Latvijas Pilnvaroto auto tirgotāju asociācija (LPAA) sadarbībā ar Valsts ieņēmumu dienestu (VID) nolēmusi uzsākt auto virsbūvju servisu sertifikāciju, lai samazinātu pelēkās ekonomikas īpatsvaru šajā nozarē.

"Auto virsbūvju remontos galvenais darba devējs servisiem ir apdrošināšanas sabiedrības, kuras savstarpējā nežēlīgā konkurences cīņā par tirgus daļu, ir dramatiski samazinājušas OCTA polišu cenas - dažos gados par 50%! Tas ir bijis viens no galvenajiem iemesliem virsbūvju remonta servisiem pārkāpt labas biznesa prakses principus un gandrīz pilnībā pāriet ekonomikas pelēkajā un pat melnajā zonā. Apdrošināšanas mērķis savā būtībā ir novērst negadījuma rezultātā radušos īpašuma bojājumus, atlīdzinot klientam kvalitatīvi veikta remonta izmaksas. Izmaksātajai apdrošināšanas atlīdzībai būtu jāsedz kvalitatīvi veikta remonta izmaksas, bet reālā situācija ir radikāli pretēja - samazinātās polišu cenas ir panāktas uz lētu rezerves daļu pielietošanas un servisu nenomaksāto nodokļu rēķina. Rezultātā autoremontu nozare Latvijā ir iedzīta ēnu ekonomikas zonā un var "lepoties" ar piederību "pelēko" nozaru TOP 3 (līderis ir celtniecība)," uzsver LPAA valdes priekšsēdētājs Viktors Kulbergs.

LPAA sertifikācijas procesā vērtēs servisu darbinieku kvalifikāciju un klientu apkalpošanas kvalitāti, izmantotās iekārtas un tehnoloģijas, pielietoto rezerves daļu un remonta materiālu atbilstību, kā arī pievērsīs uzmanību uzņēmuma visu pienākošos nodokļu nomaksai – kas ir pamats godīgai konkurencei. Tiks vērtēts vai remontdarbu tāmes tiek sastādītas, izmantojot automašīnas ražotāja akceptētu un ar apdrošinātājiem saskaņotu zaudējumu aprēķināšanas IT programmu, un vai serviss ir spējīgs pierādīt pielietoto rezerves daļu atbilstību automobiļa ražotāja prasībām un to legālu izcelsmi, iegādi, un vai automobiļu remontā izmantotie resursi (rezerves daļas, krāsas) ir pieļaujami saskaņā ar ražotāja noteikumiem, LR un ES normatīvajiem aktiem.

VID, saskaņā ar savstarpējās sadarbības līgumu, nodrošinās LPAA ar datiem par sertificējamo servisu veiktajiem nodokļu maksājumiem, deklarēto apgrozījumu u.c. publiski pieejamo informāciju, respektējot sertificējamo servisu nepieciešamību veikt šajos uzņēmumos sakārtojošas darbības, pārejas periodā neakcentējot represijas pret sertificējamo servisu. Sertifikācijai ir paredzēta servisu ikgadēja pāratestācija, tādejādi šis process būs ilgstošs un nepārtraukts. Turpmāko 3-5 gadu laikā LPAA sadarbībā ar LAVRA plāno sertificēt vismaz 30-40 kvalitatīvākās VRD.

"Līdzīgs sertifikācijas process iepriekšējos gados jau sevi ir pozitīvi pierādījis mūsu kaimiņzemē Igaunijā, kur 39 nozares lielākie un vismodernāk aprīkotie uzņēmumi, ar ikgadējo apgrozījumu līdz 50% no visu auto servisu apjomiem, ir sertificēti un ēnu ekonomikas īpatsvars nozarē ir mazāks par 10%. Igaunijā apdrošinātāju atlīdzību izmaksas skaidrā naudā netiek praktizētas, bet remontu apmaksa (ieskaitot visus nodokļus) no apdrošinātājiem tiek veikta ar pārskaitījumu sertificētien servisiem", informē Kulbergs.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!