"Nenoliedzami, "gudrās" tehnoloģijas ietekmē negadījumu riskus, proti, palīdz tos samazināt. Dažādi sensori, piemēram, sānu distances sensors u.c. veicina negadījumu un cietušo skaita samazināšanos. Protams, šīs tehnoloģijas palielina arī izmaksas, kuras apdrošinātāji vērtē, ņemot vērā divus aspektus. Ja automašīna, kas ir aprīkota ar jaunākajām tehnoloģijām, tiek sasista, tad remonta izmaksas ir lielākas. Taču vienlaikus tiek ņemts vērā, ka risks šādam auto iekļūt negadījumā ir krietni mazāks," stāsta Latvijas apdrošinātāju asociācijas prezidents Jānis Abāšins.

Statistikas dati par 2016. gadu liecina, ka ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušas 158 personas. 2017. gada trešajā ceturksnī notikuši 1173 negadījumi, kuros ir cietušie (2017. gada otrajā ceturksnī bijuši 966 šāda veida negadījumi, bet pirmajā ceturksnī – 749). Eksperti uzsver, ka mākslīgais intelekts automašīnās var samazināt negadījumu skaitu pat par 90%, kas nozīmē arī vērienīgu samazinājumu apdrošināšanas cenās.

"Pievēršoties uzņēmumu un iestāžu autoparkiem, kuros ir gan vieglais, gan komerctransports, gribētos minēt, ka, lai gan automašīnas, kas ir aprīkotas ar "gudrajām" tehnoloģijām, ir dārgākas, uzņēmumiem ir vērts apsvērt šādas investīcijas, jo ilgtermiņā tas atmaksāsies. Mazāks negadījumu skaits nozīmē ne tikai zemākas apdrošināšanas izmaksas, bet arī mazāk dīkstāves dienu, attiecīgi – mazāk zaudējumu. To, ka ir vērts ieguldīt, iegādājoties dārgākus, bet mūsdienīgi aprīkotus auto, pierāda arī konkursu, kuros tiek vērtēti dažādu uzņēmumu autoparki, rezultāti," turpina Abāšins.

2017. gada nogalē sagatavotajā ANO Ģenerālsekretariāta ziņojumā arī tiek uzsvērta mākslīgā intelekta un tehnoloģiju nozīme auto negadījumu skaita samazināšanā. Ziņojumā minēts, ka 90% no negadījumiem notiek cilvēka vainas dēļ, tāpēc tādi papildinājumi kā automātiskā ārkārtas bremzēšanas sistēma, braukšanas joslu sensors u.c. būtiski samazinās riskus.

"Lielu skaitu negadījumu izraisa cilvēciskie faktori, piemēram, nogurums un neuzmanība, tāpēc mēs meklējam aizvien jaunus risinājumus un instrumentus, ar kuriem auto var palīdzēt vadītājam un atvieglot viņa darbu," piebilst "Volkswagen komerctransporta" zīmola vadītājs Baltijas valstīs Māris Zoltners. "Piemēram, radot jauno "Crafter", mēs domājām arī par to, ka komerctransports, kas aprīkots ar dažāda veida asistentu sistēmām, sensoriem u.tml., rezultēsies arī ar zemākām izmaksām par auto apdrošināšanu. Esam gandarīti redzot, ka aizvien vairāk klientu izvēlas aprīkotas automašīnas, jo tas nozīmē, ka kļūstam izglītotāki un domājam ilgtermiņā," rezumē Zoltners.