Foto: AFP/Scanpix
Lai gan ziema autovadītājus, tāpat kā nereti ceļu tīrītājus, pārsteidz nesagatavotus, automašīna šādiem laika apstākļiem ir jāsagatavo, lai nerastos situācija, kad no rīta spēkratu tā arī nevar iedarbināt un jādodas uz sabiedrisko transportu.

Renārs Remers, "Basse motors" īpašnieks: "Cilvēki ir pieraduši ikdienā lietot centrālās atslēgas, un atslēgu slēdzenes netiek izmantotas. Laika un klimatisko apstākļu dēļ tiek sabojātas, tiek piemestas ar netīrumiem un dubļiem. Bieži vien, kad automobilis ir ilgāk pastāvējis, centrālā atslēga nedarbojas, akumulators ir pilnīgi nosēdies, mašīnu nevar atslēgt elektriski, arī sabojātās slēdzenes dēļ mehāniski nevar."

Ir speciāli izsmidzināmi un smērējami līdzekļi, ar kuriem var apstrādāt gumijas, lai durvis neaizsaltu. Tāpat ir pieejami dažādi atledotāji slēdzenēm.

Uģis Vītols, "Provento" direktors: "Katram automobilim būtu jābūt atbilstošam akumulatoram, kur varbūt daudzi grēko – "es jau tad nopirkšu lētāku vai mazjaudīgāku". Kamēr temperatūra ir plusos, tā nav problēma iedarbināt dzinēju, bet līdzko ir mīnusi, akumulatoram ir pārāk liela slodze un no rīta tas vairs nespēj iedarbināt dzinēju. Tas faktiski ir trakākais akumulatoram, kad no rīta mēs griežam atslēgu, bet tas motors lēnām griež un beigās akumulators nomirst."

Akumulatoru kapacitāte ir dažāda, tāpēc automašīnai nepieciešams tāds akumulators, kādu prasa ražotājs. Var likt arī nedaudz jaudīgāku.

Uģis Vītols: "Ļoti svarīgs parametrs akumulatoram, ko daudzi varbūt nezina un nepievērš uzmanību, ir starta strāva. Šī te starta strāva ir lielums, kas ir otrs svarīgākais pēc ampērstundām un kas arī nodrošinās, vai akumulators griezīs no rīta vai nē. Vienmēr jāņem vērā tas, ka lētāku marku akumulatoriem var gadīties, ka ir mazāka šī starta strāva nekā analoģiskam dārgākam akumulatoram. Tā ir lieta, kas ir jāatceras!"

Brīdī, kad visi ventilatori, gaismas, radio un citas ierīces, kas palīdz izlādēt akumulatoru, ir izslēgtas, un automašīna ir aizslēgta, ieteicams atvienot un pievienot akumulatora vadu un pārbaudīt, vai neparādās dzirksteles.

Uģis Vītols: "Šāda dzirkstelīte, ko sauc par strāvas noplūdi – pat kaut kādi 0,2 ampēri – var radīt situāciju, kad akumulators, ja jūs to iepriekšējā vakarā esat nopircis, tas var būt izlādējies līdz rītam. Un tas ir tikai tāpēc, ka ir šīs mīnusu temperatūras, jo akumulators pie mīnusiem jau tā lēnām izlādējas pēc definīcijas, kamēr automobilis netiek lietots, bet pie mīnusiem šī izlādēšanās ir vēl straujāka. Ja vēl jums ir kāds patērētājs, kas nav izslēdzies, tad akumulators izlādējas vēl vairāk. Un tad no rīta, lai cik tas būtu jauns, motoru vairs nevar iedarbināt. Mums ir bijuši precedenti, kad izlāde tiek atrasta, piemēram, loga pacēlāja vadības blokā."

Pastāv arī iespēja pēc auto lietošanas atvienot klemmi vai, piemēram, akumulatoru ienest siltumā pa nakti. Jāuzmanās arī, lai sveces būtu kārtībā.

Renārs Remers: "Lielā aukstumā pats daru un ieteiktu arī citiem – kvēlsveces uzsildīt divreiz. Tas ir, ieslēdziet aizdedzi līdz nodziest lampiņa, tad nešķilt klāt, bet vēlreiz izslēgt un ieslēgt aizdedzi, lai atkārtoti uzsildītu kvēlsveces!"

Īpaši aukstam laikam jāgatavojas dīzeļa dzinēja automobiļu īpašniekiem. Nereti gadās, kad uz servisiem tiek atvestas automašīnas ar sasalušu dīzeļdegvielu bākā. Veikalos var iegādāties dažādas piedevas degvielai, lai šāda problēma nerastos. Vecākiem dīzeļa īpašniekiem ieteicams iegādāties arī starta gāzi.

Uģis Vītols: "Paņemam šo starta gāzes baloniņu, paveram vaļā gaisa filtra kasti un tā mazliet iepūšam iekšā. Bet daudz nedrīkst pūst! Nu apmēram vienu vai pusotru sekundi pūšam. Labāk otrreiz pamēģināt vēl iepūst, bet ja pārpūtīsim par daudz, tad motoram būs tādi kā atsitieni."

Benzīna motoriem parasti šādas problēmas negadās.

Uģis Vītols: "Ļoti būtisks faktors, kas ir gan benzīna, gan dīzeļa dzinējiem, ir jāmaina eļļa. Ir jāmaina, nedrīkst braukt un ziemu sagaidīt ar eļļu, kura ir jau astoņus vai desmit tūkstošus kilometru nobraukusi! Pat tad, ja jūs nenobraucat vajadzīgo kilometrāžu, reizi gadā eļļa ir jānomaina pēc definīcijas."

Arī laika apstākļiem nepiemērota eļļa var traucēt ziemā iedarbināt automašīnu.

Piedāvājam noskaitīties saistīto "LETA Video" video sižetu. Spiediet peles klikšķi uz tālāk redzamā attēla, lai aktivizētu video straumējumu!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!