Foto: Publicitātes foto
Līdz ar mopēdu skaita dubultošanos pēdējos piecos gados palielinājies ne vien pārkāpumu, bet arī ceļu satiksmes negadījumu skaits, kuros iesaistīti mopēdu vadītāji. Pārgalvība, bravūra, neuzmanība un savu spēju pārvērtēšana – tie ir tikai daži no iemesliem, kas pagājušajā gadā bijuši par pamatu 131 mopēdu ceļu satiksmes negadījumam, kuros cietuši 150, bet gājuši bojā trīs mopēdisti.

Lai mazinātu šo traģēdiju skaitu, Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) sadarbībā ar Satiksmes ministriju un Valsts policiju uzsāk kampaņu mopēdistu drošībai – "Mopēds – mazs un neaizsargāts".

Šobrīd Latvijā reģistrēti vairāk nekā 23 tūkstoši mopēdu, kas ir par 25% vairāk nekā motociklu, liecina CSDD apkopotā informācija. Vienlaikus mopēdu vadītājiem par pārkāpumiem ceļu satiksmē pērn sastādīts divas reizes vairāk protokolu nekā motociklu vadītājiem.

Bieži vien pārgalvība un neadekvātā rīcība uz ceļa tiešā veidā raksturo mopēdistu attieksmi pret ceļu satiksmi, drošu braukšanu un likuma normām. "Gandrīz puse jeb 47% no visiem pērn avārijās cietušajiem ir gados jauni mopēdisti vecumā no 14 līdz 20 gadiem. Līdz ar to kopējie zaudējumi tautsaimniecībai, salīdzinot ar citām vecuma grupām, ir lielāki," norāda CSDD valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš, piebilstot, ka "liela daļa mopēdu vadītāju neapzinās savu spēju robežas, neaizsargātību un iespējamos draudus ceļu satiksmē – to, ka mopēdistam stabs ir cietāks; ātrums – bīstamāks; un krietiens – sāpīgāks. Tieši tāpēc kampaņā "Mopēds – mazs un neaizsargāts" vēlamies vērst ne tikai mopēdistu, bet arī ikviena ceļu satiksmes dalībnieka uzmanību uz to, ka – jo mazāk domāsim par drošību, jo lielāki kļūs draudi uz ceļa".

Risku un savu patieso spēju neapzināšanās bieži vien rezultējas negadījumos ar smagām un pat traģiskām sekām. "Latvijā mopēdistam risks iet bojā ceļu satiksmes negadījumos ir 24 reizes lielāks nekā autovadītājam. Eiropā vidēji šis skaitlis ir pusotras reizes mazāks – 18," skaidro satiksmes ministrs Anrijs Matīss.

Pēdējo gadu "mopēdu bilance" ir samērā skarba: ja 2009. gadā notikuši 104 ceļu satiksmes negadījumi, kuros iesaistīts mopēds, tad pērn – 131 negadījums ar cietušajiem un bojā gājušiem, no kuriem viens bijis septiņus gadus vecs zēns.

Mopēdu un motorolleru vadītāji ar katru gadu ieņem arvien stabilāku pozīciju ceļu satiksmes dalībnieku vidū – daži no tiem ir pieredzējuši vadītāji, taču lielai daļai šis ir pirmais patstāvīgi vadītais motorizētais transportlīdzeklis, tādēļ ļoti būtisks ir jautājums gan par personīgo drošību, gan arī par ceļu satiksmes noteikumu ievērošanu.

Kā liecina policijas prakse, tad negadījumi, kuros iesaistīti tieši šo transportlīdzekļu vadītāji, notiek arvien biežāk un iemesli lielākoties ir pārgalvība un savu spēku, iemaņu pārvērtēšana. "Kampaņas laikā policija pastiprināti pievērsīs uzmanību mopēdu un motorolleru vadītājiem – vai ir vadītāja apliecība, vai tiek ievērots atļautais braukšanas ātrums, vai tiek lietota aizsargķivere, kā arī vai tiek ievēroti citi ceļu satiksmes noteikumi," mopēdistu rīcību ceļu satiksmē komentē Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes priekšnieks Artis Velšs.

"Sabiedrībā valda priekšstats, ka mopēds, kura motora tilpums nav lielāks par 50 kubikcentimetriem un tā konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums nepārsniedz 45 km/h, ir puiku braucamais. Tādēļ uz to ceļu satiksmē tika vairāk attiecināti velosipēdistu noteikumi. Šobrīd, veicot mopēdu nelegālu pārbūvi – demontējot ātruma ierobežotājus, jaunieši ceļu satiksmē traucas ar ātrumu līdz pat 70 km/h. Tāpēc situācijas uzlabošanai plānojam rosināt virkni iniciatīvu, prasot lielāku atbildību no mopēdu vadītājiem. Pirmkārt, tiek plānots, ka no nākamā gada topošajiem mopēdu vadītājiem būs jākārto ne tikai teorētiskais, bet arī braukšanas eksāmens. Otrkārt, minimālo vecuma mopēda vadītāja apliecības iegūšanai rekomendējam palielināt no 14 uz 16 gadiem. Turklāt tiek plānots palielināt arī soda sankcijas par mopēdistu veiktajiem pārkāpumiem – īpašu uzmanību pievēršot mopēdu pārbūvei un braukšanas ātruma pārsniegšanai," par plānotajiem rīcības soļiem stāsta Andris Lukstiņš.

CSDD ilggadējā partnera, apdrošināšanas sabiedrības "Ergo" dati apliecina, ka ik gadu moto transporta līdzekļu izmantošana ceļu satiksmē palielinās, un diemžēl līdz ar to pieaug arī negadījumu biežums. "Analizējot pēdējo gadu statistiku, novērojams, ka motobraucēji visbiežāk negadījumos ir iesaistīti jūlija un septembra mēnešos. Negadījumu skaita pieaugums vasarā skaidrojams ar faktu, ka moto sezonas vidū braucēji kļūst pārgalvīgāki. Turpretī rudenī, par spīti sliktajai redzamībai, braucēji pārvērtē savas iemaņas braukt apgrūtinošos laikapstākļos, un līdz ar to pret savu drošību izturas nevērīgāk," komentē "Ergo" valdes locekle Ingrīda Ķirse.

Pēc apdrošināšanas sabiedrības datiem, vidējā atlīdzība cietušajiem negadījumā, kurā iesaistīts moto transports, ir 1200 LVL, taču pēdējo divu gadu lielākā izmaksātā kompensācija sasniedza 5000 LVL.

Kampaņu "Mopēds – mazs un neaizsargāts" organizē CSDD, Satiksmes ministrija un Valsts policija, atbalsta – SIA "Statoil Fuel & Retail Latvia" un apdrošināšanas sabiedrība "Ergo". Kampaņa tiek finansēta no OCTA līdzekļiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!