Lai risinātu samilzušo situāciju lielveikalu autostāvvietās, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) uz apaļā galda diskusiju aicināja lielveikalu un atbildīgo institūciju pārstāvjus. Tikšanās laikā tika aktualizēta problēmsituācija, vienlaikus atzīmējot tās situācijas, ar kurām reāli praksē saskaras LTAB izvērtējot katru konkrēto ceļu satiksmes negadījumu, kā arī tika piedāvāti risinājumi situācijas uzlabošanai. Diskusijas rezultātā izdevās panākt vienošanos ar tirdzniecības centru pārstāvjiem, kuri apsolīja, ka meklēs risinājumus, lai uzlabotu satiksmes organizāciju stāvvietās.

Kā liecina Rīgas domes Satiksmes departamenta satiksmes organizācijas nodaļas statistika, pēdējo trīs gadu laikā 15% no ceļu satiksmes negadījumiem (CSNg) ir notikuši lielveikalu autostāvvietās. Pretēji pieņēmumiem, ka autostāvvietās notikušu CSNg sekas ir nebūtiskas, statistika liecina, ka daudzas avārijas ir arī ar cietušajiem. Savukārt LTAB apkopotie dati liecina, ka tirdzniecības centru stāvvietās, uz kuru piebraucamajiem ceļiem ir uzstādītas ceļa zīmes, kas nosaka braukšanas priekšrocības, notikušo CSNg skaits ir 9–10 reizes mazāks, nekā tajās stāvvietās, kur šādas ceļa zīmes nav uzstādītas. Protams, nenoliedzami būtisks faktors ir arī satiksmes intensitāte.

"Iekļūstot CSNg autovadītāji ne tikai saskaras ar stresu, bet arī ar sekām, kuras viņiem rodas pēc šī negadījuma. Tikai tāpēc, ka nav izvietotas kustību regulējošas zīmes, nav skaidrs, kur sākas autostāvvieta un kura no brauktuvēm ir uzskatāma kā autostāvvietas pievedceļš, iesaistītās institūcijas sniedz pretrunīgus viedokļus, kā rezultātā autovadītājs, kurš uzskata, ka ir braucis pēc noteikumiem, var izrādīties vainīgā puse. Rezultātā autovadītājs ne tikai ir spiests remontēt spēkratu par saviem līdzekļiem, bet viņam arī fiksējas soda punkti, samazinās Bonus-Malus klase un pieaug OCTA cena. Nemaz nerunājot par tām sekām, kas rodas, kad cieš arī paši autovadītāji un viņu blakussēdētāji. Tāpēc arī vērsām atbildīgo institūciju un tirdzniecības centru pārstāvju uzmanību uz iespējām sakārtot esošo situāciju. Piemēram, tirdzniecības centrs "Spice", rūpējoties par saviem klientiem un to drošību, visā autostāvvietas teritorijā uz izbrauktuvēm no katras autostāvvietas uz caurbraucamajiem ceļiem uzstādīja priekšrocības zīmes, tādējādi apliecinot, ka situāciju sakārtot var, vajag tikai gribēt," informē LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Apspriedes laikā diskusijas dalībnieki atzina, ka daudzās lielveikalu autostāvvietu teritorijās transportlīdzekļu vadītājiem nav nodrošināta pietiekoša informētība par transportlīdzekļu pārvietošanās kārtību (piemēram, nav precīzi apzīmēts autostāvvietas sākums, kuros gadījumos pievedceļi vai caurbraucamie ceļi būtu attiecināmi uz stāvvietas teritoriju un kuros nē, kā arī ir atsevišķi gadījumi, kad autostāvvietās ceļazīmes vispār nav uzstādītas). Šī nepietiekošā informētība ir viens no CSNg rašanās un konfliktsituāciju iemesliem, jo transportlīdzekļu vadītāji, iekļūstot CSNg lielveikalu autostāvvietās, dažādi interpretē braukšanas priekšrocību ievērošanu.

Kā vienu no šīs situācijas risinājumiem LTAB saskata auditu veikšanu satiksmes organizācijas projektiem par to atbilstību satiksmes drošības prasībām tām lielveikalu autostāvvietām, kurās ir caurbraucamie vai piebraucamie ceļi, kas šīs autostāvvietas teritorijas iekšienē savieno atsevišķas stāvvietas vai arī kalpo tikai kā caurbraucamie ceļi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!