Foto: AFP/Scanpix
Mūsu laikos, kad cenas degvielas uzpildes stacijās lēnām, bet stabili aug, daudzi automobilisti nopietni aizdomājušies par to, kā samazināt savas transporta izmaksas.

Saskaņā ar statistiku Latvijā pieaug skaits ar vieglajiem automobiļiem, kas aprīkoti ar dīzeļdzinēju vai samērā maza tilpuma benzīna motoru. Arvien vairāk cilvēku sāk saprast, ka saprātīga ekonomēšana nav nekas apkaunojošs.

Pat ja jums ir neliels pilsētas satiksmei paredzēts automobilis, tik un tā var vēl kaut kur ietaupīt. Portāls "Delfi" piedāvā vairākus padomus, kas palīdzēs samazināt jūsu automobiļa degvielas patēriņu.

Ar ko sākas ekonomija?

Foto: Shutterstock

Regulāri pārbaudiet gaisa spiedienu automobiļa riepās! Šo procesu pietiek veikt reizi pāris nedēļās un pilnīgi noteikti katru reizi pirms garāka brauciena. Ja nezināt, kādam jābūt spiedienam riepās, paskatieties sava automobiļa ekspluatācijas rokasgrāmatā vai arī tabuliņā, kas ir autovadītāja durvju ailē. Tomēr normālam spiedienam vieglā automobiļa riepās jābūt 2,0 līdz 2,5 atmosfērām (precīzs rādījums atkarīgs no auto markas, modeļa un svara).

Divkārt zemāks gaisa spiediens riepās, nekā norādījis autoražotājs (piem., 1,2 atmosfēras) praktiski nav pamanāms ar aci (riepa izskatās kā parasti), bet automobiļa degvielas patēriņš pieaudzis jau par 10–15%, jo palielinājusies riepas rites pretestība. Tādējādi savlaicīga riepu spiediena kontrole ļaus ietaupīt ap 20 latu mēnesī, ja ar aptuveni astoņu litru vidējo patēriņu uz 100 km nedēļā nobraucat ap 500 kilometru.

Tāpat atgādinām, ka ziemas riepas vasarā izmantot nav vēlams – tas ne tikai pastiprināti deldē riepas, bet arī nedaudz palielina degvielas patēriņu.

Prātīgāk ar akseleratora pedāli!

Foto: DELFI

Bez vajadzības akseleratora pedāli pārlieku spaidīt nevajadzētu. Pirmkārt, ar automobili jāpaātrinās vienmērīgi – motoru nevajag griezt līdz maksimālajiem apgriezieniem. Degvielas ekonomēšanas nolūkos pārnesumu pārslēgt ieteicams, tiklīdz dzinējs ir sasniedzis 2000 agr./min. Ja automobilis aprīkots ar automātisko pārnesumkārbu, šis padoms tikai viens – vienkārši brauciet vienmērīgi, nespiediet pedāli grīdā!

Visekonomiskākais braukšanas režīms vairumam automobiļu ar mehānisko pārnesumkārbu – aptuveni 90 km/h ar piekto pārnesumu vai 105 līdz 115 km/h ar sesto pārnesumu, ja jūsu spēkratam tāds ir. Ar automātisko pārnesumkārbu ir sarežģītāk, jo pat daudziem mūsdienīgiem automobiļiem tam ir atšķirīgs pārnesumu skaits – seši, septiņi vai pat astoņi. Jebkurā gadījumā, ekonomisks braukšanas ātrums ir līdz 120 km/h.

Pārvaldiet manuālo pārnesumkārbu!

Interesanti, ka daudzi jaunie autovadītāji, neskatoties uz neseno autoskolas pabeigšanu, absolūti nesaprot manuālās pārnesumkārbas darbības principu un nereti tā funkcijas izmanto nepareizi. Daži, piemēram, var absolūti mierīgi braukt ar 80 km/h trešajā pārnesumā, priecājoties par dzinēja atsaucību. Ja nepiedalāties autosacīkstēs, tad tā darīt nevajadzētu. Pirmkārt, tas ir neekonomiski, bet, otrkārt, straujāk deldē tehniku.

Visekonomiskākā braukšana ar automobili būs tad, ja ceturtajā pārnesumā pārslēgsieties pie 55–60 km/h ātruma, bet piektajā – pie 65–70 km/h. Protams, tas neattiecas uz apdzīšanas manevriem un braukšanai ceļa kāpumā, kur jāizmanto augstāks pārnesums.

Nevadājiet līdzi liekas mantas!

Foto: Publicitātes foto

Ja vēlaties taupīt degvielu, tad bagāžniekā līdzi vadāt vairākas somas, veļas mazgājamo mašīnu un pārīti 20 litru kannas nebūs tā labākā ideja. Ar lieku bagāžu automobilis kļūst smagāks un attiecīgi patērē vairāk degvielas.

Speciālisti aprēķinājuši, ka viens kilograms bagāžas samazina automobiļa nobraucamo distanci ar pilnu degvielas tvertni par vienu kilometru. Tāpēc izkrāmējiet, piemēram, 20 kilogramus lieko grabažu no bagāžnieka un spēsiet ar pilnu bāku nobraukt par 20 kilometriem vairāk.

Tāpat nevajadzētu bez vajadzības uz jumta vadāt bagāžas kasti – pat jumta bagāžnieks ar vislabāko aerodinamiku automobiļa patēriņu palielinās par 10 līdz 15 procentiem.

Par ripošanu brīvgaitā strīdas pat speciālisti

Foto: F64

Šo padomu nesaņemsiet nevienā autoskolā, bet ekonomiskas braukšanas entuziasti tomēr izmanto ripošanu brīvgaitā, kas iespējams tikai automobilī ar manuālo pārnesumkārbu (automātiskajai transmisijai ripošana "N" režīmā kaitē mehānismam). Ripošanu brīvgaitā var izmantot, braucot no kalna vai vienkārši pa taisnu ceļa posmu.

Jāatceras, ka braukšana neitrālajā pārnesumā (kad riteņi faktiski ir "atvienoti" no dzinēja) ir bīstama lietainā, sniegotā vai miglas laikā, kad pastāvīgi jāsaglabā vilkme, un var radīt nelāgas sekas. Tomēr sausā un skaidrā laikā, turklāt uz tukša ceļa, ripošana brīvgaitā nav nekas slikts – tas ļauj degvielu ietaupīt ļoti būtiski.

Mūzika, lukturi un gaisa kondicionētājs

Foto: PantherMedia/Scanpix

Jāatgādina, ka jebkurš papildus elektriskais aprīkojums, kas darbojas automobilī, arī palielina degvielas patēriņu. Piemēram, gaisa kondicionētājs – par 15%; tuvās gaismas un miglas lukturi – par 10%; aizmugurējā vējstikla apsilde – par pieciem procentiem; audiosistēma – līdz pat 10%.

Tas gan nenozīmē, ka degvielas ekonomijas nolūkos jātaupa uz komforta rēķina un jāatslēdz visas iepriekšminētās sistēmas. Piemēram, gaisa kondicionētāju nevajadzētu turēt ieslēgtu pastāvīgi, bet gan izslēgt, kad salonā sasniegts vēlamais mikroklimats.

Jo dārgāk, jo lētāk

Foto: LETA

Nevajadzētu baidīties no dārgākiem degvielas veidiem, ko piedāvā uzpildes stacijas. Bieži vien degvielas patēriņš automobilim samazinās, izmantojot benzīnu vai dīzeli ar dārgākām piedevām.

Tiesa, katram automobilim vai autovadīšanas stilam šis likums nebūs piemērots, tāpēc eksperimentējiet – iepildiet 98. benzīnu 95. vietā vai ielejiet dārgo "eko-dīzeli" parastā vietā. Pēc tam sekojiet degvielas patēriņam un parēķiniet, kas ir izdevīgāks.

Stāvoklis – ideāls

Foto: Publicitātes foto

Ekonomiska braukšana nav iedomājama, ja automobiļa tehniskais stāvoklis ir slikts – visi bojājumi tā vai citādi negatīvi ietekmē arī degvielas patēriņu. Tādēļ parūpējieties, lai automobilis būtu tehniskā kārtībā, kā arī regulāri veiciet apkopes – mainiet eļļu, filtrus un aizdedzes sveces.

Nedaudz skaitļu

Foto: PantherMedia/Scanpix

Pasaulē ir cilvēki, kuriem ekonomiska braukšana ar automobili ir dzīvesveids – viņi piedalās eko-rallijos un uzstāda rekordus. Parasts automobilists ikdienā tādus rezultātus nesasniegs. Bet dažus rekordus nosauksim, varbūt tas kādu iedvesmos.

Divi amerikāņi ar standarta "Volkswagen Passat", kas aprīkots ar dīzeļdzinēju, 16 dienās nobrauca 13 071 kilometru ar rekorda zemu vidējo degvielas patēriņu sērijveida automobilim – 3,02 litriem uz 100 km.

2009. gadā kāds austrietis ar "SEAT Ibiza Ecomotive", kas aprīkots ar 80 ZS dīzeļdzinēju, nobrauca 1 562 kilometrus ar 2,9 litru vidējo degvielas patēriņu uz 100 km.

Jaunāko rekordu uzstādījuši divi norvēģi, kuri ar "Ford Mondeo" posmu no Helsinkiem līdz Oslo nobrauca ar vidēji 2,8 litriem uz 100 km.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!