Foto: DELFI.ee

Otrdien, 23. augustā, Rīgā ieradās ASV viceprezidenta Džo Baidena delegācija. Portālā "Delfi" publicētajās fotogrāfijās lasītājs Viesturs pamanīja kādu interesantu detaļu – Baidena uzņemšanai lidostā sagatavotajam limuzīnam miesassarga sēdeklim drošības josta ir piesprādzēta aiz atzveltnes.

Interesantu un savā ziņā dīvainu šo apstākli pastiprina tas, ka ASV izceļas ar ļoti augstiem drošības standartiem it visā. Lai arī fotogrāfijās nav redzams, ka tobrīd kāds šajā sēdeklī atrastos, acīmredzami to iepriekšējais lietotājs ir apzināti izdarījis vai arī pat speciāli pieprasījis šādi sagatavot viņa sēdpozīciju.

Ko dod drošības jostas piesprādzēšana aiz atzveltnes? Tikai to, ka borta datora sistēma ar skaņu nesignalizē, ka tā, pasažierim sēžot uz attiecīgā sēdekļa, nav piesprādzēta. Tā sēdēt, protams, ir ērtāk, ja nekādi negadījumi nenotiek.

Kādi ir trūkumi šādai rīcībai? Daudzi! Pirmkārt, sadursmes gadījumā pasažieris nav piesprādzējies un pat pie neliela braukšanas ātruma triecienā ar galvu atsitīsies pret salona priekšējo paneli vai vējstiklu. Ņemot vērā, ka šim limuzīnam ir bruņu stikli, caurumu ar galvu neizdauzīs, bet pamatīgu punu vai pat smadzeņu satricinājumu gan.

Otrkārt, ja uz sēdekļa sēž pasažieris un drošības josta ir piesprādzēta (kaut arī aiz atzveltnes), tad sadursmes gadījumā noteikti nostrādās drošības gaisa spilvens. Ņemot vērā, ka patiesībā pasažieris nav piesprādzējies, tad joprojām ar ķermeni lidos uz priekšu, kur pretī izšausies drošības spilvens, kas radīs nopietnas galvas traumas. Drošības spilvena nostrādāšanas algoritms ir noregulēts tā, lai visefektīvāk darbotos situācijā, kad pasažieris ir piesprādzējies un tiek noturēts noteiktā distancē no drošības spilvena. (Atkarībā no autoražotāja un tā pielietotās sistēmas drošības spilvens var arī nenostrādāt, ja pasažieris nav piesprādzējies.)

Visbeidzot, automobiļa apgāšanās vai kūleņošanas gadījumā nepiesprādzējies pasažieris var tikt izmests no spēkrata caur tā logiem un saspiests zem virsbūves. Bruņu limuzīna gadījumā tāds risks īpaši nedraud, tomēr apdraudēti tādā gadījumā tiek pārējie pasažieri, kuriem nepiesprādzētais pasažieris var uzkrist virsū un traumēt.

Tad kādēļ miesassargs izvēlas nepiesprādzēties? Visticamāk, lai saglabātu savu kustību ērtību un spētu, piemēram, ārējo draudu gadījumā ātri izkāpt no transportlīdzekļa.

Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss paredz, ka par nepiesprādzēšanos ar drošības jostu vai arī tāda pasažiera vešanu, kurš nav piesprādzējies, izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam 30 eiro apmērā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!