Traģiskā avārija pie Krāslavas, kurā pēc Jaungada sagaidīšanas svinībām bojā gāja septiņu jaunieši, no vienas puses, izraisa skumjas un līdzjūtību bojā gājušo tuviniekiem, bet, no otras, rosina pārdomas par automašīnas īpašnieku atbildību, dodot iespēju izmantot automašīnu jauniešiem bez autovadītāja tiesībām, nepieņemamā tehniskā stāvoklī, ar vasaras riepām un bez OCTA.

Automašīna vienmēr ir bijusi paaugstinātas bīstamības objekts, tādēļ īpašniekam ir īpaša atbildība gan par tās tehnisko stāvokli, gan iespēju to izmantot bez saskaņošanas. Ja reiz ģimenē ir bērni, kuriem kā jau jauniem cilvēkiem var parādīties intereses nesankcionēti paņemt auto un parādīt savu varēšanu citiem vienaudžiem, atslēgu īpašniekiem jābūt īpaši atbildīgiem, ar atslēgu pakāršanu uz nagliņas pie plīts varētu arī nepietikt, tās jāglabā rūpīgi un jānovērš to izmantošanas iespējas bez īpašnieka atļaujas. Tajā pašā laikā atļauja izmantot braukšanai tik nepiemērotu automašīnu būtu ne tikai bezatbildība, bet noziegums. Ja reiz mašīnai nav tehniskās apskates un OCTA, tātad to nedrīkst izmantot ceļu satiksmē, iespējai auto paņemt, lai izlaistu līkumu, jābūt pilnībā anulētai. Tāpat katrā ģimenē, kurā aug bērni, ir jārunā par satiksmes noteikumu ievērošanas nozīmi. Tie nav tikai kārtējie likumi, kurus uzspiež varasiestādes, lai ierobežotu personu brīvību un iespēju pilnvērtīgi atpūsties. Šis traģiskais gadījums pierādīja, ka tie ir izdzīvošanas priekšnoteikums. Nedz mašīnas vadītājam, nedz kādam no pasažieriem nebija autovadītāja tiesību, kas savienojumā ar pārgalvīgu braukšanu ir ceļazīme uz kapsētu.

Tajā pašā laikā tik traģisks gadījums parasti un arī šoreiz ir vairāku, ne tikai subjektīvu iemeslu kopsavilkums. Bez jau pieminētajiem "cilvēciskajiem" iemesliem var diskutēt par ceļu policijas patruļas dežūru efektivitāti konkrētajā reģionā, lai gan skaidrs, ka visur ceļu policija nevar būt. Nepilnvērtīgais ceļu stāvoklis un drošības margu trūkums pagriezienā pie upes varētu tikt kompensēts ar autovadītāja pieredzi un prasmi, kas šajā gadījumā izpalika. Iespējams, ka minētā traģēdija rosinās arī Latvijā, līdzīgi kā citās ES valstīs, jauniešu nakts atpūtas un pulcēšanās vietā īstenot satiksmes drošības akcijas par drošu braukšanu pēc ballītes.

Autoklubs LAMB regulāri ir uzsvēris e-zvana ieviešanas nepieciešamību, kas ievērojami paātrinātu palīdzības sniegšanas ātrumu. Šis ir vēl viens pierādījums, ka e-zvana iekārtas Latvijā jāievieš pēc iespējas ātrāk. Minētā avārija ir subjektīvu un objektīvu iemeslu kopums, kas ir gan milzīga traģēdija tuviniekiem, gan mācība citiem vecākiem ielikt mašīnas atslēgas dziļāk atvilktnē un vairāk domāt gan par automašīnas tehnisko stāvokli, gan satiksmes noteikumu skaidrojumu ģimenē.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!