Foto: DELFI

Jāņi izraisa ceļu satiksmes negadījumus (CSNg) daudzkārt biežāk nekā Līgas, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja (LTAB) apkopotie dati par autovadītājiem un autoīpašniekiem Jāņiem un Līgām. Tādējādi LTAB dati liecina, ka jau pērn novērotā tendence saglabājas.

Pērnajā gadā autovadītāji Jāņi kopsummā ir izraisījuši 1247 CSNg, kas ir nedaudz vairāk salīdzinājumā ar 2012. gada rādītājiem, liecina LTAB dati. Savukārt autovadītājas Līgas kopsummā 2013. gadā ir izraisījušas 107 CSNg, izraisīto avāriju skaitam paliekot gandrīz nemainīgam.

Lai gan Latvijā reģistrēto autovadītāju Jāņu skaits ir nesalīdzināmi lielāks nekā Līgu, (Latvijā ir reģistrēti 32 841 autovadītāji Jāņi un 5145 Līgas, liecina CSDD dati), izrēķinot proporcionālo attiecību starp reģistrēto autovadītāju un izraisīto CSNg skaitu, redzams, ka 2013. gadā viens no 26 autovadītājiem Jāņiem vismaz reizi ir izraisījis avāriju, savukārt Līgas – tikai viena no 48.

Arīdzan autoīpašnieku kategorijā vērojams, ka ar Jāņu īpašumā reģistrētajiem auto ir izraisīti vairāk CSNg, nekā ar Līgām piederošajiem auto. 2013. gadā ar transportlīdzekļiem, kuru īpašnieki ir Jāņi, kopsummā izraisīti 778 CSNg, turpretim ar Līgu īpašumā esošajiem transportlīdzekļiem – tikai 84 CSNg.

Tādējādi, pēc visām kategorijām, Līgas var uzskatīt par apzinīgākām nekā Jāņus, neatkarīgi, vai tiek analizēti autovadītāji vai autoīpašnieki.

"Ņemot vērā, ka izraisīto negadījumu skaits ir viens no galvenajiem komponentiem, kas ietekmē transportlīdzekļa īpašnieka "Bonus - Malus" klasi, var prognozēt, ka autovadītājām Līgām ir ne tikai labāka "Bonus - Malus" klase, bet prognozējami tās arī mazāk maksās par savu OCTA polisi, tā kā "Bonus - Malus" ir viens no galvenajiem komponentiem, kas tiek ņemts vērā, aprēķinot OCTA cenu," norāda LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

"Ļoti bieži autovadītāji uzskata, ka ceļu satiksmes negadījums nenesīs nekādas būtiskas sekas, ja neskaita noteiktu summu, kura būs jāiegulda spēkrata remontā. Tomēr tas ir maldīgs priekšstats, jo tikai viens CSNg autoīpašniekam var sabojāt tā apdrošināšanas vēsturi uz 11 gadiem," uzsver Stengrevics.

"Bonus - Malus" ir transportlīdzekļa īpašnieka apdrošināšanas risku vērtēšanas sistēma, kura sastāv no 17 riska klasēm: pazemināta riska jeb "Bonus" klases no 7. līdz 17. (parasti tiek piemērots OCTA cenas samazinājums); kā arī paaugstināta riska jeb "Malus" klases no 1. līdz 5. (parasti tiek piemērota cenas piemaksa). Savukārt 6. klase jeb sākumklase, kurā automātiski nokļūst tie auto īpašnieki, kas pirmo reizi noformē OCTA polisi sev piederošajam transportlīdzeklim noteiktā kategorijā.

"Bonus - Malus" klases pārrēķins notiek reizi gadā – 15. septembrī.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!