Foto: PantherMedia/Scanpix
Latvieši ārzemēs turpina krāpties, viltojot apdrošināšanas vēstures izziņas un Zaļās kartes, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas birojā (LTAB) saņemtie jaunie pieprasījumi no ārvalstu apdrošināšanas kompānijām.

Pagājušonedēļ tika ziņots, ka Īrijā par apdrošināšanas un ceļa nodokļu uzlīmju viltošanu tika aizturēts kāds Latvijas valsts piederīgais. Kā norāda LTAB, šis nav vienīgais transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) viltošanas mēģinājums. LTAB nesen ir saņēmis virkni jaunu pieprasījumu no ārvalstu apdrošinātāju kompānijām, kuras saņēmušas viltotas apdrošināšanas vēstures izziņas. Tāpat parādījusies tendence pierobežas rajonos pārdot viltotas Zaļās kartes.

Tiek viltotas arī Zaļās kartes

2011. gada rudenī no vairākām Latvijas apdrošināšanas sabiedrībām LTAB saņēma informāciju, ka pierobežas rajonos Latvijas transportlīdzekļu īpašniekiem par pieciem līdz desmit latiem tiekot piedāvāts iegādāties viltotas Zaļās kartes (starptautisko apdrošināšanas līgumu polises) iebraukšanai Krievijā un Baltkrievijā.

"Apkopojot saņemto informāciju, LTAB sazinājās ar robežsardzi un tika saņemta informācija, ka ir uzsākti prevencijas pasākumi šādu gadījumu turpmākai izskaušanai. Plānots, ka turpmāk robežsardze pārbaudes veiks transportlīdzekļiem ne tikai iebraucot Latvijā, bet, ņemot vērā, ka robežsardzei ir tiesības veikt pārbaudes transportlīdzekļiem atrodoties Latvijas teritorijā, izlases veidā vai aizdomu gadījumā šādas pārbaudes tiks veiktas arī transportlīdzekļiem, izbraucot no valsts. Informēti ir arī Krievijas un Baltkrievijas robežsargi, kā arī esam pārrunājuši esošo situāciju ar Krievijas Zaļās kartes biroju," informē LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Pērnā gada nogalē Baltkrievijas transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs nosūtīja pieprasījumu LTAB par gadījumu, kad Latvijā reģistrēta transportlīdzekļa īpašnieks pēc ceļu satiksmes negadījuma (CSNg) izraisīšanas Baltkrievijā ir uzrādījis neeksistējošu (viltotu) Zaļo karti. Par šo faktu LTAB vērsās ar iesniegumu Valsts policijā, lūdzot uzsākt kriminālprocesu. Šādos gadījumos transportlīdzeklis tiek uzskatīts par neapdrošinātu un zaudējumi tiek atlīdzināti no Garantijas fonda, bet pret zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa vadītāju vai īpašnieku tiek vērsta regresa prasība saistībā ar izmaksāto apdrošināšanas atlīdzību.

Turpina viltot arī apdrošināšanas vēstures izziņas

Aizvadītā gada sākumā LTAB vērsa atbildīgo institūciju uzmanību, ka ārvalstu apdrošinātājiem tiek iesniegtas viltotas izziņas, kuras saskaņā ar OCTA likumu LTAB izsniedz transportlīdzekļa īpašniekam par tā civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas vēsturi. Kā norāda LTAB, viltotāji cenšas iegūt atlaidi, kura var sasniegt pat 65% no kopējās summas.

"Lai gan katram apdrošinātājam ir savi kritēriji, pēc kā viņš nosaka OCTA cenu, vairumā ārvalstu apdrošinātājiem ir līdzīgi kritēriji kā Latvijā. Jo apdrošināšanas vēsture ir labvēlīgāka, jo lielāka iespēja, ka konkrētam transportlīdzekļa īpašniekam tiks piemērota atlaide. Savukārt, ja šī apdrošināšanas vēsture nav tik pozitīva (transportlīdzekļa īpašnieks neregulāri vai nemaz nav iegādājies OCTA, ir bijis atbildīgs par zaudējumu nodarīšanu vienā vai vairākos CSNg), apdrošinātājs uz šādu klientu skatās citādi. Jāatzīmē, ka izziņa pati par sevi nes informatīvu nevis obligātu raksturu. Saņemot un izvērtējot informāciju par potenciālā klienta apdrošināšanas vēsturi, apdrošināšanas sabiedrība var piešķirt atlaidi, tomēr tas nav šo sabiedrību pienākums," informē Stengrevics.

Lai novērstu dažāda rakstura krāpnieciskus darījumus, pērnā gada pirmajā ceturksnī LTAB izveidoja sistēmu, kura ikvienam Eiropas Savienības apdrošinātājam ļauj pārbaudīt konkrētā transportlīdzekļa īpašnieka apdrošināšanas vēsturi. Ārvalstu apdrošinātājiem ir tikai jāievada drošības un autentiskuma kodi, pēc kā sistēma uzrāda konkrētā apdrošināšanas ņēmēja vēsturi.

Tomēr, kā liecina LTAB apkoptā informācija, neraugoties uz to, ka ļoti daudzas apdrošināšanas sabiedrības ir informētas par šādas sistēmas esamību, mēģinājumi iedzīvoties viltojot OCTA vēstures izziņas turpinās, negatīvi ietekmējot apdrošinātāju un Latvijas tēlu kopumā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!