Foto: DELFI
Šā gada oktobrī Latvijā tika reģistrētas vairāk nekā 3500 automašīnas, no kurām pusei bija veikti grozījumi ar odometra rādījumiem un daudzas turklāt arī saremontētas pēc avārijām, informēja portāla "autoDNA.lv" pārstāvis Agris Dulevičs.

Portālu "autoDNA.lv" un "autodetektīvs.lv" datubāzēs pagājušo mēnesi tika pārbaudīti 26 000 automašīnu. Pārsvarā tiek pārbaudītas automašīnas ar dīzeļdzinēju un manuālo ātrumkārbu. Savukārt visvairāk krāpjas ar BMW markas spēkratiem, kuriem oktobrī odometra rādījumi bija grozīti 56% gadījumu.

Dulevičs skaidroja, ka nepatiess nobraukums ir tikai daļa no problēmas. Nereti gadās automašīnas ar teicamu vizuālo stāvokli, kas kalpo kā dārga kosmētika pēc smagas avārijas. Pēc statistikas datiem portālam nācies secināt, ka lietoti auto ar oriģinālo nobraukumu un bez smagām avārijām ir tikai 10% gadījumu.

"Prakse rāda, ka cilvēki pirms galīgā lēmuma pieņemšanas vidēji pārbauda no trim līdz četrām automašīnām. Servisa apmeklējums neko daudz mūsdienās nedos - pakratīs uz stenda un viss. Tas ir gana dārgs pirkums, lai akli uzticētos sludinājumā rakstītajam," skaidroja Dulevičs.

Starp zīmoliem, kuriem oktobrī visbiežāk grozīti odometra rādījumi, ierindojas "Audi" (49%), BMW (56%), "Toyota" (42%), "Volkswagen" (41%) un "Volvo" (47%). Vairums no pārbaudītajām automašīnām ir aprīkotas ar dīzeļdzinēju (76%) un manuālo ātrumkārbu (59%).

Vismazāk pagājušajā mēnesī auto pārdevēji ir krāpušies ar "Nissan", "Opel" un "Škoda" markas automašīnām. Tikai 25% "Nissan" un "Škoda" automašīnu reģistrācijā ir konstatētas neatbilstības odometra rādītājos, savukārt "Opel" tie ir 28%. No "premium" sektora vismazāk mānās ar "Mercedes-Benz" automašīnu nobraukumu - oktobrī 67% tas ir norādīts patiess.

"Pateicoties bezmaksas Ceļu satiksmes drošības direkcijas informācijai par Latvijā reģistrētu automobiļu vēsturi, iespējai auto pārbaudīt pie dīlera, kā arī maksas instrumentiem, kas uztur nobraukumu un avāriju datubāzes, piemēram, "autoDNA.lv", odometru manipulācijas sāk mazināties. Tiesa gan, patērētājs vēl nav morāli nobriedis ikdienā odometrā skatīties uz skaitli, kas ir lielāks par 180 000 kilometru. Īpaši gadījumos, kad ir vēlme iegādāties lētāko automobili no konkrētā izlaiduma gada vai komplektācijas," norādīja Auto asociācijas pārstāvis Pēteris Rubulis.

Runājot par to, kāpēc "premium" auto zīmoliem odometru attīšana ir populārāka, Rubulis norādīja uz vienkāršu izskaidrojumu - jo dārgāks automobilis, jo lielāks ieguvums no odometra grozījumiem.

Melots tiek arī par automašīnu izcelsmes valsti, informēja Dulevičs. Saskaņā ar portāla "autoDNA.lv" esošo informāciju par oktobri aptuveni 15% gadījumu auto nemaz nav no Vācijas, bet gan no Beļģijas, Itālijas un citām Rietumeiropas valstīm.

Uzņēmumam "autoDNA" pieder lielākā datubāze Latvijā un viena no lielākajām visā Eiropā par automašīnu tehnisko stāvokli, piedāvājot transportlīdzekļu vēstures pārbaudi tiešsaistē, izmantojot vienīgi katram spēkratam unikālo VIN kodu. Pavisam "autoDNA" datubāzē ir informācija par vairāk nekā 500 miljoniem automašīnu, tostarp arī ASV.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!