"Pirmais sals katru gadu kļūst par īstu eksāmenu automašīnām, kad laikapstākļi pārbauda to akumulatorus un dzinēja iespējas. Pieredze rāda, ka lielākā daļa transportlīdzekļu, kas sasalst pie lielākiem mīnusiem, ir vecāki par 10 gadiem un lielākoties aprīkoti ar dīzeļdzinēju. Sastopami arī tādi gadījumi, kad vājš akumulators un nedarbojošās sveces aukstumā traucē iedarbināt pat jaunākas automašīnas," saka "Gjensidige Latvija" transportlīdzekļu atlīdzību grupas vadītājs Dāvids Lēvalds.

Apdrošinātājs iesaka neuzlādēt neiedarbināmās automašīnas akumulatoru no cita transportlīdzekļa akumulatora, jo uzlādēšanas laikā straujā sprieguma dēļ var sabojāties automašīnas elektronika.

Eksperts uzsver arī automašīnas vilkšanas bīstamību. Kā apgalvo Lēvalds, tad ziemas periodā aizvien biežāk tiek saņemti paziņojumi par ceļu satiksmes negadījumiem, kas notikuši automašīnas vilkšanas laikā. "Vilkšana ir bīstama, jo šajā gadalaikā ceļa segums parasti ir klāts ar sniegu vai ir apledojis. Tāpat ir ierobežota vadītāja ceļa pārredzamība velkamajā automašīnā, jo logi no iekšpuses netiek apsildīti. Autovadītājiem vajadzētu pievērst uzmanību tam, ka bieži vien par vainīgo avārijā tiek atzīts labdaris, kurš piekritis vilkt neiedarbināmo transportlīdzekli," komentē "Gjensidige Latvija" pārstāvis.

Septiņi galvenie soļi, lai iedarbinātu automašīnu rītā, sala laikā

1. Nospiediet sajūga pedāli. Aukstā laikā sastingušās eļļas dēļ starterim ir grūtāk griezt dzinēju, tāpēc, nospiežot sajūga pedāli, automašīnām, kurām ir mehāniskā pārnesumu kārba, tiks ietaupīta griešanas enerģija.

2. Dīzeļdzinējus noteikti "pamodiniet". Nepieciešams vairākas reizes pagriezt automašīnas atslēgu un uzsildīt sveces. Atslēgu nepieciešams pagriezt stāvoklī, kad piederumu panelī iedegas lampiņas. Paturiet atslēgu dažas sekundes, kamēr nodzisīs sveču karsēšanas indikācijas lampiņa, un izslēdziet mašīnu. Šo darbību atkārtojiet trīs līdz piecas reizes. Pēc šādas uzsildīšanas mēģiniet iedarbināt dzinēju, pagriežot atslēgu pilnībā, maigi spiežot akseleratora pedāli.

3. Nemokiet starteri un akumulatoru. Ja iedarbināt mašīnu uzreiz neizdodas, nemokiet to ar ilgiem apgriezieniem, jo palaišanas periodam jābūt īsam – tam jāilgst tikai dažas sekundes. Tādos gadījumos sistēmai obligāti jāļauj dažas minūtes atpūsties un var mēģināt atkal. Ar laiku īsie startera griešanas periodi iekustinās sastingušo automašīnas eļļu.

4. Taupiet enerģiju automašīnas akumulatorā. Vajadzētu izslēgt visas ierīces, kas patērē elektroenerģiju. Tie ir ne tikai lukturi, salona apsildīšanas un ventilēšanas sistēma, bet arī logu un sēdekļu apsilde un radio.

5. Pastāvīgi vērojiet, vai akumulators nav izlādējies. Klausieties, kā iedarbinās dzinējs. Ja skaņa ir vāja, bet paziņojumu paneļa apgaismojums nodziest, tad akumulators, visticamāk, ir izlādējies.

6. Uzsildiet eļļu. Kad dzinējs ir iedarbināts, izvairieties no lielu apgriezienu uzņemšanas. Kustīgās detaļas nav labi ieeļļotas, tāpēc vajadzētu pagaidīt, kamēr eļļa sasilst. Nespiediet akseleratora pedāli stipri, jo neieeļļotas kustīgās detaļas ātri nolietojas.

7. Nelietojiet vilkšanas trosi. Tas nav droši ne velkamajam, ne velkošajam transportlīdzeklim. Labāk izsauciet tehnisko palīdzību, kura automašīnu droši nogādās līdz autoservisam.