Foto: Publicitātes foto
Auto sagatavošana pirms ziemas ir katra autovadītāja paša ziņā. Ņemot vērā, ka Latvijas ziemas mēdz būt neprognozējamas –, sākot no dažiem grādiem virs nulles ar slapjdraņķi un kārtīgu dubļu devu un beidzot ar vairāk nekā -30* C, kad stindzinošais sals nereti liek automašīnas salonā uz pilnu jaudu darbināt apsildes sistēmu. Tomēr ir automašīnas mezgli, kuri nodrošina drošus braukšanas apstākļus ziemā, neraugoties ne uz kādiem laikapstākļiem – tos laikus pārbaudot, būtiski samazinās risks nokļūt bīstamās situācijās uz ceļa.

Par to, kurus auto mezglus vēlams pārbaudīt un īpaši sagatavot pirms ziemas iestāšanās, konsultē Latvijas Autoinženieru asociācijas vadītājs Raitis Mazjānis, atgādinot, ka jebkuram autovadītājam, saskaroties ar šo jautājumu, vispirms jāatceras, kādas problēmas auto ir piemeklējušas pagājušā ziemā.

Riepas

Foto: Publicitātes foto

Vissvarīgākais elements, domājot par drošu braukšanu ziemas apstākļos. Veikt vasaras riepu nomaiņu uz ziemai piemērotām ieteicams, kad gaisa vidējā temperatūra trīs dienas pēc kārtas ir +7°C un zemāka. Tādos apstākļos vasaras riepu gumijas sastāvs kļūst cietāks, un rezultātā samazinās riepas saķere ar ceļu.

Būtiskākais elements, kas nosaka, vai ziemas riepas vēl ir darba kārtībā, ir protektora dziļums – Latvijas likumdošana nosaka, ka minimāli tam jābūt četriem milimetriem. Tā ir kritiskā robeža, pēc kuras ziemas riepas vairs nespēj veikt savas funkcijas. Savukārt, ja protektora dziļums ir divi milimetri, tas nenodrošina nepieciešamo saķeri, normālu bremzēšanu un paātrinājumu.

Akumulators

Foto: F64

Par šo automašīnas rezerves daļu parasti atceramies tikai tad, kad termometra stabiņš noslīdējis vairākus grādus zem nulles. Un tiesa – līdzko ir mīnusi, akumulatoram ir pārāk liela slodze un no rīta tas vairs nejaudā pienācīgi strādāt, lai piestartētu automašīnas motoru.

Atkarībā no tā, kāda ir akumulatora kapacitāte (tās mēdz būs dažādas), automašīnai nepieciešams tāds akumulators, kādu prasa ražotājs vai arī nedaudz jaudīgāks. Jo īpaši vērtīgi pirms aukstā laika iestāšanās ir pārbaudīt akumulatora starta strāvu – tā arī nodrošina, vai akumulators griezīs no rīta vai nē. Jāņem vērā, ka līdzīgi kā jebkurā citā preču grupā, arī akumulatoriem – jo lētākas markas akumulators tiek izvēlēts, jo mazāka šī starta strāva (nekā analoģiskam dārgākam akumulatoram).

Sveces un kvēlsveces


Foto: Publicitātes foto

Ja īpašumā ir automašīna, kas aprīkota ar benzīna motoru, ieteicams pārbaudīt aizdedzes sveces. Līdzīgi kā akumulators, minētās detaļas pie zemākas temperatūras var kļūt par iemeslu tam, ka auto ir grūti piestartēt vai arī tas vispār neizdodas, kā arī braukšanas laikā auto "rīstās".

Viens no veidiem, kā pašrocīgi noteikt, vai sveces darbojas kā nākas, ir degvielas patēriņš – tas ievērojami palielinās, ja kāda svece pienācīgi nedarbojas. Arī mašīnām ar dīzeļmotoru pirms ziemas ieteicams pārbaudīt kvēlsveces, tiesa, to var izdarīt tikai servisā, jo nav nekādu simptomu, kuri varētu "uzrunāt" auto vadītāju.

Eļļas maiņa


Foto: Publicitātes foto

Lai arī šis darbiņš ierindojams starp regulāri veicamajiem neatkarīgi no gadalaika, ļoti būtiski veikt eļļas nomaiņu tieši pirms ziemas – gan benzīna, gan dīzeļa motoriem. Tas tāpēc, ka laika apstākļiem nepiemērota eļļa var traucēt ziemā iedarbināt automašīnu.

Par spīti skeptiķiem, aizvien vairāk cilvēku pārliecinās par to, ka arī kvalitatīvu dīzeļdegvielas piedevu lietošana, kas sašķidrina degvielu un būtiski samazina risku kādā aukstākā ziemas rītā neiedarbināt motoru, var atvieglot braukšanas jautājumus ziemā. Vecākiem dīzeļa īpašniekiem ieteicams iegādāties arī starta gāzi.

Silikona līdzekļi slēdzeņu un gumijas apstrādei pret aizsalšanu


Foto: Publicitātes foto

Nu jau tikai retais auto vadītājs savu spēkratu neaprīko ar signalizāciju, kā rezultātā atslēgu slēdzenes praktiski netiek izmantotas. Slēdzenes ar laiku klimatisko apstākļu dēļ tiek sabojātas un piemestas ar netīrumiem un dubļiem.

Situācijās, kad automobilis ir ilgāk nostāvējis dīkā, centrālā atslēga bieži nedarbojas, akumulators ir nosēdies un mašīnu nevar atslēgt elektriski. Šādā gadījumā noder izsmidzināmi un smērējami līdzekļi, ar kuriem var apstrādāt gumijas, kā arī durvis neaizsals un tās nebūs problēma attaisīt elektroniski.

Logu slotiņas


Foto: PantherMedia/Scanpix

Šai automašīnas detaļai aizvien lielāku vērību iesaka pievērst arī pieredzējuši drošas braukšanas eksperti, un ne velti – tā kā cilvēks ar redzi uzņem vairāk nekā 80% no informācijas uz ceļa, logu slotiņas ir galvenais elements, kas nodrošina, lai minētais – apjomīgais – informācijas daudzums līdz autovadītājam nonāktu maksimāli īsā laika posmā.

Logu slotiņas ieteicams mainīt vismaz divas reizes gadā, īpašu uzmanību tām pievēršot pirms gada tumšā laika iestāšanās.

Nav ieteicams pieļaut situāciju, kad uz slotiņas palikuši sasaluši ledus gabaliņi – katrs vēziens ar šādu slotiņu rada stiklā mikroplaisas, kas laika gaitā var bojāt stiklu. Tas pats attiecas uz apledojušu vējstiklu, kas logu slotiņas izmantošanās laikā, tās bojā.

Lukturi

Foto: Publicitātes foto

Laba redzamība – tas ir pirmais likums, lai gada tumšajā periodā autovadītājs uz ceļa justos pārliecinoši. Nenoliedzami svarīgākais elements, kas nodrošina labu redzamību, ir kvalitatīvas auto spuldzes, tomēr arī lukturi, pienācīgi kopti, var būtiski atvieglot autovadītāja ikdienu.

Uz mašīnas lukturiem mēdz sablīvēties sniegs un veidoties ledus, tomēr to nedrīkst kasīt nost ar asu priekšmetu, jo šādi var viegli sabojāt mašīnas lukturus. Lukturi ir veidoti tā, lai gaismas staru kūlis būtu koncentrēts, nodrošinot labu ceļa apgaismošanu – tiklīdz lukturus sāk skrāpēt, veidojas mikrošvīkas, kā rezultātā staru kūlis kļūst izkliedētāks, blāvāks.

Tumšajā periodā labākas redzamības nodrošināšanai auto īpašnieks var nomainīt esošās spuldzes pret jaudīgākām, taču, ja lukturis būs bojāts, arī no tām jēgas būs maz.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!