Foto: Publicitātes foto
Auto izvēle Latvijā ne vienmēr ir balstīta uz racionāliem argumentiem un vairumā gadījumu par automašīnu lietošanu tiek pārmaksāts, liecina pasaulē atzītās metodikas TCO jeb auto dzīves cikla izmaksu aprēķini. Jūlijā kompaktklasē visvairāk pārdoti "Renault Megane" un "VW Golf" automobiļi, kas pēc auto dzīves cikla izmaksām ir līdz pat 23% dārgāki par trešajā vietā esošo "Ford Focus".

Jūlijā kopumā Latvijā reģistrēti 743 jauni pasažieru auto. Ekonomiskajā klasē jūlija visvairāk iegādāti "Škoda Fabia" (17 auto) un "Toyota Yaris" (7 auto), kompaktklasē līderi ir "VW Golf" (63 auto), "Renault Megane" (33) un "Ford Focus" (30 auto), vidējā klasē "VW Passat" (33 auto) un "Toyota Avensis" (20 auto). Vieglo komercauto klasē pieprasītākie bijuši "Peugeot Partner" (18 auto) un "Renault Kangoo" (12 auto).

Izvēloties ekonomiskās klases auto, priekšroka dota mašīnām ar benzīna dzinēju. Savukārt kompaktklasē pārdošanas līderi ir "VW Golf" un "Renault Megane" ar dīzeļa motoru, kā arī "Ford Focus" ar benzīna dzinēju. Izvēloties komerctransportu, priekšroka dota dīzeļauto.

Klase

Marka, modelis

Skaits

Sixt TCO*

Ekonomiskā klase

Škoda Fabia

17

328.09

Toyota Yaris

7

345.84

Kompaktklase

VW Golf

63

423.31

Renault Megane

33

482.11

Ford Focus

30

374.92

Vidējā klase

VW Passat

33

514.14

Toyota Avensis

20

499.40

Komerctransports

Peugeot Partner

18

393.08

Renault Kangoo

12

378.82

* – "Sixt TCO" norādīts latos bez PVN mēnesī, lietošanas periods ir 36 mēneši, nobraukums – 90 000 km, kombinētais degvielas patēriņš.

Salīdzinot auto dzīves cikla izmaksas trīs pārdotāko kompaktklases auto modeļiem, redzams, ka "Ford Focus" automašīnas ar benzīna dzinēju TCO ir krietni zemāks kā "VW Golf" un "Renault Megane" automašīnu ar dīzeļa dzinēju – attiecīgi 374,92, 423,31 un 482,11 lati mēnesī. Būtiskā atšķirība skaidrojama ar automašīnu pārdošanas cenu un to atpirkumu operatīvā līzinga beigās – "Ford Focus" dīleris Latvijā piedāvā viszemāko pārdošanas cenu un visaugstāko atpirkumu, kas nodrošina zemāko ikmēneša nomas maksājumu. Savukārt "VW" un "Renault" dīleri ir daudz piesardzīgāki, vērtējot automašīnas cenu otrreizējā tirgū. Attiecīgi, lai arī "Ford Focus" ir augstākas degvielas izmaksas, starpībai ikmēneša maksājumā šajā gadījumā ir noteicošais faktors. TCO aprēķins pierāda to, ka automašīna ar ekonomisku dīzeļa motoru ne vienmēr būs ekonomiski izdevīgāka par citām visā tās lietošanas laikā. Racionālai auto izvēlei jāņem vērā ne tikai tādi faktori kā auto pārdošanas cena, bet arī tā atpirkuma vērtība, degvielas patēriņš, apdrošināšana, bet arī apkopju, remontdarbu izmaksas.

"Sixt TCO" aprēķins ir metodoloģija, kurā tiek ņemts vērā līzinga mēneša maksājums, degviela, nodokļi un valsts nodevas, tehniskās apskates, apdrošināšana (OCTA, KASKO), kā arī tādi pakalpojumi kā normāla nolietojuma remontdarbi, apkopes, riepas, to maiņa un uzglabāšana un 24h palīdzība uz ceļa, lai aprēķinātu vidējās auto izmaksas mēnesī. Metodoloģija ir vispārināma, un ar tās palīdzību ir iespējams salīdzināt dažādu marku un modeļu automašīnas, lai izvēlētos izdevīgāko.

"Sixt" katru mēnesi publicē TCO aprēķinus Latvijā pārdotāko ekonomiskās klases, kompaktklases, vidējās klases un vieglā komerctransporta klases automašīnām, tā palīdzot uzņēmumiem un privātpersonām pieņemt racionālākus lēmumus būtiskajā auto iegādes procesā. Aktuālā informācija ir pieejama interneta mājaslapā www.sixt.lv/tco.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!