Velosipēds – vienkāršākais no pārvietošanās līdzekļiem, aktīvās atpūtas aksesuārs vai sporta rīks. Katram atbilstoši viņa dzīves prasībām un interesēm savs un, protams, atkarībā no lietošanas specifikas – citāds.
Velosipēdisti ir sīksta tauta

Līdzīgi kā pirms trīsdesmit gadiem oficiālas personas pasaulē pauda viedokli, ka PSRS seksa nav, tagadējie neatkarīgās Latvijas varasvīri (un sievas), neraugoties uz civilizētās pasaules progresīvo pieredzi, noliedzoši izturas pret velobraucējiem. Mūsu vienīgais – pateicoties Alfreda Petroviča (Rubika) sportiskajai dabai un labvēlībai – astoņdesmito gadu beigās no Rīgas līdz Priedainei izbūvētais veloceliņš izskatās nolemts aizmirstībai, un laika zobs to lēnām sagrauž. Nekādas speciālas pārvietošanās iespējas velobraucējiem Latvijas pilsētu ielās pat netiek plānotas, bet ekstras, piemēram, aprīkotas velostāvvietas pie stacijām, veikaliem, skolām un citām ļaužu plaši apmeklētām sabiedriskajām vietām, varam apbrīnot tikai ārvalstīs...

Turklāt tie salīdzinoši nedaudzie velobraucēji entuziasti, kas dažkārt tomēr apņēmīgi mēģina iekļauties kopējā transporta straumē, spiesti izjust klaji nicīgu attieksmi no motorizēto satiksmes dalībnieku puses. Arī bijušā premjera Induļa Emša labi iecerētais velošovs sabiedrībā izraisīja vienīgi ironiju un skāņu smaidu. Šāda oriģināla genocīda dēļ velobraukšana kā ikdienas pārvietošanās veids mūsu dievzemītē kļuvusi visai problemātiska, un daudzi aktīvi cilvēki atteikušies no domas doties uz darbu vai uz bodi iepirkties, kā arī sūtīt savus bērnus uz skolu ar velosipēdu tieši šīs tīši izpostītās velokultūras dēļ...

Taču, kā saka, panki nemirst, Līvi ir dzīvi, un arī velobraukšanas gars tautā nepavisam nav tik viegli iznīdējams. Aptaujājot dažādus velosipēdu pārdevējus, NEXT noskaidroja, ka šajā tirgus segmentā valda aktivitāte, kas liecina: cilvēki pēdējos gados aizvien aktīvāk min pedāļus. Sportiskāk noskaņotie velosipēdisti visbiežāk dodas mauntinbaikot meža takās. Ja jūs interesē brīvdienu masu pasākumi – visa gada garumā notiek veloorientēšanās seriāls Magnēta brīvdienas, dažādi velomaratoni, krosa sacensības un citādas aktivitātes. Informāciju meklējiet internetā! Savukārt tūrisma cienītāji labprātāk izvēlas ceļot pa ārzemēm, kur viņi jūtas patiešām gaidīti. Starp citu, tepat kaimiņos – Igaunijā –atrodami marķēti un interesanti velotūristu maršruti.

Apņēmība ir galvenais, taču tehnikai ir liela nozīme

Latvijā, jo sevišķi valsts galvaspilsētā ir atrodams, ir ne mazums specializēto velosipēdu tirgotāju, kas spēj piedāvāt visu nepieciešamo katra gaumei un vajadzībām. Lai neapmaldītos plašajā piedāvājumu gammā, vispirms, protams, derētu tikt skaidrībā tieši ar vajadzībām, proti, pašam sev noskaidrot, kāds tad velosipēds jums ir vajadzīgs, bet turpmākais būs atkarīgs tikai no maciņa biezuma.

Pa savu mikrorajonu jau, protams, var braukalēt arī ar lielveikalā par 40 – 50 latiem pirktu lietuviešu pseidomauntinbaiku. Saudzīgi izturoties pret braucamrīku, iespējams, izdosies ar to pavizināties bez ievērojamiem bojājumiem pat dažas sezonas. Taču jārēķinās, ka šādas klases divritenis ar tērauda rāmi, aprīkots ar lētām, zemas kvalitātes komplektējošajām detaļām, domāts galvenokārt braukšanai pa asfalta celiņiem, un to stipri nevajadzētu īpaši mocīt apvidus takās.

Nopietni pedāļu minēji, kas iecienījuši aktīvāku braukšanu, zina, cik nozīmīga ir kvalitatīvi nokomplektēta un profesionāli sagatavota tehnika. Bet tāda vai nu jāmeklē pie specializētiem velotirgotājiem, vai arī ir otrs variants – ja jums no pleciem ir izauguši pareizie pirkstiņi, tad, piemeklējot atbilstošas detaļas, labu velosipēdu būtībā varat salikt pats. Jāsaprot, ka augstākas klases aprīkojums nodrošinās jūsu braucamrīkam lielāku slodzes izturību un precīzāku darbību, turklāt garāks darba mūžs noteikti kompensēs ieguldītos līdzekļus, proti, 400 latu vērts velosipēds arī kalpos astoņas reizes ilgāk nekā tāds, kas nopērkams par 50 latiem.

Velosipēdu iedalījums

  • Universālie jeb pilsētas
  • Tūrisma
  • Kalnu (Mountain Bike/All-Terain Bike)
  • Šosejas
  • Saliekamie
  • BMX, akrobātikas, nobraucienu (Downhill) un citādi specializētie velosipēdi

Author Introvert

Ls 1459,99 (Elkor Sport)

Tas jau ir augstas klases Cross Country divritenis. Kā varat nojaust, tas piemērots ne tikai svētdienas izbraukumiem, bet arī izmantojams sportiski agresīvai braukšanai šķēršļotā apvidū, tostarp vidējas sarežģītības pakāpes MTB sacensībās. Uzreiz pamanāmi ražotāja centieni maksimāli samazināt braucamā svaru – tam ir Columbus firmas alumīnija plānsienu cauruļu rāmis, oglekļšķiedras sēdekļa stienis un stūre, Panaracer off-road riepas ar kaprona kordojumu. Velosipēda kopējais svars ir aptuveni 9,5 kilogrami. Priekšējai dakšai ir regulējamas cietības hidropneimatiskie amortizatori, Ritchey riteņi un rumbas, Shimano XTR sērijas ātrumu pārslēgšanas un bremžu aprīkojums. 27 pārnesumi nodrošina optimālu slodzes/ātruma režīmu visdažādākajos braukšanas apstākļos.

Author a 7707

Ls 1729,99 (Elkor Sport)

Tipisks šosejas velosipēda modelis. Labos ceļa un laika apstākļos ar to iespējams gūt patiesu prieku un labsajūtu dinamiskā braucienā ar vēju matos. Pa ceļu ar cietu segumu ar tādu viegli iespējams attīstīt par 10 – 20 km/h lielāku ātrumu nekā ar kalnu velosipēdu. Svara ekonomijas nolūkos rāmja aizmugurējā daļa, kā arī dakša, sēdekļa stienis un specifiski liektā stūre (šādi auna ragi raksturīgi tieši šosejas velosipēdiem) izgatavoti no oglekļšķiedras; velosipēda kopējais svars ir 7,3 kilogrami. Šosejniekam ir 28 collu riteņi ar speciālu spieķojumu – aerodinamisku apsvērumu dēļ spieķi ir plakani – un tievas bezprotektora asfalta riepas, kas ļauj iespējami minimizēt rites pretestību. Kā jau pienākas šosejniekam, ātrumu pārslēdzēji ir integrēti bremžu rokturu korpusos. Optimālai braucēja spēku sadalei atšķirīgos reljefa un ceļa apstākļos paredzēti 20 pārnesumi.

Schwinn Tango Tandem

Ls 329 (Hawaii Express)

Ja jums nav sevišķi svarīgi sportiskie rezultāti, bet vairāk patīk pazīmēties, varat būt pārliecināts, ka ar šādu braucamrīku nepaliksiet nepamanīts. Jā, tas ir velosipēds diviem, tāds būs piemērots kopīgam izbraukumam ar draudzeni vai draugu, dēlu vai meitu. Tiesa, jārēķinās, ka šāda braukšana prasa zināmas iemaņas. Tie, kas ir pamēģinājuši, apgalvo, ka tas ir līdzīgi, kā pārsēsties no vieglās automašīnas pie kravas autofurgona stūres – ir vairāk jāpadomā pagriezienos, laikus jābremzē, sinhroni jādarbojas ar pedāļiem utt.

Par to, ka Tango Tandem patiesi nav sportisks braucamais, liecina tā smagnējais izskats (ne tikai izskats, velosipēda masa ir aptuveni 25 kilogrami), uzsvērti komfortablie beņķi, lielie dubļu bleķi un ķēdes aizsargs, kruīzera tipa riepas. Septiņi pārnesumi gan nedaudz atvieglos pedāļu minēju dzīvi, taču būs vājš mierinājums ceļos ar sarežģītāku reljefu.

Schwinn Sting Ray

Tas varētu būt patiešām viens elegants life style atribūts, ar ko doties svētdienīgi lēnā promenādē pa pludmali vai savas pilsētiņas ielām, un sevišķi jauki to darīt domubiedru kompānijā... Sting Ray velosipēdu pasaulē cenšas būt kaut kas līdzīgs Harley-Davidson motocikliem. Ergonomika nav svarīga, komforts ir otršķirīgs, bet visu izšķir stils (nevis slāpes, kā dažs varbūt šeit padomāja).

Vēlējuma forma (varētu būt) pirmajā teikumā lietota apzināti, jo diemžēl šādu brīnumu visai ierobežotā pieprasījuma dēļ Latvijas velosipēdu tirgotāji pagaidām nepiedāvā, taču interesentus varam nomierināt – pirmie stila divriteņi mūsu tirgū jau ir parādījušies. Lūkojiet veikalos!

Hidrauliskās bremzes jūsu drošībai

Asas, konkrētas bremzes vispirms, protams, nepieciešamas, lai varētu apstāties vajadzīgajā brīdī un izvēlētajā vietā (tas arī ir primārais), taču bez tādām jums nebūs nekādu iespēju izpildīt dažādus sportiskus vingrinājumus. Viens ceļš būtu pāriet uz disku bremzēm, taču vācu firma Magura piedāvā vienkāršāku risinājumu – velosipēdu hidrauliskās sistēmas, ar kuru palīdzību var padarīt efektīvākas arī parastās V veida bremzes.

Bremžu sistēmas konstrukcija ir visnotaļ vienkārša. Būtībā trošu sistēma tiek aizstāta ar hidraulisko. Rokturī uz stūres atrodas bremžu cilindrs, no kura braucējs regulē eļļas spiedienu bremžu sistēmā un tātad bremžu kluču spiediena spēku pret riteņa disku. Šādām hidrauliski vadāmām bremzēm piemīt apskaužams asums un precizitāte, kā dēļ tiek izmantotas pat velo triālā. Būtiskākais šādas sistēmas trūkums salīdzinājumā ar trošu sistēmu ir palielināts svars.

Signāls

Skaņas signāls velobraucējam vajadzīgs tieši drošībai. Nav jākautrējas visādā veidā pievērst sev apkārtējo uzmanību. Ja jūs sadzirdēs, tātad būs lielākas cerības, ka arī pamanīs, savukārt, ja pamanīs, tad varbūt arī tīšām virsū neskries.

Mūsu platuma grādos sava kompaktuma un lietošanas vienkāršības dēļ iecienītākais trokšņa radītājs ir velozvaniņš. Vienlīdz labi var izmantot arī dažādas taurītes. Tās gan nav tik kompaktas, toties var kalpot par stilīgu divriteņa dekorāciju. Dažviet ārzemēs gadījies novērot, ka velosipēdisti izmanto arī svilpes. Varat ticēt, ka negaidīts, spalgs svilpiens (vēlams, no aizmugures) ir ļoti efektīvs līdzeklis, lai izdzenātu tūristus, kas ganās pa veloceliņu.

NEXT atgādina

Velosipēdam jābūt aprīkotam ar bremzēm, skaņas signālu un atstarotājiem: priekšpusē – baltu; aizmugurē – sarkanu; riteņu spieķos – oranžiem. Velosipēdistam vēlams lietot aizsargķiveri un spilgtas krāsas apģērbu ar atstarotājiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!