātiem šajā grupā pieder 1999. gada "Chrysler Voyager", kas triecientestos spēja iegūt tikai divas zvaigznes, turklāt frontālā trieciena rezultātā "Voyager" uzrādīja sliktāko rezultātu klasē. Tikai divas zvaigznes spēja nopelnīt arī 2003. gada "Kia Carnival", bet 2,5 zvaigžņu reitings tika piešķirts 1998. gadā pārbaudītajam "Opel Sintra". Pēc neglaimojošajiem triecientestu rezultātiem un sliktajām klientu atsauksmēm "Opel" nolēma pārtraukt šā modeļa ražošanu.

Par spīti caurkrišanas gadījumiem, 2003. gads tomēr ir bijis bagāts ar drošiem miniveniem. Pirms desmit gadiem izlaistie "Renault Scenic", "Peugeot 806", "Renault Espace" un "VW Touran" uzrādīja atbilstību augstākajiem drošības standartiem. Itin droši auto atrodami arī starp mazliet vecākiem spēkratiem: 1999. gada "Toyota Picnic", 2001. gada "Nissan Almera Tino", 2001. gada "Renault Scenic" un 2002. gada "Mercedes-Benz Vaneo" triecientestus izgājuši, saņemot četras zvaigznes.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!