Foto: Publicitātes foto
Pagājušais gads Latvijā iezīmējās ar pieprasījuma pieaugumu pēc jaunām vieglajām automašīnām un augstāku līzingā finansēto automašīnu īpatsvaru. Kopumā šī gan nav tendence tikai Latvijā vien, jo vēlmi iegūt automašīnu, kas nāk tieši no rūpnīcas, arvien vairāk var novērot arī citviet pasaulē.

Saskaņā ar CSDD datiem 2016. gadā Latvijā ir bijuši 65 213 vieglo automašīnu pirmreizējas reģistrācijas darījumi, kas ietver gan jauno, gan lietoto auto iegādi. Salīdzinot ar 2015. gadu, par 15% pieaudzis pieprasījums pēc jaunajām vieglajām automašīnām, sasniedzot 18 519 iegādes darījumus.

Par spīti komerctransporta pieprasījuma samazinājumam (–6%) kopumā pozitīvu kāpumu jaunu vieglo automobiļu segmentā ir nodrošinājis pieaugums pasažieru transporta iegādē. Salīdzinājumā ar 2015. gadu šo transporta līdzekļu iegādes skaits palielinājies par 19%. Pieaugumu ir nodrošinājušas gan juridiskās (+13%), gan fiziskās (+22%) personas.

"Jaunu vieglo automašīnu pārdošanas apjomu pieauguma pozitīvos rādītājus ir nodrošinājusi jaunu un atjaunotu modeļu nonākšana tirgū, tajā pašā laikā nodrošinot būtiskas atlaides iepriekšējam modeļu klāstam. Tāpat rādītājus pozitīvi ietekmējis Valsts policijas iepirkums ar vairāk nekā 750 jauniem auto, kopējās pircēju uztveres maiņa, aizvien vairāk izmantojot līzinga finansējumu automašīnu iegādē, kā arī automašīnu reeksports no Latvijas," stāsta "DNB līzinga" vadītājs Krišjānis Znotiņš.

"Pieaugošā vēlme pēc jaunām vieglajām automašīnām ir vērojama arī abās pārējās Baltijas valstīs, kā arī citviet Eiropā. Igaunijā šo auto tirgus ir palielinājies par 10%, bet Lietuvā – par 19%. Eiropas mērogā lielākas pieauguma izmaiņas vērojamas Itālijā un Spānijā, kā arī citās valstīs un visticamāk turpināsies arī 2017. gadā. Piemēram, Lielbritānijā jau šā gada janvārī sasniegtie rezultāti uzrāda visaugstākos jaunu auto pārdošanas rezultātus pēdējā gada laikā. Turklāt tie ir arī augstākie rezultāti kopš 2005. gada. Latvijā pirmajos divos 2017. gada mēnešos jau novērojams 8% pieaugums jaunu automašīnu iegādē, kas varētu būt arī vidējais pieaugums turpmākā gada laikā," turpina Znotiņš.

Izteikto vēlmi pēc 2016. gadā ražotiem vieglajiem automobiļiem novērojis arī "DNB līzings" – salīdzinot ar 2015. gadu, jauno automašīnu līzinga darījumu skaits pieauga par 36%. Vairāk nekā pusē (57%) gadījumu jaunās automašīnas ir iegādājušās tieši juridiskās personas.

Kopumā saskaņā ar CSP un CSDD datiem 2016. gada beigās Latvijā reģistrētas 664 177 vieglās automašīnas.

Kādus automobiļus un ar kādiem nosacījumiem Latvijā iegādājas

Aplūkojot jaunu vieglo automašīnu tirgu, pirmais piecinieks arī pērn ir palicis nemainīgs – Latvijā visvairāk ir iecienītas "Volkswagen", "Toyota", "Nissan", "Škoda" un "Ford" automašīnu markas. Būtiskus pārdošanas apjomus pagājušajā gadā ir piedzīvojuši arī "Opel" un "Peugeot" – attiecīgi par 98% jeb 479 automašīnām un 155% jeb 394 automašīnām vairāk nekā 2015. gadā.

"Volkswagen" tirgus līdera pozīcijas ir nodrošinājis pamatā ar trim modeļiem, kas ierindojās TOP10 pārdotāko automašīnu topā, – "VW Golf", "Passat" un "Tiguan".

Skatoties uz automobiļu klasēm, visvairāk pircēji ir izvēlējušies kompaktās apvidus klases automašīnas ar izteiktu klases pārdotāko automašīnu "Nissan Qashqai" priekšgalā. Tā kopumā pārdota 772 reizes.

Otra pirktākā klase ir kompaktā klase ar "VW Golf" priekšgalā, kas iegādāts 561 reizi. Salīdzinot ar Eiropas valstīm, šī gan nav tipiska situācija, kad pārdotākā ir mazā apvidus klase, tajā pašā laikā jāatzīst, ka tas ir straujāk augošais segments. Pirktāko auto pieciniekā ir iekļuvuši arī "Škoda Octavia", "Škoda Yeti", kā arī jau minētais VW – "Golf" un "Passat".

Lietoto vieglo automašīnu tirgū 2016. gadā Latvijā visvairāk iegādātas VW, "Audi", "Volvo", BMW un "Opel" markas automašīnas. Bet populārākie modeļi ir bijuši "Audi A4", "VW Passat", "Audi A6", BMW 3. sērija un "VW Golf". Pirmajam pieciniekam tuvu ir arī BMW 5. sērija un "Volvo V70".

"Kā liecina britu kompānijas "Quickco" pētījuma rezultāti, Latvijas iedzīvotāji interneta vietnē "Google" vislielāko interesi izrāda par BMW zīmolu. Jauno auto saraksta pirmajā pieciniekā gan tas nav redzams – šī marka ieņem vien 13. vietu. Tas, protams, skaidrojams ar to, ka šī ir "premium" segmenta automašīna un nav apjoma zīmols – BMW biežāk parādās lietoto auto segmentā, kur šī zīmola automašīnām cenas ir pieejamākas," norāda Znotiņš.

Izvērtējot "DNB līzinga" datus, pērn kā privātajām, tā juridiskajām personām vidējā 2016. gadā ražota un līzingā iegūta automobiļa vidējā cena ir bijusi aptuveni 26 tūkstoši eiro, un visbiežāk automašīnas iegūšanai izmantots nomas pakalpojums jeb operatīvais līzings. Juridiskajām personām vidējais līzinga atmaksas termiņš ir bijis 43 mēneši, un vidējā pirmā iemaksa veikta 11% apmērā. Tikmēr privātpersonām vidējais atmaksas termiņš ir bijis 58 mēneši, vidējā pirmā iemaksa – 21%.

Kā liecina gan "DNB līzinga", gan nozares rezultāti, kā privātpersonas, tā juridiskās personas aizvien vairāk izmanto līzinga finansējumu automašīnu iegādei, īpaši pieaugot operatīvā līzinga apjomiem. Finanšu līzinga gadījumā klients veic ikmēneša maksājumu finanšu iestādei un līguma termiņa beigās kļūst par automašīnas īpašnieku.

Savukārt operatīvā līzinga gadījumā finanšu iestāde iegādājas klienta izvēlēto automašīnu, un automašīnas pārdevējs (autorizētais automašīnu dīleris) nodrošina automašīnas atpirkumu par noteiktu summu pēc līzinga termiņa beigām. Tādā veidā klients iegūst mazāku mēneša maksājumu un iespēju braukt ar jaunu auto. Pieaugot tendencei, ka klienti izvēlas jaunas automašīnas un pēc līzinga perioda beigām atkal iegādājas jaunu automašīnu, pieaug arī operatīvā līzinga popularitāte.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!