Jau no šāgada 15.septembra transportlīdzekļu īpašnieku ērtībām OCTA apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēmu "Bonus–malus" (atlaide–piemaksa), kas iedala transportlīdzekļu īpašniekus riska klasēs pēc to apdrošināšanas un izraisīto negadījumu vēstures, nolemts būtiski pilnveidot. Izmaiņu rezultātā daļai autoīpašnieku ieņemamās riska klases izmainīsies.

Tādēļ jau no šodienas www.ltab.lv mājaslapas sadaļā "Bonus–malus" ir ievietots kalkulators, kas ļaus autoīpašniekiem uzzināt savu jauno ieņemamo riska klasi. Klases tiek pārskatītas vienu reizi gadā – septembrī.

Vienkāršota sistēmas darbība

Risku izvērtēšanas sistēma "Bonus–malus" darbība tiks vienkāršota. No šī gada 15.septembra transportlīdzekļu īpašniekiem vairs nevajadzēs rakstīt iesniegumu apdrošinātājiem par riska klašu apvienošanu vai pārcelšanu – tas notiks automātiski. Turklāt viena īpašnieka vairākiem vienas kategorijas transportlīdzekļiem būs viena un tā pati riska klase. Pārdodot un nopērkot jaunu transportlīdzekli, riska klases pārcelsies automātiski, iegādājoties jaunu transportlīdzekli papildus esošajam, tas iekļūs nevis sākumklasē, bet gan jau esošā transportlīdzekļa riska klasē.

Transportlīdzekļa īpašnieka apdrošināšanas vēsture visiem viņam piederošajiem transportlīdzekļiem tiks vērtēta par pēdējiem vienpadsmit gadiem. Tas ļaus tiem transportlīdzekļu īpašniekiem, kas, savulaik nomainot transportlīdzekli, nebija veikuši pazemināta riska klašu pārnešanu (līdz ar to iekļuvuši zemākā riska klasē, nekā varēja), pēc šī gada 15.septembra iekļūt augstākā "Bonus–malus" klasē, atgūstot savulaik uz jauno transportlīdzekli nepārnestās klases.

"Bonus–malus" autoparkam

Jaunā kārtība attieksies arī uz juridiskajām personām un to piederošajiem autoparkiem. Ja īpašniekam pieder vairāki transportlīdzekļi, bet ar kādu no tiem tiks izraisīts negadījums, tad tas var ietekmēt visu piederošo transportlīdzekļu klasi, kas pazemināsies nevis vienam transportlīdzeklim, bet gan automātiski visiem vienādi. Tai pat laikā īpašniekiem ar autoparku negadījums var vispār neatstāt ietekmi uz apdrošināšanas klasi.

Juris Stengrevics, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs: "Autoparkiem ar lielu kopējo apdrošināto dienu skaitu dažu negadījumu ietekme uz riska klasi var nemaz nebūt. Jo transportlīdzekļiem lielāks kopējo apdrošināto dienu skaits un jo ilgākā laika periodā notikuši negadījumi, jo tiem būs mazāka ietekme uz kopējo klasi. "

Piemēram, autoparks, kurā šobrīd ir apdrošināti 46 vienas kategorijas transportlīdzekļi, vēsturē bijuši apdrošināti vēl 37 transportlīdzekļi, izraisīti 22 negadījumi, vienpadsmit gados vairāk nekā 79 tūkstoši apdrošināto dienu, pēc sistēmas izmaiņām ieņems 9.riska klasi. Autoparks ar šobrīd apdrošinātiem 28 transportlīdzekļiem, vēsturē bijuši apdrošināti vēl 75 auto, izraisīti vairāk nekā 30 negadījumi, vienpadsmit gados gandrīz 150 dienas tūkstošu apdrošināto dienu, gala rezultātā ieņems salīdzinoši augsto 11.riska klasi.

Par "Bonus–malus"

Saskaņā ar izmaiņām "Bonus–malus" klase tiks rēķināta attiecībā uz īpašnieku un tam piederošo transportlīdzekļu kategorijām. Sistēma sastāv no 17 riska klasēm: pazemināta riska jeb "bonus" klases no 7.-17. (var tikt piemērots OCTA cenas samazinājums); paaugstināta riska jeb "malus" klases no 1.-5. (var tikt piemērota cenas piemaksa), 6.klase jeb sākumklase, kurā automātiski nokļūst tie auto īpašnieki, kas pirmo reizi noformē OCTA polisi sev piederošajam transportlīdzeklim noteiktā kategorijā.

Sistēmas darbība ir centralizēta un pilnībā automātiska, kas nozīmē, ka transportlīdzekļu īpašniekiem tiks piemērotas vienādi augstas vai zemas "Bonus–malus" riska klases neatkarīgi no tā, kurā apdrošināšanas sabiedrībā tiks slēgts OCTA apdrošināšanas līgums. Atšķirsies tikai konkrētās sabiedrības piedāvātā polises cena, kā arī papildus piešķirtās atlaides, jo, lai arī "Bonus–malus" klase ir nozīmīgs OCTA polises cenu ietekmējošs faktors, tomēr ne vienīgais. Klases tiek pārskatītas vienu reizi gadā – septembrī.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!