Kāds ir racionālais automobiļu riepu sezonāli piemērotais maiņas laiks? Vairums riepu ražotāju iesaka uz vasaras riepām pāriet tad, kad diennakts vidējā gaisa temperatūra sasniedz plus septiņus grādus pēc Celsija. Savukārt likums nosaka, ka ziemas riepu protektora dziļumam jābūt četriem milimetriem, bet vasaras – 1,6 mm. Kāpēc vasaru nebraukt vēl ar nodilušajām ziemas riepām? Šo jautājumu par vasaras un ziemas riepām skaidro LTV raidījums "Zebra".

"Būtiskākais ziemas riepu trūkums vasarā ir tāds, ka gumijas sastāvs specifiski tiek izstrādāts, lai tas spētu efektīvi strādāt un nesacietēt pie zemas gaisa temperatūras. Savukārt vasarā pie augstas gaisa temperatūras ziemas riepas gumijas sastāvs kļūst pārāk mīksts, tādējādi strauji pagarinās bremzēšanas ceļa garums un mazinās vadāmības spējas," norāda Jānis Amoliņš, "Kumho Tire" pārstāvniecības vadītājs.

"Riepu novecošanas periods ir gana lēns. Ražotāji iesaka nelietot riepas, kuras ir vecākas par 10 gadiem, bet no uzmontēšanas brīža – līdz sešiem gadiem," informē Amoliņš. Pēc viņa vārdiem, riepa starpsezonā jāuzglabā ēnainā, vēsā un relatīvi mitrā vietā.

Kādu protektora 'zīmējumu' izvēlēties

Vasaras riepām ir trīs veidu protektora "zīmējumi". Klasiskais ir simetriskais, kas vienlīdz labi darbojas gan braucot uz priekšu, gan atpakaļ. Īpaši labi tas ir piemērots, braukšanai apvidū vai bezceļos, kur pārgājība ir svarīga abos virzienos. Tāpat šāds protektora tips būs piemērots tiem, kuri brauc mierīgos apstākļos pa pilsētu vai laukiem.

Otrs vasaras riepas protektora tips ir virziena veida protektors, kas pazīstamas arī kā "lietus riepa". Daudzus patērētājus tas piesaista ar savu samērā agresīvo dizainu, norāda Amoliņš. Izteikts trūkums šāda "zīmējuma" protektoram ir tendence izdilt zāģveida, attiecīgi palielinās trokšņu līmenis un samazinās braukšanas komforts.

Tādējādi mūsdienās populārākais vasaras riepu protektora tips ir asimetriskais – riepai ir atšķirīgs ārmalas un iekšmalas protektora dizains. Šādā gadījumā ārmalas protektors vairāk atbild par braukšanu pa sausu ceļu segumu, bet iekašamas – pa slapju ceļu. Gan ražotāju pētījumi, gan neatkarīgo testu rezultāti liecina, ka mūsdienās tieši asimetriskais riepu protektora dizains ir vispiemērotākais, norāda Amoliņš.

Kā pagarināt riepu kalpošanas mūžu

Lai pagarinātu riepu kalpošanas mūžu par 10 līdz 15 procentiem, priekšējās jāsamaina ar aizmugurējām ik pēc astoņu tūkstošu kilometru nobraukuma. Tas skaidrojams ar to, ka priekšējām riepām ir lielāka slodze nekā aizmugurējām – bremzēšanas un stūrēšanas dēļ.

Tāpat būtiski sekot līdzi gaisa spiedienam riepās. Šo procesu būtu vēlams darīt vismaz reizi mēnesi un kad riepa vēl nav uzsilusi. Pareizs gaisa spiediens riepās dos arī to, ka tās protektors vienmērīgāk dils, un automobilim būs ražotāja norādītajiem datiem pietuvinātāks degvielas patēriņš.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!