Apdrošināšanas sabiedrības "BTA" Apvienotās Karalistes filiāles darbinieki brīdina par jaunu apdrošinātāju krāpšanas paņēmienu Lielbritānijā. Signalizējot ar tuvajām un tālajām gaismām, krāpnieki maldīgi rada priekšstatu, ka dod priekšroku autovadītājam, kurš vēlas izbraukt uz galvenā ceļa no mazākas nozīmes ceļa. Tuvojoties krustojumam, apzināti, ar mērķi saņemt apdrošināšanas atlīdzības, tiek izraisītas sadursmes. Negodprātīgo autovadītāju "izgudrojums" Lielbritānijā nodēvēts par "flash for cash" jeb "zibsnīšana naudas iegūšanai".

Kopš 2012. gada beigām pieaug ceļu satiksmes negadījumi, kurus apzināti izraisījis viens no autovadītājiem, signalizējot ar tuvajām un tālajām gaismām un maldīgi radot priekšstatu par ceļa došanu autovadītājam, kurš izbrauc krustojumā no mazākas nozīmes ceļa, piemēram, no degvielas uzpildes stacijas vai lielveikala stāvvietas.

Brīdī, kad, redzot šādu gaismas signālu, autovadītājs no mazākas nozīmes ceļa uzsāk kustību, uz galvenā ceļa braucošais "laipnais" spēkrata vadītājs palielina ātrumu un mērķtiecīgi izbrauc priekšā no mazākas nozīmes ceļa izbraukušajam transportlīdzeklim.

Šāds krāpšanas veids uz Lielbritānijas ceļiem kļūst arvien populārāks un jau nodēvēts par "flash for cash" jeb "zibsnīšana naudas iegūšanai". Lai saņemtu apdrošināšanas atlīdzības par autotransportam radītiem bojājumiem, par gūtajiem miesas bojājumiem un personisko mantu bojāšanu, autovadītāji - krāpnieki gatavi riskēt ne tikai ar savu veselību, bet pat dzīvību.

Saskaņā ar ceļu satiksmes noteikumiem priekšroka ir autovadītājam uz galvenā ceļa, un signalizēšana ar tuvām un tālām gaismām Lielbritānijā nozīmē ceļu satiksmes dalībnieku brīdināšanu par to, ka "šeit braucu es". Tādējādi par vainīgo šāda veida ceļu satiksmes negadījuma izraisīšanā Lielbritānijā tiek atzīts autovadītājs, kurš izbrauc uz galvenā ceļa no mazākas nozīmes ceļa.

Vairumā gadījumu krāpnieku automašīnā atrodas vairāki cilvēki, un katrs no tiem vēršas apdrošināšanas kompānijā, piesakot apdrošināšanas atlīdzības ne tikai par bojāto transportlīdzekli, bet arī par gūtajiem miesas bojājumiem un bojātajām personiskajām mantām.

Autovadītāji daudzās valstīs, tai skaitā Latvijā, signalizēšanu ar tuvajām un tālajām gaismām uztver kā pieklājības žestu ceļa došanai, brīdinājumu par policijas esamību kādā ceļa posmā u.tml. Tāpēc BTA aicina Latvijas iedzīvotājus būt uzmanīgiem, braucot pa Lielbritānijas ceļiem, un citu autovadītāju signalizēšanu ar tuvajām un tālajām gaismām rūpīgi izvērtēt un viennozīmīgi neuztvert to kā pieklājības žestu, jo īpaši, atrodoties uz mazākas nozīmes ceļa.

"Lielbritānijas Apdrošināšanas Krāpšanas Birojs (Insurance Fraud Bureau) informējis, ka ik dienu apdrošināšanas kompānijas Lielbritānijā saņem 380 nepatiesus atlīdzības pieteikumus no krāpniekiem, kas vidēji par 50 līdz 100 mārciņām paaugstina apdrošināšanas prēmijas transporta apdrošināšanas pakalpojumiem," norāda "BTA" Apvienotās Karalistes filiāles direktors Andris Kaņķis.

"Krāpnieku grupējumi nodara lielus zaudējumus apdrošināšanas nozarei – ik gadu apdrošinātājiem Lielbritānijā tas izmaksā 392 miljonus mārciņu. Šobrīd Lielbritānijas Apdrošināšanas Krāpšanas birojs izmeklē 49 krāpnieku grupējumu darbību, kas varētu būt atbildīgi par nepatiesi pieteiktajām apdrošināšanas atlīdzībām 66 miljonu mārciņu apmērā. Pērn 14% no personu pieteiktajām atlīdzībām apdrošināšanas kompānijās bija saistītas ar citu krāpšanas veidu – "crash for cash" jeb "sadursme naudas iegūšanai". Arī kāds BTA klients 2012. gadā diemžēl ir kļuvis par šāda krāpnieku izraisīta negadījuma upuri. Lai nekļūtu par krāpnieku upuri, aicinu ikvienu Latvijas iedzīvotāju, braucot pa Lielbritānijas ceļiem, ievērot distanci, kā arī, izbraucot no mazākas nozīmes ceļiem, neuztvert uz galvenā ceļa braucošas automašīnas signalizēšanu ar tuvām un tālām gaismām kā pieklājības žestu ceļa došanai!" brīdinaKaņķis.

Apdrošinātāju krāpšanas veids "crash for cash" jeb "sadursme naudas iegūšanai" Lielbritānijā bija ļoti populārs 2012. gadā. Krāpšanu vairumā gadījumu realizēja divi transportlīdzekļi – viens priekšā braucošs "krāpnieku" transportlīdzeklis it kā veica kādu manevru vai signalizēja ar gaismām par joslas mainīšanu, tomēr manevru neveica, kā rezultātā otrs krāpnieku transportlīdzeklis bija it kā spiests strauji bremzēt, un aiz tā braucošais autovadītājs, vairs nepagūstot nobremzēt, izraisīja sadursmi ar priekšā braucošo krāpnieku transportlīdzekli.

2012. gadā kāds BTA klients, iespējams, kļuvis par krāpnieku upuri, braucot ar automašīnu "Hyundai Terracan" pa M3 šoseju Apvienotajā Karalistē. Viņam priekšā brauca automašīna "Toyota", kurai savukārt priekšā brauca automašīna "Vauxhall". Automašīnas "Vauxhall" vadītājs nepamatoti lietoja labo un kreiso gaismas signālu, norādot, ka mainīs joslas, tomēr manevru neveica, bet vienā brīdī strauji bremzēja. Strauji bremzēja arī "Toyota" autovadītājs, visticamāk apzinoties, ka aiz viņa braucošais autovadītājs nespēs nobremzēt.

"BTA" klients – "Hyundai Terracan" autovadītājs, braucot tikai ar 70 km/h, nespēja nobremzēt, izraisot sadursmi ar priekšā braucošo automašīnu "Toyota". Šobrīd iespējamais apdrošināšanas atlīdzības apmērs šajā lietā varētu būt aptuveni 23,5 tūkstoši mārciņu jeb 19,6 tūkstoši latu.

Turklāt pagaidām apdrošināšanas atlīdzību pieteikumu iesniegusi tikai viena no četrām personām, kura negadījuma brīdī atradās priekšā braucošajā automašīnā "Toyota". Apdrošināšanas atlīdzībā ietilpst ne tikai transportlīdzekļiem nodarītie bojājumi, bet arī izdevumi par medicīniskajiem pakalpojumiem, kurus saņēmusi cietusī persona, izdevumi par citas automašīnas nomu un juristu izdevumi.

Nereti apdrošināšanas kompānijas Lielbritānijā nevēršas tiesībsargājošās iestādēs un tiesās, jo pierādīt šādu apzinātu ceļu satiksmes negadījumu izraisīšanu ar mērķi iegūt apdrošināšanas atlīdzības ir ļoti sarežģīti un dārgi, ņemot vērā, ka tiesāšanās izdevumi Lielbritānijā ir ļoti lieli. Turklāt vairumā gadījumu krāpšanā iesaistītās personas, kuras vienlaikus ir cietušās personas ceļu satiksmes negadījumā, nekur nestrādā un viņām nav nekādu ienākumu, tāpēc apdrošināšanas kompānijas nevēršas tiesā, apzinoties, ka radīto zaudējumu piedziņa no šādām personām ir praktiski neiespējama.

Šobrīd "BTA" ir vienīgā Latvijas apdrošināšanas sabiedrība, kas eksportē apdrošināšanas pakalpojumus. Lielbritānijā "BTA" atvēra filiāli 2011. gadā. "BTA" darbojas arī citur Eiropā – Polijā, Lietuvā, Igaunijā, Vācijā, Itālijā, Francijā un Spānijā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!