Foto: Reuters/Scanpix
Automobiļa akumulatora baterijas tehniskais stāvoklis ir viens no galvenajiem uzticama automobiļa nosacījumiem ziemas apstākļos. Šobrīd automobiļos visplašāk pielietotie ir svina-skābes akumulatori. Par to, kāpēc ikvienam autovadītājam ieteicams pārbaudīt sava spēkrata akumulatoru pirms ziemas iestāšanās, konsultē Latvijas autoinženieru asociācijas valdes loceklis, inženieris Valdis Veinbergs.

Pazeminoties gaisa temperatūrai automobiļa iekšdedzes motora iedarbināšana, dažādu apstākļu ietekmē tiek apgrūtināta – piemēram, motora eļļa kļūst biezāka, tādējādi pieaug motora pagriešanas pretestība, kas nozīmē, ka startera elektromotoram jāpaveic lielāks darbs, lai to iegrieztu līdz iedarbināšanai nepieciešamajiem apgriezieniem, tātad tiek patērēts arī vairāk akumulatorā uzglabātās elektroenerģijas.

Jo īpaši tas attiecas uz dīzeļa motoriem, kuros degvielas aizdedzināšana notiek ar kompresijas aizdedzes principu, kas nozīmē, ka motora cilindrā gaiss straujas saspiešanas rezultātā sakarst un tad šajā vidē tiek iesmidzināta dīzeļdegviela un tā aizdegas. Tādēļ dīzeļa motoriem spēja motora iegriešana ziemas apstākļos ir īpaši būtiska. Papildus zemās gaisa temperatūrās dīzeļa motoriem, pirms iedarbināšanas, ar elektrisku kvēlsveču palīdzību, tiek uzsildīts degkamerā esošais gaiss, kas atkal patērē akumulatorā uzglabāto elektroenerģiju.

Tātad prasības pret akumulatora veiktspēju ziemas apstākļos pieaug, bet zemās temperatūras paša akumulatora darbību pasliktina. Zemās gaisa temperatūrās ķīmiskie procesi akumulatorā norit lēnāk nekā vasarā, kā rezultātā automobiļa iedarbināšanas laikā akumulators spēj atdot ievērojami mazāk elektroenerģijas, nekā pie siltas apkārtējā gaisa temperatūras. Pie -20°C temperatūras akumulatora veiktspēja ir aptuveni par 50% mazāka nekā pie +20°C.

Braukšanas laikā tiek lietotas dažādas ziemas periodam raksturīgas automobiļa papildus elektroietaises: elektriski logu atkausētāji, sēdekļu apsilde, spoguļu apsilde u.c. Šis faktors apvienojumā ar salīdzinoši īsiem pārbraucieniem noved pie situācijas, kad braukšanas laikā automobiļa ģenerators nespēj akumulatorā atgriezt iedarbināšanas laikā patērēto elektroenerģiju. Rezultātā ar katru dienu akumulatora uzlādes līmenis kļūst zemāks, līdz kādu rītu tas ir par zemu, lai spētu izpildīt automobiļa iedarbināšanai nepieciešamās prasības.

Lai izvairītos no šādām nepatīkamām situācijām, ieteicams pirms ziemas perioda veikt akumulatora pārbaudi. Pirms akumulatora pārbaudes to nepieciešams pilnībā uzlādēt. Ar speciālu ierīci tiek pārbaudīta akumulatora veiktspēja slodzes apstākļos, imitējot automašīnas motora iedarbināšanas slodzi.

Vecākas konstrukcijas apkopjamajiem akumulatoriem, kuri aprīkoti ar korķiem, jāpārliecinās arī par elektrolīta līmeni, ja nepieciešams, tas jāpapildina, kā arī jāpārbauda elektrolīta blīvums un dzidrums. Šīs pārbaudes ievērojami samazinās nepatīkamu pārsteigumu risku, tomēr tas negarantē to, ka akumulatora uzlādes līmenis vienmēr būs pietiekams.

Jāpārliecinās arī par pareizu automašīnas ģeneratora darbību. Ģeneratora nodrošinātajam spriegumam jāatrodas 13,9V-14,5V robežās. Ja ikdienā ar automobili tiek veikti īsi pārbraucieni no vienas iedarbināšana reizes līdz nākamajai, tad periodiski (reizi divos vai trīs mēnešos) būtu nepieciešams uzlādēt automobiļa akumulatoru ar ārēju uzlādes ierīci. Šī darbība ne tikai nodrošinās maksimālu uzlādes līmeni, bet arī paildzinās akumulatora mūžu.

Jāatceras, ka veiksmīga automašīnas iedarbināšana nav atkarīga tikai no akumulatora, bet visu motora sistēmu darbības kopuma.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!